Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
Gépi tanulás
A tantárgy angol neve: Machine Learning
Adatlap utolsó módosítása: 2014. szeptember 26.
Informatikai szak
Intelligens rendszerek szakirány
MSc képzés
dr. Horváth Gábor egyetemi docens
dr. Pataki Béla egyetemi docens
A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.
A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.
A tantárgy az intelligens rendszerek egyik alapvető képességének, a tanulásnak a gépi megvalósítási lehetőségeivel foglalkozik. Bemutatja a gépi tanulás fajtáit, összefoglalja a gépi tanulás elméleti alapjait, és részletesen elemzi a legfontosabb tanuló rendszer architektúrákat. A tárgy a gépi tanulást egységes keretbe helyezve, mint a környezetből származó információ kinyerésére és feldolgozására alkalmas megközelítést tekinti. A tanuló eljárásokat és architektúrákat azzal az igénnyel mutatja be, hogy elősegítse olyan komplex intelligens információfeldolgozási feladatok megoldását, melyeknél alapkövetelmény a megoldás folyamatos javítása a környezetből származó egyre több információ felhasználásával, valamint a környezet változásaihoz való alkalmazkodás, az adaptálódás. Az elméleti alapok bemutatásán túl a tárgy célja, hogy fejlessze a tudatos problémamegoldó készséget. Mindezt az egységes tárgyalásmód alkalmazásával és komplex alkalmazási példák bemutatásával éri el. A tárgy keretében elsajátított módszerek megalapozásként és háttérként szolgálnak kutatási és fejlesztési feladatok megoldásához.
· Bevezetés (2 óra elmélet/előadás):
A tanulás fogalma, tanuló gépek, tanulás intelligens rendszerekben. A legfontosabb tudásalapú architektúrák: döntési fák, neuronhálók, tudásalapú hibrid intelligens rendszerek. (Áttekintés)
· Tudás szerepe a tanulásban (2 óra elmélet/előadás):
A tudás szerepe a tanulásban, tudásreprezentációk, tanulás különböző tudásreprezentációk mellett. Magyarázat alapú tanulás. Tanulás releváns információ alapján. Induktív logikai programozás
· Tanulás minták alapján (2 óra elmélet/előadás):
A minták alapján történő gépi tanulás fajtái. Felügyelt és felügyelet nélküli tanulás, félig felügyelt tanulás, megerősítéses tanulás.
· A gépi tanulás elméleti megalapozása (4 óra elmélet/előadás):
A tanulás számítási elmélete, valószínűleg közelítőleg helyes (VKH, PAC) tanuló algoritmusok. Statisztikai tanuláselmélet (SLT). A tanuló eljárások minősítése. A VC-dimenzió fogalma. A tapasztalati hiba minimalizálás szerepe, ERM elv. A tanuló eljárások hibájának (általánosító képesség) felső korlátjai. Strukturális kockázatminimalizálás (SRM) elve.
· Ellenőrzött tanulású architektúrák (4 óra elmélet/előadás):
Döntési fák. Klasszikus neuronhálók (MLP, bázisfüggvényes hálók). A tanuló eljárások, mint optimalizáló algoritmusok. Tanulás és paraméterbecslés.
· Kernel gépek és változataik (4 óra elmélet/előadás):
A kernel gépek származtatása, a kernel trükk és jelentősége. Szupport vektor gépek (SVM) és változataik. A klasszikus hálók és a kernel gépek kapcsolata. A teljesítőképesség korlátai nagymargójú osztályozási feladatoknál. A VC-dimenzió felső korlátja. Az SVM és az SRM elv kapcsolata. Gauss folyamatok.
· Megerősítéses tanulás (4 óra elmélet/előadás):
A jutalom szerepe a tanulásban. Passzív megerősítéses tanulás, adaptív dinamikus programozás, időbeli különbség (TD) tanulás. Aktív megerősítéses tanulás. Q tanulás.
· Nemellenőrzött tanulás (4 óra elmélet/előadás):
Alapfeladatok: főkomponens analízis (PCA), független komponens analízis (ICA). Elméleti alapok. A PCA feladat, mint mintákból történő tanuló eljárás, PCA hálók. Kernel PCA. A független komponens analízis matematikai alapjai. Az ICA megvalósítása tanuló rendszerekkel.
· A gyakorlati feladatmegoldás problémái, alkalmazások (4 óra elmélet/előadás):
Adatelőkészítés, normalizálás, dimenzió redukció. Zajos adatok kezelése. Hiányzó adatok problémája. Az EM algoritmus és szerepe az adatelőkészítésben. Kilógó adatok.
Tanulás kooperatív rendszerekben. (4 óra elmélet/előadás):
Együttműködés és versengés. Moduláris tanuló rendszerek. Pontos és különböző szakértők kooperációja. Erős és gyenge tanulás. Boosting.
· Alkalmazási példák (2 óra elmélet/előadás):
Szövegfeldolgozás, képfeldolgozás. Rendszermodellezés és szabályozás nemlineáris, dinamikus rendszerekben. Előrejelzési feladatok. Megerősítéses tanulás alkalmazása: játékok, robotirányítás, stratégiakészítés.
A tárgyhoz tartozó gyakorlati ismereteket hallgatók a Kooperáció és gépi tanulás labor keretein belül sajátitják el.
A tárgy elméleti része előadás formájában kerül leadásra. Gyakorlati feladatok megoldására a félév során a gyakorlati órákon, illetve a kapcsolódó labor keretein belül kerül sor.
a. A szorgalmi időszakban:
Egy zárthelyi, amelyet legalább 40% szinten kell teljesíteni a vizsgárabocsájthatósághoz.
b. A vizsgaidőszakban:
Írásbeli beugró után szóbeli vizsga. Az írásbeli csak sikerült/sikertelen jellegű, amennyiben sikerült, akkor a vizsga szóbelin kialakuló eredményét már nem befolyásolja. A vizsgára bocsátás feltétele a félévközi zárthelyi minimálisan 40 % szintű teljesítése.
c. Osztályozás:
A vizsga osztályzata a vizsgaeredmény alapján kerül megállapitásra.
A zárthelyi pótlása a szorgalmi időszakban, illetve a pótlási héten egy alkalommal lehetséges. (A TVSZ-nek megfelelően.)
Igény esetén, megbeszélés alapján.
A tárgy web-lapján közzétett előadási jegyzet, elektronikusan hozzáférhető ajánlott szakirodalom és kiegészítő információ, valamint web-es linkgyűjtemény.
A tárgy anyagának elsajátításához az alábbi könyvek is nagy segítséget adnak.
Altrichter Márta, Horváth Gábor, Pataki Béla, Strausz György, Takács Gábor, Valyon József: „Neurális hálózatok”, Panem, 2007.
T. Mitchell: Machine Learning, McGraw-Hill 1997.
Stuart Russell és Peter Norvig: Mesterséges intelligencia korszerű megközelítésben, 2., átdolgozott kiadás, Panem Kiadó, Budapest, 2006
Carl Edward Rasmussen, Chistopher K. I. Williams: Gaussian Processes for Machine Learning. The MIT Press, Cambridge, MA. 2006.
Olivier Chapelle, Bernhard Schölkopf, Alexander Zien: Semi-supervised Learning. The MIT Press, Cambridge, MA, 2006.
dr. Horváth Gábor
dr. Pataki Béla