Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Rendszertervezés laboratórium 2

    A tantárgy angol neve: Systems Engineering Laboratory 2

    Adatlap utolsó módosítása: 2017. június 22.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Mérnökinformatikus szak
    BSc képzés
    Rendszertervezés specializáció

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIMIAD02   0/0/2/f 3  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Huszerl Gábor,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://www.mit.bme.hu/oktatas/targyak/VIMIAD01
    4. A tantárgy előadója

    Dr. Bergmann Gábor, Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Rendszertervezés, Szoftvertechnológia, Objektum-orientált programozás (Java, C++, C#, Qt)

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    (Szakirany("AMINrendsztervAUT", _) VAGY
    Szakirany("AMINrendsztervIIT", _) VAGY
    Szakirany("AMINrendsztervMIT", _) VAGY
    Szakirany("AMIintr", _) VAGY
    Szakirany("AMIrendszterv", _) VAGY
    Szakirany("AMIaut", _)


    VAGY Training.code=("5NAA8") )


    ÉS NEM ( TárgyEredmény( "BMEVIMIA430" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIMIA430", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0
    VAGY
    TárgyEredmény( "BMEVIMIA429" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIMIA429", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0
    VAGY
    TárgyEredmény( "BMEVIIIA424" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIIIA424", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0
    VAGY
    TárgyEredmény( "BMEVIMIAD01" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIMIAD01", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    Ajánlott:

    Kötelező:

    (Szakirany("AMINrendsztervAUT", _) VAGY
    Szakirany("AMINrendsztervIIT", _) VAGY
    Szakirany("AMINrendsztervMIT", _) ) VAGY
    Training.code=("5NAA8")

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rendek grafikus formában itt láthatók.

    Ajánlott:                                                                      
    Legkorábban a következőkkel együtt vehető fel: Informatikai rendszertervezés (BMEVIMIAC01), Intelligens elosztott rendszerek (VIMIAC02), Alkalmazásfejlesztési környezetek (VIAUAC04)

     

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy célja a Informatikai rendszertervezés, az Intelligens elosztott rendszerek és az Alkalmazásfejlesztési környezetek tantárgyak anyagának gyakorlása és elmélyítése laboratóriumi mérések elvégzésével.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    A tantárgy a következő méréseket foglalja magába.

     

    1. Teljesítménymérés: profiling módszerek, futási idő és memóriahasználat mérése, teljesítményproblémák okainak keresése (Visual Studio)

    2. Mérési adatok feldolgozása és vizuális elemzése

    3. Frontend készítés Qt alapokon: Felhasználói felület készítése QML alapokon, a QML és a C++ oldal kapcsolata, egyszerű vezérlők, adatkötések, signalok és QML oldali függvények.

    4. Java alapú backend készítése: a kiberfizikai rendszerek kiszolgálására leginkább bevált megoldások szerver oldali része, Java alapokon. Adattárolás adatbázisban, szerver oldali logika és kapcsolattartás a kliensekkel.

    5. Kooperatív ágensek intelligens elosztott rendszerekben: ágensek intelligenciájának programozása többágenses környezetben (Jason, AgentSpeak)

    6. Versengő ágensek intelligens elosztott rendszerekben: nyerő stratégiák kidolgozása és programozása (Jade, FIPA)

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    A félév során hat mérést kell elvégezni és azok teljesítését igazolni. A mérési feladatok megoldása a mérésvezető utasításai alapján történhet távolról a kiadott mérési környezetek segítségével, vagy amelyik mérés ezt indokolja, ott laborfoglalkozás keretében. A távoli feladatmegoldás előnye az, hogy ilyenkor minden hallgató tud a saját ütemében haladni, és nincs beszorítva a mérési alkalom időkorlátjába.

    A mérés teljesítésének számonkérése történhet mérési jegyzőkönyv leadásával és osztályozásával (laborfoglalkozás esetén) vagy bemutatási kontaktalkalom keretében (távolról végezhető mérések esetén).

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban:

    ·         A hallgatók minden mérésre külön osztályzatot kapnak.

    ·         A mérések kontaktalkalmán (laborfoglalkozás vagy bemutatás) szintfelmérő iratható; ez esetben a sikeres szintfelmérő a mérés teljesítésének előfeltétele, sikertelen szintfelmérő esetén a mérés nem kerül osztályzásra.

    ·         A félévközi jegy megszerzésének feltétele mind a 6 mérés legalább elégséges teljesítése.

    ·         A félévközi jegy a méréseken szerzett jegy számtani átlaga.

    b. Vizsgaidőszakban:

    ·         nincs

    11. Pótlási lehetőségek

    A pótlási időszakban egy mérés pótolható. A pótmérésre legkésőbb a szorgalmi időszak utolsó napjáig jelentkezni kell a tárgyfelelősnél.

     

    12. Konzultációs lehetőségek

    Igény szerint, személyes vagy elektronikus módon.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    A tárgy honlapján elérhető segédanyagok és mérési segédletek. A mérési segédletek tartalmazhatnak további hivatkozásokat magyar vagy angol nyelven nyilvánosan elérhető technikai dokumentációra vagy szakmai írásokra; egyértelmű jelzés esetén ezek is az otthoni felkészülés elvárt elemeinek tekintendőek.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra28
    Felkészülés zárthelyire0
    Házi feladat elkészítése0
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása34
    Vizsgafelkészülés0
    Összesen90
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Varró Dániel

    Egyetemi docens                

    MIT

    Dr. Csorba Kristóf        

    Egyetemi docens                

    AUT

    Dr. Pataki Béla

    Egyetemi docens                

    MIT

    Dr. Micskei Zoltán

    Egyetemi docens

    MIT

    Dr. Bergmann Gábor

    Egyetemi adjunktus

    MIT

    IMSc tematika és módszer

    A tananyag mélyebb megértésére az egyes mérésekhez kapcsolódó extra részfeladatok megoldásával nyílik lehetőség. Ezek az extra részfeladatok segítenek jobban megérteni a tananyagot. 

    IMSc pontozás

    Minden mérési alkalomhoz extra feladatok kapcsolódnak, amelyek külön-külön megoldhatók, és értük mindösszesen 15 IMSc pont szerezhető (a félév elején hirdetett feladatonkénti megoszlásban).

     

    IMSc pontok csak akkor szerezhetők, ha a tantárgyra egyébként jelest kapott a hallgató.

     

    Az IMSc pontok megszerzése a programban nem résztvevő hallgatók számára is biztosított.