Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Villamos vontatás táplálási rendszerei

    A tantárgy angol neve: Railway Electrification Systems

    Adatlap utolsó módosítása: 2016. március 25.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar


    Villamosmérnöki Szak

    Energetikai mérnök Szak

     Szabadon választható tárgy

     


    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIVEAV04   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Ladányi József, Villamos Energetika Tanszék
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Ladányi József

    egyetemi docens

    Villamos Energetika Tanszék

    Dr. Varjú György

    professzor emeritusz

    Villamos Energetika Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Villamos energetika, villamosenergia-rendszerek

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Kötelező: Villamos energetika (BMEVIVEAB01) vagy Villamosenergia rendszerek (BMEVIVEA005) tárgyból legalább aláírás

    7. A tantárgy célkitűzése

    A villamos vontatás táplálási rendszere olyan sajátságos villamosenergia-ellátó rendszer, amelyben a fogyasztók jelentős része – azaz a vontató járművek - haladó mozgást végeznek. Ehhez mechanikai és villamos szempontból is különleges energiaellátó rendszer szükséges.

    Várhatóan az elkövetkező években a villamosított vasútvonalak összhossza ugrásszerűen növekedni fog. A vontatási energia visszatáplálásra alkalmas járművek elterjedése, valamint az új nemzetközi előírások (kölcsönös átjárhatósági kritériumok, TSI), szabványok, nagysebességű vonalak új kihívásokat támasztanak a tervezők, üzemeltetők számára az újonnan villamosítandó vagy rekonstrukción áteső vasútvonalak kapcsán, amelyhez felkészült szakemberek szükségesek.

    A tárgy a reguláris képzésben régóta hiányzó villamos vontatás táplálási rendszereivel kapcsolatos korszerű szakmai ismereteket kívánja megosztani a hallgatósággal. 

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1. hét: Vasút villamosítás kezdetei: a villamos vontatás előnyei és hátrányai (technikai, műszaki, gazdasági, környezeti, forgalmi, kényelmi).

    2. hét: A vontató járművek és hálózati áram nemek kapcsolata: jármű típusok kialakulása, fejlődése, sajátosságai.

    3. hét: Vasúti táplálási rendszerek áramnemei, jellemzői alkalmazási köre, elterjedtsége. Egyenáramú rendszerek alállomása, felsővezeték rendszere, lehetőségei és korlátai.

    4. hét: Váltakozó áramú rendszerek áramnemei: 16 2/3 Hz-es és hálózati frekvenciás rendszerek kialakulása, alapvető jellemzői, összehasonlító elemzés.

    5. hét: A váltakozó áramú táphálózati rendszerek: szimpla rendszer, booster transzformátoros és autotranszformátoros rendszerek. Hálózati kialakítás, sajátosságok, összehasonlításuk, elterjedtségük.

    6. hét: Sín (BTRR) és áram visszavezetős (BTRC) rendszerek ismertetése. Felépítésük, áramkép, indukáló hatás, sínpotenciál kérdések.

    7. hét: Autotranszformátoros rendszerek típusai AT, ATPLNL rendszer. Hazai AT rendszerek sajátosságai, alkalmazási köre.

    8. hét: Felsővezeték rendszerek kialakítása, típusai - hosszlánc, tápvezeték, áram-visszavezető.

    9. hét: Áram-visszavezető rendszerek kialakítása, sajátosságai, árameloszlás, földáram, védőtényező, ballaszt szerepe, sínpotenciál kérdések.

    10. hét: Teljesítmény és feszültségviszonyok elemzésének technikája, forgalom szimuláció technikája.

    11. hét: Vasúti táplálási rendszerek központi felügyeleti rendszerének (FET) felépítése, üzeme.

    12. hét: Vasúti biztosítóberendezések és kommunikációs rendszerek szerepe, funkciói, típusai.

    13. hét: A vasúti segédüzemi rendszerek energiaellátása (előfűtő telepek, váltófűtés, stb).

    14. hét: Különleges jövőbeli irányok, pl. tram-train.


    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Előadás.

    10. Követelmények

    a./ A szorgalmi időszakban:

         - A félév során két zárthelyi elégséges szintű teljesítése.

         - Az aláírás feltétele: az előadások min. 70%-án való részvétel, eredményes zárthelyik.

               

         b./ A vizsgaidőszakban:  vizsga nincs, a tantárgy a ZH-k alapján félévközi jeggyel zárul.

     

         c./ Elővizsga: nincs

    11. Pótlási lehetőségek

    Pótzh a szorgalmi időszakban, pót-pótzh (TVSZ szerint) a pótlási héten.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Igény és egyeztetés szerint.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Zobory István: Vasúttechnikai kézikönyv, MÁV, 2006. ISBN 963 20 41275

     

    Dr. Dán András, Dr. Tersztyánszky Tibor, Dr. Varjú György: Villamosenergia-minőség, INVEST-MARKETING Bt., 2006. ISBN 963 22 96192

     

    Gábor Péter: Villamos vasutak III. MÁV, 2007. ISBN 963 98 52013

     

    Kiessling, Puschmann, Schmieder, Schneider: Contact lines for electric railways, SIEMENS, 2009. ISBN 978 3 89578 322 7

     

    Dr. Ladányi József, Dr. Varjú György előadás diái (tanszéki honlapon elérhetőek)

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra

    28 

    Félévközi készülés órákra12
    Felkészülés zárthelyire20
    Házi feladat elkészítése-
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása-
    Vizsgafelkészülés-
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Varjú György

    professor emeritus

    Villamos Energetika Tanszék

    Dr. Ladányi József

    egyetemi docens

    Villamos Energetika Tanszék