Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    E-üzletvitel

    A tantárgy angol neve: E-Business

    Adatlap utolsó módosítása: 2017. június 23.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Gazdaságinformatikus szak

    Vállalatirányítási Rendszerek szakirány

    MSc képzés

    Kötelező tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITMM103   3/0/0/v 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Kósa Zsuzsanna Mária, Távközlési és Médiainformatikai Tanszék
    A tantárgy tanszéki weboldala https://elearning.tmit.bme.hu/
    4. A tantárgy előadója
     Név: Beosztás: Tanszék, Intézet:
     Dr. Kósa Zsuzsanna Ph.D egy. docens
     TMIT
     Török Marianna  egy. tanársegéd
     ETT
       
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Webhasználat, kereskedelmi alapismeretek, elektronikus kereskedelem alapjai

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    nincs
    7. A tantárgy célkitűzése

    Megismertetni az e-üzletvitel alapvető formáit és típusait, a szervezési- és informatikai-háttér funkciókat, az e-üzletvitel szereplőinek, a társadalom különféle szegmenseinek feladatait, továbbá áttekintést adni az e-üzletviteli eszközök és módszerek gyakorlati alkalmazásáról.

     

    8. A tantárgy részletes tematikája

    o   Az elektronikus üzletvitel értelmezése, létrejöttének folyamata, okai, területei, trendjei, informatikai- és üzleti modellek egymásra hatása. Az e-business csoportosítása, szegmensei.

    o   Üzleti modellek és megfontolások, vállalatközi, bankközi és lakossági értékesítési modellek, vállalati értékláncok, iparági ellátási láncok és játszmák.

    o   Az elektronikus kereskedelem meghatározó szereplői az informatika, távközlés, mobiltechnika és az üzleti világ területeiről. Az e-kereskedelem főbb alkalmazási típusai: e-boltok, e-áruházak, e-piacterek. Értékesítési módszerek.

    o   Az e-kereskedelmi rendszerek dokumentációi – üzleti terv, rendszerterv. Beruházás-előkészítés, beüzemelés.

    o   Közbeszerzés szabályai és rendszerei hazánkban és az EU területén. Beszállítói lánc szervezése és informatizálása.

    o   Az e-kereskedelmet szabályozó és a kapcsolódó jogszabályok rövid ismertetése, és hatása az üzletágra. Fogyasztóvédelem.

    o   Szabványok kidolgozása, elfogadási folyamata és alkalmazása az elektronikus üzletvitelben;  üzletmenet folytonosság biztosítása (BCM), incidens kezelési protokoll.

    o   Elektronikus adatcsere (Electronic Data Interchange, EDI). Az EDI kialakulása, szabványai. A dokumentumcsere automatizálása. Alkalmazási példák. Törekvések az EDI továbbfejlesztésére, ebXML.

    o   Ügyféladatok és üzleti adatok kezelése, védelme. Személyes adatok, közérdekű adatok, közérdekből nyilvános adatok. Üzleti adatok, üzleti titok.

    o   Csalások elleni védelem, biztonsági kérdések. Identitáslopás, megtévesztés, phishing. Bizalmi védjegyek és alkalmazásuk

    o   Az ügyfél-azonosítás eszközei és módszerei. Aktiválás, visszaigazolás e-mailben, SMS-ben. Adategyeztetés központi nyilvántartásokkal. Elektronikus aláírás alkalmazása.

    o   A logisztika üzletviteli és funkcionális megoldásai, ezek informatikai támogatása: Megrendelés kezelés, ügyfélkapcsolat, ügyfélszolgálat. Szállítás és raktározás szervezése, készletgazdálkodás.

    o   A logisztika üzletviteli és funkcionális megoldásai, ezek informatikai támogatása: ellátási lánc kezelés (SCM), folyamatos árufeltöltés támogatása (CRP). Logisztikai közreműködés elektronikus kereskedelemnél.

