Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
angol nyelvű adatlap
Mérnöki problémamegoldás
A tantárgy angol neve: Engineering Problem Solving
Adatlap utolsó módosítása: 2018. április 14.
Alapozó villamosmérnöki és informatikai ismeretek
Az iparban felmerülő és megoldandó problémák széles látókört, megfelelő mérnöki ismereteket, nyitott és kreatív gondolkodást igényelnek. A tárgy ebből az igényből kiindulva ad gyakorlati és elméleti ismereteket, megoldási metodikákat, fejleszti a gyakorlati mérnöki készségeket és képességeket, általában példákon keresztül. Az esettanulmányok bemutatják a fejlesztések műszaki hátterét, a megoldandó problémákat, a megoldások koncepcionális tervének kialakítását, a megoldási alternatívák realizálását, azaz a mérnöki problémamegoldás teljes folyamatát.
A mérnöki problémamegoldás (PM) célja új műszaki megoldások létrehozása mérnöki problémákra. A problémamegoldás sok területet foglal magában, amelyeket a mérnököknek ismerniük kell: a problémák keresését és kiválasztását, az összetett problémák részekre bontását, az előzmények feltárását (irodalomkutatást), a megfelelő megoldási alternatívák megtalálását, kiválasztását és optimalizálását, a megoldás ellenőrzését és a koncepcionális terv kidolgozását. A tantárgy a bemutatott, a villamosmérnöki gyakorlaton alapuló esettanulmányokon keresztül ismerteti a mérnöki problémamegoldás elméleti alapjait és módszereit.
A tantárgyhoz házi feladat tartozik, amelyben a hallgatók feldolgoznak egy mérnöki problémát és koncepcionális tervet készítenek a megoldására.
1. hét: Bevezetés, definíciók, a mérnöki problémamegoldás (PM) célja és kapcsolatrendszere, az innovációban betöltött szerepe
2. hét: Az EC2000 mérnöki szabvány és részei, a problémamegoldás helye a mérnöki gyakorlatban
3. hét: A mérnöki dokumentálás követelményei, formái, az információ forrásai
4. hét: A problémamegoldási ciklus, paraméterek, kényszerek és korlátozások
5. hét: A PM ciklusban használt döntéstámogató és termékfejlesztő módszerek alapjai (Analytic Hierarchy Process, Quality Function Deployment részei, Pugh-módszerek)
6. hét: Problémamegoldás ciklus esettanulmány (szupravezetős energiatároló lendkerék tervezése)
7. hét: Pszichológiai faktorok, ezek értelmezése, a kritikus gondolkodás. A PM személyi feltételei, csapat- és csoportmunka, megoldást segítő készségek és képességek
8. hét: Új megoldások keresésének alapvető módszerei, az ellentmondások szerepe, feloldásuk lehetőségei
9. hét: Megoldások továbbfejlesztésének módszerei
10. hét: A koncepcionális tervezés módszerei és eszközei. Mérnöki megvalósíthatósági tanulmányok szerepe, tartalma, felépítése. Mérnöki megvalósíthatósági esettanulmány (szelephajtás nyomatékának mérése)
11. hét: gyakorlat - a probléma definiálása
12. hét: gyakorlat - a követelményektől a specifikációig
13. hét: gyakorlat - ötletek, megoldások keresése
14. hét: gyakorlat - kiértékelés, koncepció felvázolás
előadás
A szorgalmi időszakban: 1 db zárthelyi és 1 db házifeladat sikeres teljesítése. A félévközi jegy a két ellenőrzés osztályzatának átlaga.
A házifeladat az utolsó tanítási hét végéig adható be.
A zárthelyi pótlására lehetőséget biztosítunk a szorgalmi időszakban.
Hallgatói igény szerint, előzetes időpont egyeztetés alapján.
Farkas L, Vajda I., Mérnöki problémamegoldás, elektronikus jegyzet, BME, 2008-