Digitális jelfeldolgozás

A tantárgy angol neve: Digital Signal Processing

Adatlap utolsó módosítása: 2008. december 20.

Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Villamosmérnöki Szak

Beágyazott Információs Rendszerek Főszakirány

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VIMM4084 7. 4/0/0/v 5 1/1
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Kollár István,
A tantárgy tanszéki weboldala http://www.mit.bme.hu/oktatas/targyak/vimm4084/
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Kollár István

egyetemi tanár

MIT

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

Valószínűségszámítás, Hálózatok és rendszerek 1-2, Szabályozástechnika

6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:

Ajánlott: Hálózatok és rendszerek 1-2, Valószínűségszámítás, Méréstechnika.

7. A tantárgy célkitűzése

Alapismeretek megtanítása: jelek mérése és feldolgozása digitális eszközökkel – DSP, számítógép. Rendszerek modellezése, az információ optimális kinyerése.

8. A tantárgy részletes tematikája

Kapcsolat a folytonos és diszkrét jelek és rendszerek között: a mintavételezés elvi állításai, gyakorlati alkalmazási lehetőségek és korlátok. A digitális jelfeldolgozás beillesztése mérőeszközökbe. Jelek feldolgozása becslésekkel. A becslők legfontosabb fajtái. Maximum likelihood becslés. A diszkrét Fourier-transzformáció tulajdonságai periodikus, tranziens és sztochasztikus jelek esetén. Az A/D és D/A átalakítás méréstechnikai leírása. A/D átalakítók felépítése. Kísérlettervezés. Az eredmények megjelenítése: a hagyományosat meghaladó mennyiségű információ közlése a mért adatok kiértékelése alapján.

Jelek és rendszerek leírása dinamikus modellek segítségével. Modellek illesztése mért jelekhez. A megfigyelők szerepe, alkalmazásuk közvetlenül nem mérhető mennyiségek meghatározására. Rezonátorbank és alkalmazása megfigyelőként. A rekurzív Fourier-transzformáció. Az adaptív módszerek alapjai. Mérések hibái, és ezek csökkentése. Az átlagolás fajtái, ezek hatása a mért jelre. A digitális szűrés alapjai.

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

Előadások; hetente átlagosan egy óra feladatmegoldás.

10. Követelmények

a. A szorgalmi időszakban: egy nagyzárthelyi, és egy házi feladat. Az aláírás feltétele legalább elégséges szintű nagyzárthelyi és házi feladat elkészítése.

b. A vizsgaidőszakban: szóbeli vizsga

c. Elővizsga: legalább négyes szintű zárthelyi és házi feladat.

A megszerzett aláírás a következő félév vizsgaidőszakának végéig érvényes.

Aktuális információk: http://www.mit.bme.hu/oktatas/targyak/vimm4084/

11. Pótlási lehetőségek

A TVSZ-nek megfelelően:

  1. félév közben egy pótzárthelyit tartunk
  2. a vizsgaidőszak első három hetében a házi feladat pótlólag beadható (különeljárási díj befizetése után), a pótlólag beadott házi feladatokat a háromhetes határidő lejárta után egy héten belül javítjuk ki
  3. a vizsgaidőszak harmadik hetének végén egy zárthelyi pótlási lehetőség lesz (különeljárási díj befizetése után), ennek időpontját és helyét a tantárgy weboldalán közzétesszük.
12. Konzultációs lehetőségek

Megbeszélés szerint.

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
  • Schnell László (főszerk.): Jelek és rendszerek méréstechnikája. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1985.

Jegyzetforma: Schnell László (főszerk.): Jelek és rendszerek méréstechnikája I. és III. kötet (51435, 514352, régen: J5-1435, J5-1435/b)

  • Németh József, Péceli Gábor, Kollár István, Sujbert László: Digitális jelfeldolgozás. Hallgatói segédlet, BME Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék. 172 oldal.
  • Kollár István: Jelfeldolgozás feladatgyűjtemény. BME jegyzet, Műegyetemi Kiadó, 51441. Régen: Kollár István: Méréstechnika II. (Jelanalízis) feladatgyűjtemény. BME jegyzet, Tankönyvkiadó, J5-1441
  • Prékopa András: Valószínűségelmélet. Műszaki Könyvkiadó, 1974.
14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

(a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

 

Kontakt óra

60

Félévközi készülés órákra

20

Felkészülés zárthelyire

10

Házi feladat elkészítése

10

Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

25

Vizsgafelkészülés

25

Összesen

150

15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Péceli Gábor

egyetemi tanár

MIT

Dr. Kollár István

egyetemi tanár

MIT