    o   Elektronikus fizetési rendszerek és alkalmazásuk meghatározása konkrét üzleti modellekhez. Számlapénz és digitális pénz. Hibrid megoldások, hitel-betét modell, hűségkártyák, PayPal.

    o   Az állam elektronikus kontrollja a gazdaság felett: online pénztárgépek, Elektronikus Közúti Árufuvarozási Ellenőrző Rendszer, ágazati elektronikus ellenőrző rendszerek

    o   e-Banking, e-Brokering, e-Insurance. Elektronikus szolgáltatások a bankok, a biztosítók és a brókercégek tevékenységében. Az e-pénzügyek technológiája.

    o   Tartalomszolgáltatás, szórakoztatás, játékok megjelenése, kulturális értékek és információk online értékesítése, mint egyedi modellek.

    o   Üzleti intelligencia rendszerek alkalmazásai, hírszolgáltatások.

    o   WEB 2.0-s módszerek az e-üzletvitelben, közösségi hálózatok, virtuális közösségek építése, MLM módszerek informatikai támogatással.

    o   Cégcsoportok, klaszterek, platformok szervezése elektronikus kapcsolatokkal.

    o   Trendek az e-üzletvitel területén. Új, elektronikus üzletvitelre épülő üzleti modellek. Elektronikus üzletvitel jövőképe.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Előadás
    10. Követelmények
    • A szorgalmi időszakban: 1 db. zárthelyi teljesítése, és Házi Feladatként 1 egyeztetett témakörben egy 10 perces prezentáció elkészítése és előadása
    • A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga szóbeli kiegészítési lehetőséggel
    • Elővizsga: nincs
    • A jegy megállapításának módja:
      • Az aláírás megszerzésének és a vizsgára bocsátásnak feltétele, hogy a zárthelyi pontszámának 10 pontból legalább 4 pontot el kell érnie;
      • A vizsgajegy kialakításának módja: a félév során megszerezhető 10 pont: a zárthelyi pontszámával. A vizsgán szerezhető pontszám: 20 pont, így a megszerezhető pontszám összesen 30 pont. Érdemjegyek: 0-13 pontig elégtelen, 14-17 pont elégséges, 18-21 pont közepes, 22-26 pont jó, 27-30 pont jeles.
    11. Pótlási lehetőségek

    A zárthelyi pótolható a szorgalmi időszakban a pótzárthelyire meghirdetett időpontban, valamint a pótlási időszakban a meghirdetett időpontban különeljárási díj megfizetésével.

     

    12. Konzultációs lehetőségek

    Előzetes egyeztetés alapján az előadások előtt és után, valamint sz előadók fogadóórájában

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Kötelező irodalom:

    1. Talyigás J. és Mojzes I. (szerk.): Az új gazdaság útikönyve: az elektronikus kereskedelem. Műegyetemi Kiadó, 2004.
    2. Hatályos jogszabályok az Elektronikus kereskedelemről, Adatvédelem és információszabadságról, valamint a Termék-felelősségről. www.magyarorszag.hu (jogszabálykereső)

    Ajánlott irodalom:

    1. Mojzes I. (szerk.): Az infokommunikációs technikák és az ember. Műegyetemi Kiadó, 2004.
    2. Hosszú G.: Az internetes kommunikáció informatikai alapjai. Novella Kiadó, 2005.
    3. S. Nagy K., Szakadát I.(szerk.): Média és társadalom. Műegyetemi Kiadó, 2006.
    4. Dave Chaffey: E-business and E-commerce Management Book http://www.davechaffey.com/E-business
    5. European e-business watch http://www.ebusiness-watch.org/
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra 42
    Félévközi készülés órákra 18
    Felkészülés zárthelyire 12
    Házi feladat elkészítése 16
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása  0
    Vizsgafelkészülés 32
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
     Név: Beosztás: Tanszék, Intézet:
     Dr. Kósa Zsuzsanna Ph.D. egy. adjunktus TMIT