Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Ember- gép interfész

    A tantárgy angol neve: Human-Computer Interaction

    Adatlap utolsó módosítása: 2014. március 12.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Mérnök informatikus szak, MSc képzés 
    Médiainformatika szakirány
    Villamosmérnöki szak, MSc képzés
    Infokommunikációs rendszerek szakirány

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITMM224 2 2/1/0/v 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Zainkó Csaba, Távközlési és Médiainformatikai Tanszék
    4. A tantárgy előadója

     Név: Beosztás: Tanszék, Int.:
     Dr. Németh Géza PhD egyetemi docens BME-TMIT
     Dr. Tóth Bálint Pál tanszéki mérnök
     BME-TMIT
    Dr. Zainkó Csaba
     egyetemi adjunktus
     BME TMIT

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Programozási alapismeretek, beszédinformációs rendszerek

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM ( TárgyEredmény( "BMEVITMMA11" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVITMMA11", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)


    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rendek grafikus formában itt láthatók.

    Ajánlott:

    Programozás alapjai 1 és 2,  Beszédinformációs rendszerek

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy célja megismertetni a hallgatókkal a vizuális és beszéd interfész technológiákat az ember-gép kapcsolatban (HCI). A tárgy keretén belül a részletes bemutatásra kerülnek a felhasználói interfész elemei, a szoftver-ergonómia alapelvei, a szoftverek ergonómiai szempontból történő kiértékeléseinek módszerei. Az elméleti témakörök ismertetésével párhuzamosan gyakorlatok keretében is feldolgozzuk az anyagot. Ezenkívül a hallgatók gyakorlati feladatok megoldásával igazolják a témakörben szerzett jártasságukat. A kurzus végére a hallgatók megtanulják a felhasználói interfész tervezéséhez, teszteléséhez, minősítéséhez szükséges alapelveket, hogy azt majd gyakorlatban is alkalmazhassák a későbbi munkájuk folyamán.

    8. A tantárgy részletes tematikája
    1. Bevezetés
      Alapfogalmak, definíciók
    2. Ember és környezete közti modalitás típusok
      Beszéd interfész
      Vizuális interfész
      Taktilis interfész
      Multimédia HCI
      Interfész modalitások együttes kezelése és szinkronizálása
    3. Beszédinterfész
      Beszédkommunikáció
    4. Vizuális interfész
      Iteratív tervezés alapelvei
      Iteratív tervezés módszerei
    5. Felhasználói interfész technikák
      Irányelvek
      Aranyszabályok a tervezésben
    6. Felhasználói interfész alapelvek és példák
      Menürendszer
      Szöveg dialógus
      Grafikus interfész
      Interfész a weben
      Dialógus rendszerek
    7. Felhasználói interfész mobil eszközökön
      Általános alapelvek
      Operációs rendszer-függő kérdések
      Modalitás-függő kérdések
    8. Tervezési irányelvek (design guidelines)
      Fókuszcsoport módszer
      Conjoint analízis
      Design space analízis
      GOMS modell
    9. Honlapok használhatósága
      Különleges felhasználói felületek (pl. multimédia, groupware)
      Mindenki számára használhatóság (W3C WAI)
    10. Felhasználói interfész kiértékelés
      Kiértékelés kritériumai
      Kiértékelési eljárások
    11. Felhasználói interfész esettanulmányok

     

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Heti 2 óra előadás, 1 óra gyakorlat

    10. Követelmények
    • A szorgalmi időszakban: Egy gyakorlati feladat megoldása. Az aláírás feltétele a gyakorlati feladat sikeres teljesítése.
    • A vizsgaidőszakban: a vizsga módja: írásbeli
    11. Pótlási lehetőségek

     A gyakorlati feladat pótlásként beadható a pótlási hét végéig.

    12. Konzultációs lehetőségek

    A tárgy előadóival személyesen, vagy e-levélben egyeztetett időpontban.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    1. Izsó Lajos, Antalovits Miklós: Bevezetés az információ-ergonómiába. Emberi tényezők az információs technológiák fejlesztésében, bevezetésében és alkalmazásában. Egyetemi jegyzet. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék, 1997
    2. Jan Borchers: A Pattern Approach to Interaction Design. Wiley, 2001.
    3. Douglas K. Van Duyne, James A. Landay, Jason I. Hong: The Design of Sites, Addison-Wesley, 2003.
    4. Ian Graham: A Pattern Language for Web Usability, Addison-Wesley, 2003.
    5. Dix, A.; Finlay, J.; Abowd, G.; Beale, R.: Human Computer Interaction, Prentice Hall, 2003.
    6. Edwards. A.D.N.: Extra-ordinary Human-Computer Interaction, Cambridge University Press, 1995
    7. Raman, T.V: Auditory User Interfaces, Kluwer Verlag, 1997.
      http://www.hcibib.org/
    8. ISO 13407 standard on Human-Centred Design Processes for Interactive Systems
    9. ISO 14915-1:2002 standard on Software ergonomics for multimedia user interfaces http://www.w3.org/Voice/
      http://www.w3.org/2002/mmi/
      http://www.w3.org/AudioVideo/
      http://www.w3.org/2001/di/
      http://www.w3.org/Mobile/
      http://www.w3.org/WAI/

    Példa: http://sigchi.org/cdg/cdg3.html#3_1

     

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra  42
    Félévközi készülés órákra  0
    Felkészülés zárthelyire  0
    Házi feladat elkészítése 
    Gyakorlati feladat megoldása  30
    Vizsgafelkészülés  48
    Összesen 120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
     Név: Beosztás: Tanszék, Int.:
     Dr. Németh Géza PhD egyetemi docens BME-TMIT
     Dr. Olaszy Gábor DSC egyetemi tanár BME-TMIT
     Dr. Tóth Bálint Pál tanszéki mérnök
     BME-TMIT
     Dr. Zainkó Csaba egyetemi adjunktus
     BME-TMIT