Problémamegoldás az elektrotechnikában

A tantárgy angol neve: Problem Solving in Electrotechnics

Adatlap utolsó módosítása: 2009. március 31.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Műszaki menedzser szak, MSc képzés
Kötelezően választható tantárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VIVEM026   4/0/0/v 5  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Farkas László,
4. A tantárgy előadója
Név:Beosztás:Tanszék, Int.:
Dr. Vajda IstvánEgyetemi tanárVET
Dr. Farkas LászlóEgyetemi docensVET
7. A tantárgy célkitűzése

Az iparban felmerülő és megoldandó problémák széles látókört, megfelelő mérnöki ismereteket, nyitott és kreatív gondolkodást igényelnek. A tárgy ebből az igényből kiindulva ad elméleti és gyakorlati ismereteket, megoldási metodikákat, fejleszti a gyakorlati mérnöki és műszaki menedzser készségeket és képességeket, az elektrotechnika/energetika témaköréből hozott példákon keresztül. A példák (transzformátor, zárlatiáram korlátozó, szupravezetős energiatároló lendkerék) bemutatják a fejlesztések műszaki hátterét, a megoldandó problémákat, a megoldások koncepcionális tervének kialakulását, a megoldási alternatívák realizálását, azaz a mérnöki problémamegoldás menetét.

A mérnöki problémamegoldás célja újszerű megoldások létrehozása mérnöki problémákra. A problémamegoldás sok területet foglal magában, amelyeket a fejlesztőmérnököknek megfelelő mértékben ismerniük kell: az összetett problémák részekre bontását, a megfelelő megoldási alternatívák megtalálását, kiválasztását és optimalizálását, a megoldás ellenőrzését és a koncepcionális terv kialakítását. A tantárgy a bemutatott példákon keresztül ismerteti a mérnöki problémamegoldás módszereit és elméleti hátterét.

A tantárgyhoz gyakorlat tartozik, amely során a hallgatók csoportosan feldolgoznak egy összetettebb mérnöki problémát és koncepcionális tervet készítenek a megoldására.

8. A tantárgy részletes tematikája 1. bevezetés, definíciók, a PM célja és kapcsolatrendszere
2. követelmények a problémamegoldó mérnökre vonatkozóan
3. technikai rendszerek fejlődése
4. koncepcionális tervezés eszközei, mérnöki megvalósíthatósági tanulmányok
5. információs források és stratégiák
6. PM ciklus, paraméterek, kényszerek, kapcsolódó eszközök (AHP, QFD, Pugh-módszerek)
7. új megoldások keresésének alapvető módszerei, továbbfejlesztési módszerek
8. technikai ellentmondások és feloldásuk
9. hibaanalízis eszközei (STA, FTA, FMEA)
10. esettanulmányok: transzformátor, zárlatiáram korlátozó, szupravezetős energiatároló lendkerék
11. gyakorlat
9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás és tantermi gyakorlat
10. Követelmények a. A szorgalmi időszakban: 1 db zárthelyi és 1 db házifeladat.
b. A vizsgaidőszakban: Írásbeli vizsga
c. Elővizsga: -
11. Pótlási lehetőségek A házifeladat a pótlási hét végéig adható be.
A zárthelyi pótlására lehetőséget biztosítunk a szorgalmi időszakban, és a pótlási időszakban.
12. Konzultációs lehetőségek Hallgatói igény szerint, előzetes időpont egyeztetés alapján.
13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Farkas L, Vajda I., Mmérnöki problémamegoldás, elektronikus jegyzet, BME, 2008

Altshuller, H, The Art of Inventing (And Suddenly the Inventor Appeared). Technical Innovation Center, 1994.

Lénárd, F., A problémamegoldó gondolkodás. Akadémiai Kiadó, 1978

Lumsdaine, E. and Lumsdaine, M., "Creative Problem Sloving". McGraw-Hill, 1995

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra56
Félévközi készülés órákra12
Felkészülés zárthelyire8
Házi feladat elkészítése20
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása8
Vizsgafelkészülés16
Összesen120
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
Név:Beosztás:Tanszék, Int.:
Dr. Vajda IstvánEgyetemi tanárVET
Dr. Farkas LászlóEgyetemi docensVET