Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Grafikus felületű mérőszoftver alkalmazása

    A tantárgy angol neve: Application of Graphic Interfaced Measurement Softwares

    Adatlap utolsó módosítása: 2009. november 12.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2015. június 30.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Mérnök Informatikus Szak

    Szabadon választható tantárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIVEJV22   4/0/0/v 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Farkas László,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Erdélyi István

    adjunktus

    VET (VG)

    Dr. Farkas László
    docens
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít ---
    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM ( TárgyTeljesítve("BMEVIVEAV22") )

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rendek grafikus formában itt láthatók.

    Ajánlott:

    A tantárgyat nem vehetik fel azok a hallgatók akik az azonos című VIVEAV22 kódszámú tárgyból kredit pontot szereztek.

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tanulás folyamán a hallgatók első lépésben elsajátítják méréshez használatos programnyelvek alapvető ismereteit, második lépésben önálló munkával bizonyítják a szerzett ismeretek használatának képességét, amit a tematikában felsorolt, vagy máshonnan választott feladatok egyikének megoldásával bizonyítanak. Ez lehet vagy egy oktatást segítő szimuláció, vagy egy virtuális mérés, vagy egy működési szimuláció, vagy egy oktatást segítő valóságos és/vagy virtuális műszer kidolgozása, vagy egy valóságos mérés, vagy egy valóságos laboratóriumi gyakorlat létrehozása.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1. A grafikus felületű mérőszoftverek áttekintése (Matlab, Mathcad, Labview, Excel)

    2. A szoftverek összehasonlítása (adattípusok, funkciók, eszközkezelés)

    3. A grafikus program nyelvek részeinek áttekintése

    4. Példák, gyakorlatok

    5. Moduláris programozás

    6. Példák, gyakorlatok

    7. Vezérlési szerkezetek első rész

    8. Példák, gyakorlatok

    9. Tömb adattípus, Rekord és/vagy struktúrák

    10. Példák, gyakorlatok

    11. Adatok megjelenítése

    12. Példák, gyakorlatok

    13. Vezérlési szerkezetek második rész (döntéshozatal)

    14. Példák, gyakorlatok

    15. Szöveges adattípus és állományok kezelése

    16. Példák, gyakorlatok

    17. Adatgyűjtés eszközei első rész

    18. Példák, gyakorlatok

    19. Eszközkezelés, vezérlés

    20. Példák, gyakorlatok

    21. Alkalmazástervezés

    22. Példák, gyakorlatok

    23. Virtuális mérőeszköz fejlesztés

    24. Példák, gyakorlatok

    25. Objektumok tulajdonságai

    26. Példák, gyakorlatok

    27. Lokális és globális változók

    28. Példák, gyakorlatok

    A második lépésben önálló munkával bizonyítják a szerzett ismeretek használatának képességét, amit a kiadandó feladatok egyikének egyéni megoldásával is bizonyítanak.

    Példák önálló feladatokra:

    • Oktatást segítő szimulációk, a szimuláció folyamán, ha lehet "analitikus" összefüggéseket használjon.
    • Szemléltesse az ellenállással terhelt változtatható belsőfeszültségű és állandó belső ellenállású egyenáramú generátor működését.
    • Mutassa meg, hogyan lehet változtatható belsőfeszültségű és állandó belső ellenállású egyenfeszültségű generátor izzólámpával való terhelése esetén a különböző karakterisztikák pontjait, U = f(I), R = f(I), P = f(R), stb. kiszámítani és felrajzolni.
    • Szemléltesse a (szupravezető ellenállás) - hőmérséklet mérését bemutató szimulációt. A mutassa meg a kapott regisztrátumon a kritikus hőmérséklet értékét.
    • Szemléltesse a (szupravezető ellenállás) - áram mérését bemutató szimulációt. A mutassa meg a kapott regisztrátumon a kritikus áram értékét.
    • Szemléltesse különböző impedanciával terhelt állandó belsőfeszültségű és belső impedanciájú váltakozó feszültségű generátor működését, mutassa be az u(t), i(t), p(t), regisztrátumokat, az R, R – L, R –C, R – L – C, és / vagy bonyolultabb terhelések esetén.
    • Szemléltesse állandó belsőfeszültségű és belső impedanciájú váltakozó feszültségű generátort terhelő párhuzamos rezgőkörben folyó áram – frekvencia regisztrátumát a rezonancia frekvencia tartományában, különböző csillapítások esetén.
    • Szemléltesse állandó belsőáramú és belső impedanciájú váltakozó áramgenerátort terhelő soros rezgőkörben kialakuló feszültség – frekvencia regisztrátumát a rezonancia frekvencia tartományában, különböző csillapítások esetén.
    • Szemléltesse a szimmetrikus, vagy aszimmetrikus háromfázisú rendszer működését az u(t), i(t), p(t), regisztrátumok bemutatásával.
    • Szemléltesse a szimmetrikus, és az aszimmetrikus háromfázisú rendszer működését a pozitív, negatív és zérus sorrendű rendszerek alkalmazásával.
    • Szemléltesse változtatható belsőfeszültségű és állandó belső impedanciájú
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat, laboratórium):

    Előadás, laboratóriumi gyakorlat, konzultációval támogatott önképzés. A hallgatók alapvetően a laboratóriumban a számítógépeken található LabView program használatát ismerik meg.

    10. Követelmények
    1. A szorgalmi időszakban: A hallgatók az alapvető ismereteinek elsajátítása után önálló munkával bizonyítják a szerzett ismeretek használatának képességét, amit egy választott feladat egyéni megoldásával bizonyítanak
    2. Vizsgaidőszakban: szóbeli vizsga
    11. Pótlási lehetőségek Nincs
    12. Konzultációs lehetőségek

    A hallgatók a laboratóriumi gyakorlatok alatt oktatói felügyelet mellett dolgoznak, felmerült problémára az oktató ad választ.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    A www.ni.com/academic honlapon található oktatási gyakorlatok és feladat megoldások.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra56
    Félévközi készülés órákra 
    Felkészülés zárthelyire 
    Házi feladat elkészítése24
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása10
    Vizsgafelkészülés30
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr.Erdélyi István

    adjunktus

    VET

    Dr Vajda István

    egyetemi tanár

    VET

    Dr. Farkas László
    docens
    VET