Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Szolgáltatásfejlesztés és menedzsment a gyakorlatban

    A tantárgy angol neve: Service Science and Management Engineering in Practice

    Adatlap utolsó módosítása: 2010. április 28.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Gazdaságinformatikus szak, MSc képzés, Szolgáltatásfejlesztés és –menedzsment szakirány
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIMIM293   3/0/1/v 5  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Pataricza András, Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék
    4. A tantárgy előadója
    Pataricza András DSc
     egyetemi tanár
    MIT
    Charaf Hassan PhD docens   
    AAIT
    Kondorosi Károly PhD docens   
    IIT
    Strausz György PhD docens   
    MIT
           
          
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít Szolgáltatások modellezése és tervezése
    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    -
    7. A tantárgy célkitűzése

    A szakirány tárgyaiban tanultak szintézise és új ismeretek elsajátítása oly módon, hogy a reálgazdaságból meghívott előadók esettanulmányokon illusztrálják az egyetemi oktatók által tartott elméleti áttekintést. Így a hallgatók gyakorlati példákon keresztül megismerik a szolgáltatásfejlesztés és menedzsment aktuális metodikáját és technológiáját, az SSME-t (Service Science, Management and Engineering).

    A tárgy elvégzése után a hallgatók betekintést kapnak a korábban tanult tárgyak anyagának komplex alkalmazási környezetébe és megismerik a legkorszerűbb gazdasági gyakorlatra épülő SSME praxist. A tárgy keretében az esettanulmányokon keresztül betekintést kapnak abba is, hogy az általános metodikákat milyen megközelítéssel lehet egy-egy alkalmazási területre adaptálni. Képesek lesznek SSME metodika segítségével szolgáltatási rendszerek életciklusának kezelésére a követelményfelméréstől a modellezésen, teljesítménybecslésen, üzemeltetési, naplózási és betanítási kérdéseken keresztül a szabályozásnak való megfelelőség kérdéséig.

    8. A tantárgy részletes tematikája
    • Szolgáltatások definíciója és életciklusa, szolgáltatásfejlesztés céljai, típusai. Bevezető az SSME fogalmaiba, metodikájába.
    • Informatikai szolgáltatásmodellek (cloud, Software as a Service, Infrastructure as a Service) és alkalmazásaik. Elektronikus szolgáltatások a gyakorlatban. A szolgáltatások piaca.
    • Gazdasági és pénzügyi informatika célkitűzések összekapcsolása. Követelmények felmérése, követése, priorizálása. Fokozatos rendszerfelépítési stratégiák: kiegészíthetőségre és integrációra tervezés.
    • Műveletek gyakoriságbecslése. Kezelői betanítás, használhatósági analízis. A számítástechnikai ill. operátori teljesítmény együttes tervezése szimulációs alapokon.
    • Működés közbeni infrastuktúrális, szolgáltatási és üzleti céloknak való megfelelés ellenőrzése mérésekkel: tervezés, előzetes becslések, mérési eredmények visszavezetése a rendszermodellbe.
    • Naplózás tervezése, teljesítménybecslése: gazdasági, jogi, műszaki, szolgáltatásbiztonsági szempontok. Loganalízis, információkinyerés. Alkalmazásfelügyelet tervezése.
    • Teljesítmény és szolgáltatásminőségi metrikák származtatása, Szolgáltatási Szint Szerződések (SLA) definiálása, tendereztetés és műszaki ajánlatkiértékelés.
    • Intrastuktúratervezési specifikációk operációs (informatikai) és szolgáltatás (gazdasági) szinten.
    • Továbbfejlesztések modell alapú tervezése, folyamatok verziókövetése, kompatibilitása.
    • Karbantarthatóságmenedzsment: erőforrások, elemi szolgáltatások, üzleti folyamatok, szolgáltatásbiztonság tipikus erkölcsi, gazdasági, műszaki karbantartási lépései. Műszaki, gazdasági, jogi változások követése. Konfigurációmenedzsment.
    • Folyamat keretrendszerek és szabályozórendszerek (SOX, BASEL II, HIPAA, stb.).
    • Üzleti rendszerek esettanulmányai: szolgáltatástervezés és integráció, méretezési és karbantartási kérdések, üzemeltetési feladatok a gyakorlatban
    • Üzleti rendszerek esettanulmányai: nagy IT rendszerek monitorozása és kiértékelése, rendszeroptimalizációs projektek.
    • A Sensoria FP6 projekt szolgáltatásfejlesztési metódusa, gyakorlati példa a logisztika szolgáltatások területéről az e-Freight FP7 projekt esettanulmányaiból.
    • Szolgáltatások bevezetése, üzleti modellek.

    Laboratórium:
    A hallgatók a modell alapú webszolgáltatásfejlesztés feladatait tekintik át egy komplex projekt keretein belül (többek közt az IBM Technology Explorer laboratórium anyagára építve). A projekt során a fejlesztés mellett az üzemeltetés tipikus kérdéseit is vizsgálják, ideértve az azonosságkezelés, szolgáltatási szint definiálás, konfigurációmenedzsment, monitorozás és naplózás, megfelelőség igazolásának és a folytonos üzletmenet biztosításának kérdéseit is.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Előadás + laboratórium. A laboratóriumi alkalmak összevonva, dupla órában lesznek megtartva.
    10. Követelmények a.    A szorgalmi időszakban:    Házi feladat
    b.    A vizsgaidőszakban:         Írásbeli vizsga
    c.    Elővizsga:             Nincs

    Az aláírás megszerzésének feltétele a házi feladat legalább elégséges szintű teljesítése és a gyakorlatokon történő részvétel.
    A jegy megszerzése írásbeli vizsgán történik, a házi feladat 30%-os súllyal beleszámít a jegybe.
    11. Pótlási lehetőségek A pótlási héten, különeljárási díj fejében, a házi feladat egy alkalommal pótolható. A pótlási héten egy laboralkalom pótolható.
    12. Konzultációs lehetőségek Igény szerint, előre egyeztetve az oktatókkal.
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    1. Stauss, B.; Engelmann, K.; Kremer, A.; Luhn, A. (eds.). Services Science Fundamentals, Challenges and Future Developments 2008.
    2. Spath, Dieter; Fähnrich, Klaus-Peter (eds.) Advances in Services Innovations 2007.
    3. Service Science, Management and Engineering Education for the 21st Century Series: Service Science: Research and Innovations in the Service Economy. Hefley, Bill; Murphy, Wendy (eds.) Springer, 2008
    4. SENSORIA FP6, e-Freight FP7 projektek kutatási anyagai
    5. Tanszéki jegyzet, meghívott előadók esettanulmányainak leírásai.
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra 56
    Félévközi készülés órákra -
    Felkészülés zárthelyire -
    Házi feladat elkészítése 34
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása -
    Vizsgafelkészülés 60
    Összesen 150
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Pataricza András DSc
     egyetemi tanár
    MIT
    Gönczy László
     ügyvivő szakértő
    MIT
    Charaf Hassan PhD docens   
    AAIT
    Kondorosi Károly PhD docens   
    IIT
    Strausz György PhD docens   

    MIT