Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
angol nyelvű adatlap
Kooperáció és gépi tanulás labor
A tantárgy angol neve: Cooperation and Machine Learning Laboratory
Adatlap utolsó módosítása: 2008. november 6.
Mérnök Informatikus SzakMSc képzésIntelligens Rendszerek Szakirány
Mesterséges Intelligencia
A laboratóriumi mérés sorozat kisebb (2-3 elemű) tematikus blokkokba van szervezve, amelyek során a hallgatók kisebb projekteket visznek végig, egy-egy adott célkitűzést próbálnak elérni. A tudásmodellezés és információelérés blokk feladataiban a hallgatók megismerkednek az információkeresés alapelveivel, egy keresési tárgyterület modellezésével és erre építve szemantikus információelérési problémát oldanak meg. A kooperáció blokk mérésein a hallgatók játékelméleti módszerek segítségével olyan kooperáló ágens-közösségeket alakítanak ki, amelyek elektronikus aukciókban és szavazásokban vesznek részt. A tervkészítés blokk keretében a hallgatók különböző tervkészítési módszerek segítségével oldanak meg egy tervkészítési és ütemezési feladatot. Az utolsó feladatcsoport a tanulás blokk, ahol a hallgatók statikus és dinamikus neurális, illetve bayes-i tanulási sémákkal kísérleteznek adott problématerületen.
I. Egyszerű keresési módszerek. A gyakorlat célja néhány egyszerűbb adat- és szövegfeldolgozási és webes keresési módszer kipróbálása.
II. Tárgyterület modellezése. A gyakorlat célja kidolgozni a szemantikus kereséshez szükséges tárgyterületi modellt (ontológiát), és a gyakorlatban is kipróbálni a Protégé ontológiaszerkesztő eszközt.
III. Szemantikus információkeresés. A gyakorlat célja az előző két gyakorlat eredményeinek ötvözése: a tárgyterület modelljével felvértezve szemantikus elemekkel bővíteni az első gyakorlaton implementált webes információelérést.
IV. Játékelméleti ágensek vizsgálata. Egyszerű JADE (Java Agent DEvelopment framework) ágenseket felhasználva a hallgatók kísérleteznek különböző játékelméleti modellekkel. Vizsgálják a kooperatív és nem-kooperatív viselkedés és a különböző egyensúlyi helyzetek alakulását.
V. Aukciós és szavazási protokollok vizsgálata. A standard üzenet- és protokollkészletre támaszkodva a hallgatók egyszerű JADE ágensekből létesítenek egy minta ágensközösséget és kipróbálnak benne bonyolultabb árverési és szavazási protokollokat, ill. kísérleteznek a protokollok manipulálásával.
VI. Egy-ágenses (centralizált) tervkészítés. Ezen a gyakorlaton a hallgatóknak realisztikus tervkészítési problémák leírására alkalmas leírónyelv segítségével kell adott tervkészítési domain-t és problémát reprezentálniuk, majd az elkészült reprezentációt, mint bemenetet, egy „fekete doboz” tervkészítő alkalmazás bemenetére adják, amely automatikusan előállítja számukra a probléma megoldását jelentő terv(ek)et.
VII. Több-ágenses (decentralizált) tervkészítés. Ezen a gyakorlaton a hallgatók valóban elosztott, több-ágenses tervkészítéssel ismerkedhetnek meg. A hallgatók feladata elosztott ágens-keretrendszer segítségével olyan BDI (Belief-Desire-Intention) architektúrájú ágensek készítése, melyek PRS (Procedural Reasoning System) rendszerek módjára reaktív tervkészítést valósítanak meg.
VIII. Statikus és dinamikus neuronhálók vizsgálata, és alkalmazása. A hallgatók egy egyszerű neuronhálós osztályozási feladat megoldásához konstruálnak különböző típusú statikus neuronhálókat és megvizsgálják a neuronhálók különböző paraméterbeállítási lehetőségeinek a hatását.
IX. Idősor-előrejelzési feladat megoldása dinamikus hálókkal. A hallgatóknak olyan dinamikus neuronhálón (MLP, RBF vagy SVM) alapuló előrejelző rendszert kell konstruálniuk, mely előre elkészített adatsor alapján az adatsor folytatásának becslését adja meg.
X. Bayes-i tanulás. A laborfoglalkozás célja a passzív megfigyeléseken alapuló tárgyterületi modelltanulás vizsgálata Bayes hálók felhasználásával.
A laborhoz tartozó elméleti ismereteket hallgatók a Kooperációs és Intelligencia (VIMIM135) tárgy keretein belül, illetve a megadott irodalom megismerésével sajátíthatják el.
Laboratórium. A hallgatók a 10 alkalommal 4 órás mérésen vesznek részt, a félév egy tájékoztatóval kezdődik.
Minden mérés elvégzése és a mérési jegyzőkönyvek leadása (az egyes jegyzőkönyvekre vonatkozó követelményeket a mérési utasítások rögzítik).
A félévzáró osztályzatot a 4 kisebb projekt mérési jegyzőkönyveire kapott osztályzatok határozzák meg.
A hiányzott mérések pótlása közvetlenül az utolsó mérés után történik a szorgalmi időszakban. Legfeljebb 2 mérés pótolható.
Stuart Russell és Peter Norvig: Mesterséges intelligencia korszerű megközelítésben, Panem Kiadó, Budapest, 2005
A tárgy honlapján elérető mérési útmutatók (kidolgozás alatt)