Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Az információábrázolás új generációja

    A tantárgy angol neve: New Generation in Representing Information

    Adatlap utolsó módosítása: 2010. szeptember 7.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    doktoranduszi választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITMD104   4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Baranyi Péter Zoltán, Távközlési és Médiainformatikai Tanszék
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Baranyi Péter

    e. docens

    BME-TMIT

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Nincs.

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy célja, hogy áttekintse az információk ábrázolására használt klasszikus modellezési technikákat és koncepciókat, valamint új szemléletet alakítson ki, ahhoz, hogy a szemcsés szerkezetekre támaszkodó mérnöki feladatok tág osztályában elterjedt reprezentációk új generációját hatékonyan alkalmazhassa a hallgató.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Az információ-ábrázolás klasszikus és modern módszereinek összehasonlítása. A tantárgy Hilbert hipotézisétől napjainkig áttekinti a modellezési technikák fejlődését és az alkalmazott számítástudományi eszközöket. A tantárgy rámutat arra, hogy jelentős szemléletváltozásnak lehetünk tanúi a mérnöki modellezésben és feladat ábrázolásban. Rámutat arra, hogy a megoldás és megoldhatóság fogalma tágabb értelmet nyert.

    A tananyag külön tárgyalja az információk ábrázolásában megjelenő szemcsés szerkezetre épülő módszereket és ahhoz tartozó uniform ábrázolási célokat, ami az információ-ábrázolás új generációját jelenti. Példákon keresztül ismerteti a tantárgy, hogy a mai számítástechnikai eszközök hatására előtérbe került az uniformitás, a feladat-független ábrázolás és automatizált megoldás a mérnöki feladatok igen tág osztályában.

    A tantárgy megmutatja, hogy az információ-ábrázolás jósága, feldolgozhatósága és komplexitása közötti összefüggéseket hogyan lehet figyelembe venni. Példákat mutat arra, hogy miként lehet modellezés során az analitikus és numerikus jelleget elválasztani, akár “black-box” modellezések esetén is. Példákat mutat arra, hogy meghatározott archetipikus lenyomatok alkalmazása a modellezésben közelebb vezethet a megoldáshoz, annak ellenére, hogy az ilyen jellegű modellezés, mint matematikai közelítés esetleg nagyobb hibával rendelkezik. Ezek a módszerek hasonlíthatóak bizonyos emberi kognitív folyamatokhoz is.

    A tantárgy, példaként, egy négy propelleres vezető nélküli helikopter irányítási kérdésit és azzal kapcsolatos információkat ábrázolja különböző reprezentációban, majd megmutatja, hogy ettől függően eltérő megoldások léteznek a helikopter stabil irányítására.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat, laboratórium):

    Előadás.

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban:

    b. A vizsgaidőszakban: írásbeli vagy szóbeli vizsga (létszámtól függően).

    1. Elővizsga: van lehetőség.
    11. Pótlási lehetőségek

    Vizsgaidőszakban a megszokott módon.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Megbeszélés szerint.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Folyamatban van egy magyar nyelvű tankönyv elkészítése. Jelenleg hosszabb-rövidebb részek állnak rendelkezésre.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    :

     

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    44

    Felkészülés zárthelyire

    0

    Házi feladat elkészítése

    0

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    ..

    Vizsgafelkészülés

    46

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Baranyi Péter

    e. docens

    BME-TMIT