Alkalmazott optimalizálás és játékelmélet
A tantárgy angol neve: Applied Optimisation and Game Theory
Adatlap utolsó módosítása: 2016. május 27.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar
Villamosmérnöki tudományok doktori iskola Informatikai tudományok doktori iskola Doktoranduszi kötelező tárgy a Híradástechnika szakmacsoport részére és választható tárgy a fenti doktori iskolák hallgatói részére
Tantárgykód
Szemeszter
Követelmények
Kredit
Tantárgyfélév
VITMD097
4/0/0/v
5
1/1
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék
dr. Cinkler Tibor,
4. A tantárgy előadója
Név: Beosztás: Tanszék: Dr. Cinkler Tibor egyetemi tanár TMIT Dr. Toka László adjunktus TMIT Dr. Rétvári Gábor tudományos főmunkatárs TMIT Dr. Tapolcai János egy. docens TMIT Dr. Biczók Gergely adjunktus TMIT
5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
- - - -
6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:
A tárgyat csak az veheti fel, aki nem hallgatta a következő választható tárgyakat: Optimalizálási módszerek (VITTD090), Játékelmélet és távközlési alkalmazásai (VITTD096)
7. A tantárgy célkitűzése
Bármilyen problémával is szembesülünk, célunk a legjobb megoldást/stratégiát találni. Ebben segít az optimalizálás és a játékelmélet. A tárgy keretei közt ismertetjük a jellegzetes matematikai optimalizálási módszereket és a játékelmélet alapjait, valamint néhány modellezési-, tervezési példán keresztül bemutatjuk azok alkalmazását is. Egy-egy mérnöki feladathoz a megfelelő modell megalkotása, egy áramkör/rendszer megtervezése, egy megoldó szoftver kialakítása és a megfelelő matematikai optimalizálási módszer, vagy a játékelméleti eszköz nem triviális alkalmazása új műszaki tudományos eredmények alapjául szolgál. E tárgy segíti doktoranduszainkat az alkalmazott matematikai módszerek megismerésében és ilymódon a kutatási feladataik színvonalas megoldásában, választott szakterületüktől függetlenül.
8. A tantárgy részletes tematikája
Bevezetés Optimalizálás, folytonos, diszkrét és dinamikus feladatok Játékelmélet, nem-kooperatív, kooperatív és dinamikus játékok
OPTIMALIZÁLÁS Bevezetés az optimalizálásba Célfüggvény, feltételes és kötetlen optimalizálás, megengedett megoldások Az optimalizálási problémák (nemlineáris, kvadratikus, lineáris; valós értékű, diszkrétváltozós és egész értékű; kötött, kötetlen; statikus, dinamikus) és algoritmusok osztályozása (egy- és sokváltozós, kereső- és gradiensalapú eljárások, általános heurisztikák) Lokális és globális optimum, a konvexitás szerepe, konvex programozás Modellezési technikák, a modellezés lépései, hibafüggvények. Konkrét műszaki problémák megfogalmazása optimalizálási feladatként. Megoldószoftverek.
A lineáris programozás A lineáris programozás alapjai, a lineáris programok általános alakja, a modellezhető problémák általános jellemzői, példák és alkalmazások Lineáris programok megoldása, grafikus megoldás, bázismegoldások, a szimplex algoritmus, optimalitás, nemkorlátos megoldások, a degeneráció fogalma és kezelése, komplexitás, a szimplex tábla, példák megoldása a szimplex tábla segítségével Lineáris programok duáljai és a duál szimplex, Farkas lemmája, a dualitás fogalma, a duális előállítása, a dualitás gyenge és erős tétele, a duál szimplex algoritmus A lineáris programozás klasszikus alkalmazásai, a szállítási probléma, az ütemezési probléma, hálózati folyamproblémák, folyamok egészértékűsége, többtermékes folyamok, duálisok Lineáris programok megoldása számítógépes programcsomaggal
Nemlineáris programozás Feltételmentes nemlineáris optimalizálás: kötetlen szélsőérték-keresés, a gradiens módszer, másodrendű gradiens módszerek, a Newton módszer Feltételek szerinti nemlineáris programozás: a nemlineáris programok általános alakja, az optimalitás szükséges és elégséges feltételei Nemlineáris programok megoldásának visszavezetése kötetlen optimalizálásra: az iránykeresés módszere. Visszavezetés lineáris programok megoldására: szukcesszív lineáris programozás
Diszkrét (kombinatorikus) optimalizálás Lokális és globális optimum. Statikus és Dinamikus optimalizálás (dinamikus programozás) Többcélú optimalizálás Helyi (lokális) keresés Mohó, iteratív és „véletlen” módszerek Állapottér, szomszédosság, célfüggvény Állapottér szűkítése, korlátok kezelése HeurisztikákEgészértékű és bináris lineáris programozás Bonyolultság. Kapcsolat a folytonos és diszkrét optimalizálás között. Kapcsolat a bináris és egészértékű optimalizálás között Kevert egészértékű LP (MILP) ILP megoldó módszerek: Branch and bound, Cutting plain, Branch and cut, Lagrangian relaxation, Column Generation Példák: útvonalválasztás, töbtermékes hálózati folyamok, osztatlan folyamok, diszjunkt osztatlan folyamok
