Médiatartalom- kezelő rendszerek

A tantárgy angol neve: Media Content Management Systems

Adatlap utolsó módosítása: 2011. június 20.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Mérnök informatikus szak, MSc képzés
Médiainformatika szakirány 

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VITMM138 1 2/1/0/v 4  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Magyar Gábor Béla,
4. A tantárgy előadója

 Név: Beosztás: Tanszék, Int.:
 Dr. Magyar Gábor PhD egy. docens BME-TMIT
 Dr. Szűcs Gábor PhD egy. docens BME-TMIT

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

Médiainformációs technológiák és eszközök, Médiakommunikációs technikák

 

6. Előtanulmányi rend
Kötelező:
NEM ( TárgyEredmény( "BMEVITMMB01" , "jegy" , _ ) >= 2
VAGY
TárgyEredmény("BMEVITMMB01", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

7. A tantárgy célkitűzése A tárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a korszerű médiatartalom-kezelő rendszerek jellemzőivel, az igények oldaláról kiindulva, s alkalmassá tegye őket ilyen rendszerek koncepcionálására, specifikálására és kialakítására. A hallgatók elsajátítják az internetes tartalomkezelés alapjául szolgáló adatszerkezeti megközelítéseket, a médiatartalom modellezési feladatát. A tantárgy részletesen tárgyalja az információ keresésének és feltárásának modellezését, a keresőmotorok felépítését, működését valamint a szemantikus médiatartalom-kezelés átfogó modellezését
8. A tantárgy részletes tematikája

1.: Alapfogalmak. Adat, információ, tartalom. Strukturált, félstrukturált és strukturálatlan adatok jellemzői. Félstrukturált modellezés, az adatséma jellemzői, korlátai. Médiatartalom  meghatározások (EBU, ISO). A médiatartalom jellemzése és leírása.

2.: Tartalomkezelés (Content Management). A tartalomkezelési projekt. Munkafolyamatok, szerepek (munkakörök), kompetenciák. A CMS modell. A CMS tervezési és kiválasztási kritériumai. A CMS kör. Tartalom menedzsment rendszer alrendszerei: gyűjtő tároló és menedzsment, publikációs. A CMS integrációs eszközei: a metaadatok: metaadat szabványok, szemantikus metaadatok.

3.: A tartalom-szervezés modellezési feladata. OASIS szabványok. DITA: tervezési elvek, téma, DITA-térkép, termékek. Újra-felhasználhatóság: tartalom, tervezés, eljárások.

4.: A szemantikus háló modell. A szemantikus háló rétegei. URI, XML, XML séma, XML névtér, RDF, RDF séma, szemantikus gráf.

5.: A szemantikus háló rétegei. tezaurusz, ontológia, logikai réteg, bizonyosság és bizalmi réteg.

6.: Az online publikációs alrendszer fő technológiája: a keresés és a feltárás. Információkeresés és –feltárás (Information Retrieval = IR). IR rendszerek osztályozása. IR modellek absztrakciója. IR modellek.

7.: Boolean modell, vektor modell, kiterjesztett Boolean modell, sztochasztikus modell. Index és szemantikai tartalom. Dokumentumok indexelése. Taxonómia, folkszonómia.

8.: PageRank és HITS algoritmusok. Az IR rendszer teljesítménye, mértékegységek. Rangsorolás.

9.: A keresőmotorok feladatai. Webvadászat. Specializált keresők. Metakeresés, metakeresők.

10.: Multimédiás adatbázisok. Linkelt és beágyazott tartalom tárolási módok. Multimédiás lekérdezés. Metaadat alapú lekérdezés. Multimédiás adatok reprezentációja. Multimédiás adatok manipulációja.

11.: e-Tanulás (e-Learning): irányzatok, szabványok (SCORM, LOM, QTI). Rendszerek felépítése, funkcionalitása, kurzuskezelés, szerepek, jogosultságok.

12.: Tudásmenedzsment. A tudás fajtái. Tudásteremtés és konverzió. Tudásmenedzsment megközelítések. Tudástérkép. Kompetencia típusok és szintek. Emberi és beágyazott tudás. Tudástranszfer. Tudásvállalat, tudásszervezet. Tudásmenedzsment feladatok és területek.

13.: Audiovizuális archívumok koncepcionálása, specifikálására és kialakítására

14.: Alkalmazási példák.

Gyakorlati órák tartalma:

Alkalmazási példák megismerése.CMS rendszerek összehasonlítása, gyakorlati feladatok portál-keretrendszerrel, gyakorlati feladatok egy médiatár rendszerrel, tartalomkezelési feladatok, metakeresők vagy  wiki felhasználásával.

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

Előadás és tantermi gyakorlat

 

10. Követelmények
  • A szorgalmi időszakban: egy zárthelyi.
  • A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga.
  • Az aláírás feltétele: a zárthelyi (beleértve a pótló zárthelyiket is) legalább elégséges szintre történő megírása; valamint a gyakorlati órák legalább 70%-án való jelenlét.
  • Opcionálisan a tárgy előadói által felkínált féléves feladat elkészítése is vállalható.
11. Pótlási lehetőségek

A zárthelyi pótlására a szorgalmi időszakban egy lehetőséget biztosítunk. Azok számára, akiknek nem sikerült sem a zárthelyi, sem a pótzárthelyi: a pótlási időszakban 1 alkalmat biztosítunk egy újabb zárthelyi dolgozatra. Az aláírás feltétele valamelyik zárthelyi (első vagy a pót- vagy a pótpót-zárthelyi) legalább elégséges szintre történő megírása.

12. Konzultációs lehetőségek

A tárgy előadójával személyesen egyeztetett időpontban.

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

R. Baeza-Yates, , B. Ribeiro-Neto: Modern Information Retrieval. Addison-Wesley, 1999.

Bob Boiko: Content Management Bible. Wiley, 2004.

Niall Mansfield: Practical Drupal: Evaluating and Using a Web Content Management System. UIT Cambridge Ltd, 2008.

 

 

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra  42
Félévközi készülés órákra  18
Felkészülés zárthelyire  12
Házi feladat elkészítése 
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
Vizsgafelkészülés  48
Összesen 120
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név: Beosztás: Tanszék, Int.:
 Dr. Magyar Gábor PhD egy. docens BME-TMIT
 Dr. Szűcs Gábor PhD egy. docens BME-TMIT