Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    UX laboratórium

    A tantárgy angol neve: UX Laboratory 

    Adatlap utolsó módosítása: 2023. január 13.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITMMB14   0/0/3/f 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Csapó Tamás Gábor,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://smartlab.tmit.bme.hu/UX
    4. A tantárgy előadója

    Dr. Zainkó Csaba, egyetemi adjunktus, TMIT 

    Dr. Mihajlik Péter, egyetemi adjunktus, TMIT 

    Dr. Gyires-Tóth Bálint Pál, egyetemi docens, TMIT 

    Dr. Csapó Tamás Gábor, tudományos munkatárs, TMIT 

    Dr. Németh Géza, egyetemi docens, TMIT 

    Dr. Sztahó Dávid, tudományos munkatárs, TMIT  

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít UX alapismeretek 
    7. A tantárgy célkitűzése A tárgy célkitűzése, hogy a hallgató elsajátítsa a UX tervezéshez kapcsolódó jó gyakorlatokat. A félév során több teljes felhasználói interfészt készít el, a hozzá kapcsolódó gépi tanulás alapú modelleket megfelelően beilleszti, valamint az elkészült rendszert kiértékeli, teszteli. 
    8. A tantárgy részletes tematikája

    A gyakorlatok/laborok részletes tematikája

    A hallgatók a félév során 3 nagyobb feladatot oldanak meg, 4 hetes ciklusokban, 3 / 4 órás alkalmakon:

           Gesztusvezérlés. Külső eszköz (pl. IP-n keresztül elérhető és vezérelhető webkamera) gesztusokkal történő vezérlésének megvalósítása. Előtanított mélytanuló modell felhasználása kézmozgás felismerésére. Gépi tanulási modell adaptálása / továbbtanítása saját kézmozgás felismerésére.

           Conversational AI alkalmazások. NLP (Natural Language Processing, természetes nyelvfeldolgozás), ASR (Automatic Speech Recognition, beszédfelismerés) és TTS (Text-To-Speech, gépi szövegfelolvasás) alapok és modern mélytanulás alapú eszközök. Szükséges hardver és szoftverplatform. Beszéd alapú MI-alkalmazások létrehozása és üzembe helyezése, MI szolgáltatások skálázása.

           Chatbot és beszéd UI (ASR és TTS alkalmazása). Szabály alapú és gépi tanulás alapú dialógus tervezése / összehasonlítása. NLP modulok a dialógusban. Különböző ASR és TTS modellek előtanított ASR és TTS modellek integrálása. Dialógus csatoló interfészek. Modell adaptáció új beszélőre.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Az oktatás részben távolléti / konzultáció, részben jelenléti laboratóriumi formájában történik. A 4 hetes ciklusok beosztása: 3 órás távolléti, 3 órás távolléti, 4 órás jelenléti , 4 órás távolléti  alkalom. A távolléti alkalmak aszinkron módon történnek, melyhez az órarendi sávban konzultáció kapcsolódik.

     

    A félév során minden hallgatónak három kötött tematikájú feladatot kell elvégeznie. A hallgatók a laborokat egyénileg végzik. A laborokra (mind a távollétire, mind a jelenlétire) előzetesen készülni kell a laborokhoz elektronikus formában rendelkezésre álló utasítások és segédletek alapján. A felkészülést a labor során a segédletek anyagából összeállított tesztkérdésekkel ellenőrizzük.

     

    A labor során az utasításban kötelezően előírt feladatokat el kell végezni, elvégzett labor eredményeiről  jegyzőkönyvet kell készíteni egy - elektronikus formában rendelkezésre álló - jegyzőkönyv keretbe (egyénileg). A 4 hetes blokkok jegyzőkönyvét folyamatosan kell készíteni, haladási riportként, melynek teljeskörű értékelése a blokk végén történik. Fakultatív laborfeladatok is végezhetők a jobb osztályzat elérése érdekében.

     

    A 4 hetes blokk elvégzése után a laborvezető a munkát és a jegyzőkönyvet leosztályozza. Az érdemjegyek a 4 hetes ciklusokra vonatkoznak.

    10. Követelmények

    Szorgalmi időszakban

    A félév lezárásának módja: félévközi jegy. A félévközi jegy kiszámításának módja: a jegyzőkönyvekre kapott érdemjegyek átlaga.

    11. Pótlási lehetőségek Az szorgalmi időszak utolsó hetében vagy a pótlási héten 1 jelenléti és 1 távolléti alkalom pótolható.
    12. Konzultációs lehetőségek A tárgy előadójával személyesen, vagy e-mailben egyeztetett időpontban.
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra42
    Félévközi készülés órákra60
    Felkészülés zárthelyire-
    Házi feladat elkészítése-
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása18
    Vizsgafelkészülés0
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Dr. Zainkó Csaba, egyetemi adjunktus, TMIT
    Dr. Mihajlik Péter, egyetemi adjunktus, TMIT
    Dr. Gyires-Tóth Bálint Pál, egyetemi docens, TMIT
    Dr. Csapó Tamás Gábor, tudományos munkatárs, TMIT
    Dr. Németh Géza, egyetemi docens, TMIT
    Dr. Sztahó Dávid, tudományos munkatárs, TMIT