Általánosan alkalmazható optimalizáló heurisztikák Simulated Annealing: energia függvény, szomszédosság, kezdő hőmérséklet, hűtési szabályok, kiinduló pont Threshold Accepting: a küszöbérték megválasztása Tabu Search: Tabu lista típusai Genetic (Evolutionary) Algorithms: különböző reprezentációk, GA operátorok, kereszteződések, mutációk Go With the Winner: fa mélysége és optimalizálás kapcsolata STAGE: becslésekkel gyorsított optimalizálás Példák: TSP (utazóügynök feladat), Hátizsák probléma és ládapakolás, Simulated Allocation (szimulált foglalás)
JÁTÉKELMÉLET
Bevezetés Mi a játékelmélet Racionális választás elmélete
Nash egyensúly: Elmélet és illusztráció Stratégiai játékok Nash-egyensúly fogalom A legjobb válasz fogalma és domináns stratégiák Szimmetrikus játékok és szimmetrikus egyensúlyok Algoritmusok a tiszta stratégiai Nash-egyensúlyok keresésére
Kevert stratégiai játékok Stratégiai játékok kevert bővítése Von Neumann - Morgenstein kifizetési függvények Kevert stratégiai Nash-egyensúly Nash tétele a kevert stratégiai Nash egyensúly létezéséről Algoritmusok a kevert stratégiai egyensúlyok keresésére
Dinamikus játékok: elmélet és illusztráció Alapfogalmak Aljáték-tökéletes egyensúly Hátráló indukció algoritmus Ismételt játékok Nash tétele (Nash folk theorem) Stackelberg-féle játékok és Stackelberg-egyensúly kiszámítása Végtelen dinamikus játékok
Kooperatív játékok Általános fogalmak Shapley-értékek vizsgálata A mag (The Core) fogalma Sztochasztikus játékok
Műszaki alkalmazások, esettanulmányok Hálózatmenedzsment (erőforrás-foglalás, torlódásvezérlés, „peering”-megállapodások, ütemezés) Útvonalválasztás (QoS routing, optimális útvonalválasztás-vezérlés) Torlódásvezérlés (TCP paraméter-beállítások)
KITEKINTÉS Az optimalizálás és játékelmélet alkalmazási területeinek áttekintése és rendszerezése Nyilvánosan elérhető optimalizálási programok, valamint optimalizálással foglalkozó toolbox-ok áttekintése.
9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)
Előadás
10. Követelmények
A szorgalmi időszakban: 2 zárthelyi A vizsgaidőszakban: írásbeli és szóbeli vizsga Elővizsga: nincs A 2 zárthelyinek külön-külön min. elégségesnek kell lennie.
11. Pótlási lehetőségek
a szorgalmi időszak utolsó két hetének valamelyikében különeljárási díj fejében a zárthelyi pótolható abból a részből (részekből), amely nem sikerült. A zárthelyit (zárthelyiket) csak a szorgalmi időszakban lehet pótolni.
A vizsga pótlására a Kar szabálya érvényes
12. Konzultációs lehetőségek
Az órákon egyeztetett illetve kihirdetett időpontokban.
13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
(Az alkalmazások esetére folyóirat és konferencia cikkek)
D. G. Luenberger, Yinyu Ye: Linear and Nonlinear Programming. Third Edition, Springer kiadó. 1-546 old (részletek!). 2008. W. H. Press at al. Numerical Recipes. Cambridge University Press. Third Edition, 2002. (http://www.nr.com ) M. Dell'Amico, F. Maoli, S. Martello, Annotated Bibliographies in Combinatorial Optimization, Wiley (1997). T. A. Trinh and S. Molnár, A Game-Theoretic Analysis of TCP Vegas, Lecture Notes in Computer Science, Springer-Verlag, Chapter: pp. 338-347, Volume 3266 / 2004. G. Ausiello et. al. Complexity and Approximation, Springer (1999) Nemo Semret, Market Mechanisms for Network Resource Sharing, Ph.D. Dissertation, Columbia University, 1999. T. Basar and G. J. Olsder. Dynamic Noncooperative Game Theory. SIAM Series in Classics in Applied Mathematics, Philadelphia, January 1999,. Drew Fudenberg and Jean Tirol, Game Theory, The MIT Press, Massachusetts Institute of Technology, 1991. Szidarovszky Ferenc, Molnár Sándor, Játékelmélet műszaki alkalmazásokkal, Műszaki Könyv Kiadó, Budapest, 1986. R. La, V. Anantharam, Optimal Routing Control : Repeated Game Approach, IEEE Transactions on Automatic Control, Vol. 47, No. 3, pp. 437 -450, March 2002. A. Akella, R. Karp, C. Papadimitriou, S. Seshan, S. Shenker, Selfish Behavior and Stability of the Internet: A Game-Theoretic Analysis of TCP, ACM SIGCOMM'02, Pittsburgh PA, 2002.
14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontaktóra
60
Félévközi készülés órákra
20
Felkészülés zárthelyire
20
Házi feladat elkészítése
-
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
- ..
- Vizsgafelkészülés könyv, anyag
50
Összesen
150
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
Név: Beosztás: Tanszék, Intézet: Dr. Halász Edit egyetemi docens TMIT Dr. Cinkler Tibor egyetemi docens TMIT Dr. Vidács Attila egyetemi docens TMIT Dr. Trinh Anh Tuan tudományos munkatárs TMIT Dr. Rétvári Gábor tudományos főmunkatárs TMIT