Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Beszédkommunikáció:a beszéd képzése, érzékelése, megértése

    A tantárgy angol neve: Generation, Sensing, and Understanding of Speech

    Adatlap utolsó módosítása: 2007. május 15.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITT9162 7 4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Vicsi Klára,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Vicsi Klára

    Tud. főmunkatárs

    TMIT

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:

    Neptun-kód Cím

    7. A tantárgy célkitűzése

    A kétféléves tárgy rendszerezett ismereteket kíván adni az emberi beszédről, mint az emberi kommunikáció egyik alapvető eszközéről. Részletesen tárgyalja az emberi beszédkeltés fiziológiai és akusztikai leírását és az emberi beszédérzékelést fiziológiai és információ-elméleti szempontból.

    Bevezető, alapozó tudást ad a beszédkommunikáció alapjairól, amely további kurzusokkal, vagy önképzéssel bővíthető, mint pl. a beszédanalizálási és kódolási módszerek, a gépi beszédfelismerés és szintézis, a beszédakusztika alkalmazása a gyógyászatban, stb.

    A beszédkommunikáció egy interdiszciplináris terület. A tantárgy nagy mértékben támaszkodik a fizikai, mérnöki alapismeretekre, de nyelvészeti, fonetikai, pszichológiai, foniátriai és audiológiai ismeretekhez is hozzájuttatja a hallgatókat.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1. félév:

    a) A beszéd, mint a nyelvi kommunikáció egyik eszköze. A beszéd leírása nyelvi fogalmakkal: fonémák, intonáció, stb. leírása, üzenetek megfogalmazása, az egyes nyelvek szerinti különbözőségek és egyezőségek.

    b) Beszédakusztikai alapismeretek. Artikulációs fonetika: az artikuláció leírása beszédképzéskor. Akusztikai fonetika: a hangképzés, a létrehozott beszéd akusztikai leírása. Coartikuláció, szupraszegmentális jegyek.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat, laboratórium):

    előadás, demonstrációkkal összekötve

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: nincs

    b. A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga

    1. Elővizsga: nincs
    12. Konzultációs lehetőségek

    Kedd 9-13 óráig, csütörtök 9-16 óráig az oktatóval.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Jegyzettervezet, melyet az órákon kapnak meg a hallgatók

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    (a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

     

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    30

    Felkészülés zárthelyire

    0

    Házi feladat elkészítése

    0

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    30

    ..

    -

    Vizsgafelkészülés

    30

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Vicsi Klára

    Tud. főmunkatárs

    TMIT