Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Intelligens rendszerek - 2. (Üzleti informatika) laboratórium

    A tantárgy angol neve: Intelligent Systems - 2 (Business Informatics) laboratory

    Adatlap utolsó módosítása: 2007. október 11.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Mérnök informatikus alapszak
    Autonóm intelligens rendszerek szakirány
    Intelligens rendszerek ágazat

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIMIA430 7 0/0/2/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék dr. Strausz György,
    4. A tantárgy előadója
    Név:Beosztás:Tanszék, Int.:
    Strausz GyörgyAdjunktusMIT
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Mesterséges intelligencia

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    Szakirany("AMIintr", _)

    ÉS NEM ( TárgyEredmény( "BMEVIMIAD01" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIMIAD01", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0
    VAGY
    TárgyEredmény( "BMEVIMIAD02" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIMIAD02", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    Ajánlott:
    Nincs
    7. A tantárgy célkitűzése

    A laboratóriumi mérés sorozat egy fiktív vagy valós nagyvállalat egy vagy több numerikus és szöveges információkat tartalmazó adatbázisán mutatja be a mesterséges intelligencia alapú eszközök alkalmazását az üzleti adatok gyűjtésében, integrációjában, elemzésében, a vállalat számára fontos előrejelzési problémák, döntéstámogatási feladatok megoldásában. A mérési sorozat egy adatbázisokkal, szövegkorpusszal előkészített kerettörténet, projekt mentén vezeti végig a hallgatókat az információkinyerési feladatok elvégzésében.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    A mérések során a hallgatók egy adattárház építésének részfeladatait és ebből az információs bázisból adatok kinyerését végzik el. A félév elején a feladat és az eszközök megismerése után a hallgatók numerikus, majd szöveges információs bázisok elemzését, szűrését, majd a szükséges transzformációk elvégzésével az információk adattárházba integrálását végzik el. A mérési sorozat második része az elkészített, megfelelő méretű adatbázisból információ­kinye­rési feladatok elvégzésére irányul. Ennek során a megfelelő adatstruktúra kialakítása után adatbányászati feladatokat (asszociáció, klaszterezés), szövegbányászati feladatokat és analiti­kus lekérdezéseket kell megvalósítani.

    A résztvevők egy, az üzleti alkalmazásokban széles körben elterjedt komplex szoftvereszköz felhasználásával végzik el a méréseiket. A laboratórium célja az önálló feladatok elkészítése mellett az összetett szoftvereszköz megismerése, felhasználási módjának elsajátítása.

    A laboratórium mérési sorozata 9 db 3 órás alkalomból áll. A mérések során különböző jellegű feladatokkal találkoznak a résztvevők. A laboratórium önálló tárgy, így a mérésekhez tartozó elméleti ismeretek egy részét és az alkalmazandó eszköz alapelveit a mérési sorozat, illetve a mérések elején mutatjuk be (félévi időkeret 20%-ban). Az önálló feladatok megoldását előkészített feladatokon, vezetett mérésekkel segítjük (félévi időkeret 30%-ban). A laboratórium súlyponti része az előkészített adatbázisokon történő önálló feladat megoldás, melynek célja az információk integrációja egy adattárházba és a konszolidált tárházból információk kinyerése, megjelenítése (félévi időkeret 50%-ban).
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Laboratórium. A hallgatók a 9 mérést egymást követően végzik.

    10. Követelmények

    Minden mérés elvégzése és a mérési jegyzőkönyvek leadása (az egyes jegyzőkönyvekre vonatkozó követelményeket a mérési utasítások rögzítik).

    A félévzáró osztályzatot az egyes mérési jegyzőkönyvekre kapott osztályzatok határozzák meg.

    11. Pótlási lehetőségek

    A hiányzott mérések pótlása közvetlenül az utolsó mérés után történik a szorgalmi időszak­ban. A vizsgaidőszakban nincs pótlás. Legfeljebb 2 mérés pótolható.

    12. Konzultációs lehetőségek

    A mérések során a mérésvezetőkkel egyeztetett módon.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Stuart Russell és Peter Norvig: Mesterséges intelligencia korszerű megközelítésben, Panem Kiadó, Budapest, 2005

    (további jegyzetek kidolgozás alatt)

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra20
    Felkészülés zárthelyire
    Házi feladat elkészítése
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása12
    Vizsgafelkészülés
    Összesen60

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Név:Beosztás:Tanszék, Int.:
    Antal Péteregyetemi adjunktusMIT
    Kovács Dániel Lászlóegyetemi tanársegédMIT
    Mészáros Tamásegyetemi adjunktusMIT
    Strausz Györgyegyetemi docensMIT
    Valyon Józsefegyetemi tanársegédMIT