E-üzletvitel
A tantárgy angol neve: E-Business
Adatlap utolsó módosítása: 2017. június 23.
Gazdaságinformatikus szak
Vállalatirányítási Rendszerek szakirány
MSc képzés
Kötelező tárgy
Webhasználat, kereskedelmi alapismeretek, elektronikus kereskedelem alapjai
Megismertetni az e-üzletvitel alapvető formáit és típusait, a szervezési- és informatikai-háttér funkciókat, az e-üzletvitel szereplőinek, a társadalom különféle szegmenseinek feladatait, továbbá áttekintést adni az e-üzletviteli eszközök és módszerek gyakorlati alkalmazásáról.
o Az elektronikus üzletvitel értelmezése, létrejöttének folyamata, okai, területei, trendjei, informatikai- és üzleti modellek egymásra hatása. Az e-business csoportosítása, szegmensei.
o Üzleti modellek és megfontolások, vállalatközi, bankközi és lakossági értékesítési modellek, vállalati értékláncok, iparági ellátási láncok és játszmák.
o Az elektronikus kereskedelem meghatározó szereplői az informatika, távközlés, mobiltechnika és az üzleti világ területeiről. Az e-kereskedelem főbb alkalmazási típusai: e-boltok, e-áruházak, e-piacterek. Értékesítési módszerek.
o Az e-kereskedelmi rendszerek dokumentációi – üzleti terv, rendszerterv. Beruházás-előkészítés, beüzemelés.
o Közbeszerzés szabályai és rendszerei hazánkban és az EU területén. Beszállítói lánc szervezése és informatizálása.
o Az e-kereskedelmet szabályozó és a kapcsolódó jogszabályok rövid ismertetése, és hatása az üzletágra. Fogyasztóvédelem.
o Szabványok kidolgozása, elfogadási folyamata és alkalmazása az elektronikus üzletvitelben; üzletmenet folytonosság biztosítása (BCM), incidens kezelési protokoll.
o Elektronikus adatcsere (Electronic Data Interchange, EDI). Az EDI kialakulása, szabványai. A dokumentumcsere automatizálása. Alkalmazási példák. Törekvések az EDI továbbfejlesztésére, ebXML.
o Ügyféladatok és üzleti adatok kezelése, védelme. Személyes adatok, közérdekű adatok, közérdekből nyilvános adatok. Üzleti adatok, üzleti titok.
o Csalások elleni védelem, biztonsági kérdések. Identitáslopás, megtévesztés, phishing. Bizalmi védjegyek és alkalmazásuk
o Az ügyfél-azonosítás eszközei és módszerei. Aktiválás, visszaigazolás e-mailben, SMS-ben. Adategyeztetés központi nyilvántartásokkal. Elektronikus aláírás alkalmazása.
o A logisztika üzletviteli és funkcionális megoldásai, ezek informatikai támogatása: Megrendelés kezelés, ügyfélkapcsolat, ügyfélszolgálat. Szállítás és raktározás szervezése, készletgazdálkodás.
o A logisztika üzletviteli és funkcionális megoldásai, ezek informatikai támogatása: ellátási lánc kezelés (SCM), folyamatos árufeltöltés támogatása (CRP). Logisztikai közreműködés elektronikus kereskedelemnél.
o Elektronikus fizetési rendszerek és alkalmazásuk meghatározása konkrét üzleti modellekhez. Számlapénz és digitális pénz. Hibrid megoldások, hitel-betét modell, hűségkártyák, PayPal.
o Az állam elektronikus kontrollja a gazdaság felett: online pénztárgépek, Elektronikus Közúti Árufuvarozási Ellenőrző Rendszer, ágazati elektronikus ellenőrző rendszerek
o e-Banking, e-Brokering, e-Insurance. Elektronikus szolgáltatások a bankok, a biztosítók és a brókercégek tevékenységében. Az e-pénzügyek technológiája.
o Tartalomszolgáltatás, szórakoztatás, játékok megjelenése, kulturális értékek és információk online értékesítése, mint egyedi modellek.
o Üzleti intelligencia rendszerek alkalmazásai, hírszolgáltatások.
o WEB 2.0-s módszerek az e-üzletvitelben, közösségi hálózatok, virtuális közösségek építése, MLM módszerek informatikai támogatással.
o Cégcsoportok, klaszterek, platformok szervezése elektronikus kapcsolatokkal.
o Trendek az e-üzletvitel területén. Új, elektronikus üzletvitelre épülő üzleti modellek. Elektronikus üzletvitel jövőképe.
A zárthelyi pótolható a szorgalmi időszakban a pótzárthelyire meghirdetett időpontban, valamint a pótlási időszakban a meghirdetett időpontban különeljárási díj megfizetésével.
Előzetes egyeztetés alapján az előadások előtt és után, valamint sz előadók fogadóórájában
Kötelező irodalom:
Ajánlott irodalom: