Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Az inventív mérnöki problémamegoldás alapjai

    A tantárgy angol neve: Fundamentals of Inventive Engineering Problem Solving

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. december 14.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

     

    Standard tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIVG4171 7 4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Vajda István,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Vajda István

    docens

    VET (VG)

    Dr. Farkas László

    tanársegéd

    VET (VG)

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Fizika, Villamosságtan, Elektrotechnika.

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    -------------

    Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:

    Neptun-kód Cím

    -----------

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy végigvezeti a hallgatókat az inventív mérnöki problémamegoldás elvein és elméletein, megismerteti azokat a gyakorlati metodikákat, amelyekkel sikeresen lehet megvalósítani a problémák megoldását és a megoldások gyakorlati implementálását.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Az inventív problémamegoldás alapjai, a problémamegoldás (problem solving, PS) célja. A PS paraméterei. Magas szintű megoldások keresése. Nemzetközi követelmények a probléma-megoldó mérnökre vonatkozóan. A csoportos problémamegoldás előnyei.

    Problémakeresés és -találás. A probléma feltárása, az információ forrásai. Hagyományos és elektronikus (virtuális) könyvtárak. A probléma komplex kidolgozásának szempontjai és követelményei. Az eredményesség növelésének stratégiái. A problémamegoldás pszichológiai értelmezése. Nemzetközi követelmények a megoldásra vonatkozóan. Tendereztetés.

    A problémamegoldási ciklus. A problémamegoldási folyamat dokumentálása. A döntéstámogatás alapjai. A QFD-módszer. Új megoldások találása. A kritikus gondolkodás.

    A TRIZ elmélet. Technikai rendszerek fejlődése a TRIZ értelmezésében. Az ideális rendszer. A megoldások szintjei. A technikai és fizikai ellentmondások feloldása.

    Számítógéppel segített problémamegoldás.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat, laboratórium):

    előadás

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: 2 db ZH legalább elégséges megírása

    b. A vizsgaidőszakban: szóbeli vizsga

    1. Elővizsga: az elővizsga feltétele a rendszeres részvétel az előadásokon
    11. Pótlási lehetőségek

    ZH-k pótlása egy alkalommal.

    12. Konzultációs lehetőségek

    A vizsgaidőszakban előzetes egyeztetés alapján.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    1. Lénárd, F., A problémamegoldó gondolkodás. Akadémiai Kiadó, 1978.

    2. Lumsdaine, E. and Lumsdaine, M., "Creative Problem Sloving". McGraw-Hill, 1995.

    3. Altshuller, H, The Art of Inventing (And Suddenly the Inventor Appeared). Technical Innovation Center, 1994.

    4. Lukács J, Farkas L, Tóth J., Vajda I., “Az inventív mérnöki problémamegoldás alapjai”, elektronikus jegyzet, BME VGHT, 2002

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

     

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    20

    Felkészülés zárthelyire

    -

    Házi feladat elkészítése

    20

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    20

    ..

    -

    Vizsgafelkészülés

    30

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Vajda István

    docens

    VET (VG)

    Dr. Farkas László

    tanársegéd

    VET (VG)