Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Rendszertervezés laboratórium 1

    A tantárgy angol neve: Systems Engineering Laboratory 1

    Adatlap utolsó módosítása: 2017. június 22.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Mérnökinformatikus alapszak 

    Rendszertervezés specializáció
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIMIAC11   0/0/2/f 3  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Huszerl Gábor,
    A tantárgy tanszéki weboldala https://portal.vik.bme.hu/kepzes/targyak/VIMIAC11
    4. A tantárgy előadója

    Dr. Micskei Zoltán Imre, Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Rendszertervezés, Rendszerelmélet, Szoftvertechnológia, Objektum-orientált programozás (Java, C++, C#)

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    (Szakirany("AMINrendsztervAUT", _) VAGY
    Szakirany("AMINrendsztervIIT", _) VAGY
    Szakirany("AMINrendsztervMIT", _) VAGY
    Szakirany("AMIintr", _) VAGY
    Szakirany("AMIrendszterv", _) VAGY
    Szakirany("AMIaut", _) )

    ÉS NEM ( TárgyEredmény( "BMEVIMIA360" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIMIA360", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0
    VAGY
    TárgyEredmény( "BMEVIMIA373" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIMIA373", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0
    VAGY
    TárgyEredmény( "BMEVIIIA361" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIIIA361", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0
    VAGY
    TárgyEredmény( "BMEVIMIAC03" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIMIAC03", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    Ajánlott:

    Kötelező:

    (Szakirany("AMINrendsztervAUT", _) VAGY 
    Szakirany("AMINrendsztervIIT", _) VAGY 
    Szakirany("AMINrendsztervMIT", _) VAGY
    Szakirany("AMIintr", _) VAGY
    Szakirany("AMIrendszterv", _) VAGY

    Training.code=("5NAA8") )

    ÉS NEM ( TárgyEredmény( "
    BMEVIMIA360" , "jegy" , _ ) >= 2 
    VAGY 
    TárgyEredmény("
    BMEVIMIA360", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0
    VAGY
    TárgyEredmény( "
    BMEVIMIA373" , "jegy" , _ ) >= 2 
    VAGY 
    TárgyEredmény("
    BMEVIMIA373", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rendek grafikus formában itt láthatók.

    Ajánlott:

    Legkorábban a következőkkel együtt vehető fel:

    Informatikai rendszertervezés (BMEVIMIAC01), Ipari informatika (BMEVIIIAC02)

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy célja az Informatikai rendszertervezés és az Ipari informatikába tantárgyak anyagának gyakorlása és elmélyítése laboratóriumi mérések elvégzésével.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    A tantárgy a következő méréseket foglalja magába. 

    1.     Modellek programozott feldolgozása: modellek reprezentálása, modellek bejárása, adatok programozott kinyerése(Eclipse, EMF)

    2.     Fejlesztési és tesztelési folyamatok támogatása: verziókezelő, incidenskezelő, fordító és folytonos integrációs rendszerek (Git, GitHub, Gradle, Travis)

    3.     Komponensek ellenőrzése: statikus technikák (kód átvizsgálása, statikus analízis eszközök: SonarQube) és komponens szintű tesztek (komponensek izolációja, tesztfuttatás, lefedettség mérése: JUnit, Mockito) használata

    4.     Komponensek telepítése: komponensek és függőségek kezelése, komponensek becsomagolása, telepítés konténerekbe, komponensek elosztása különböző csomópontokra (Docker)

    5.     Dinamikus rendszerek szimulációja Matlab-Simulink környezetben, rendszerblokkok működésének vizsgálata, saját rendszerblokkok és az azokból felépülő könyvtárak létrehozása.

    6.     6. HLL kód integrálása grafikus modellező környezetbe, stand-alone és hardverpecifikus kód generálása VHLL (Simulink) leírásból.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    A félév során hat mérést kell elvégezni és azok teljesítését igazolni. A mérési feladatok megoldása történhet távolról a kiadott mérési környezetek segítségével vagy amelyik mérés ezt indokolja, ott laborfoglalkozás keretében. A távoli feladatmegoldás előnye az, hogy ilyenkor minden hallgató tud a saját tempójában haladni, és nincs beszorítva a mérési alkalom időkorlátjába.

    A mérés teljesítésének számonkérése történhet mérési jegyzőkönyv leadásával és osztályozásával (laborfoglalkozás esetén) vagy bemutatási kontaktalkalom  keretében (távolról végezhető mérések esetén). 

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban:

    • A hallgatók minden mérésre külön osztályzatot kapnak.
    • A mérések kontaktalkalmán (laborfoglalkozás vagy bemutatás) szintfelmérő iratható; ez esetben a sikeres szintfelmérő a mérés teljesítésének előfeltétele, sikertelen szintfelmérő esetén a mérés nem kerül osztályzásra.
    • A félévközi jegy megszerzésének feltétele mind a 6 mérés legalább elégséges teljesítése.
    • A félévközi jegy a méréseken szerzett jegy számtani átlaga.

    b. Vizsgaidőszakban:

    • nincs
    11. Pótlási lehetőségek

    A pótlási időszakban egy mérés pótolható. A pótmérésre legkésőbb a szorgalmi időszak utolsó napjáig jelentkezni kell a tárgyfelelősnél.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Igény szerint, személyes vagy elektronikus módon.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    A tárgy honlapján elérhető segédanyagok és mérési segédletek. A mérési segédletek tartalmazhatnak további hivatkozásokat magyar vagy angol nyelven nyilvánosan elérhető technikai dokumentációra vagy szakmai írásokra; egyértelmű jelzés esetén ezek is az otthoni felkészülés elvárt elemeinek tekintendőek.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés laborra28
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása34
    Összesen90
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név

    Beosztás

    Tanszék

    Dr. Varró Dániel

    egyetemi tanár

    MIT

    Dr. Kiss Bálint

    egyetemi docens

    IIT

    Dr. Micskei Zoltán

    egyetemi docens

    MIT

    IMSc tematika és módszer

    A tananyag mélyebb megértésére az egyes mérésekhez kapcsolódó extra részfeladatok megoldásával nyílik lehetőség. Ezek az extra részfeladatok segítenek jobban megérteni a tananyagot. 

    IMSc pontozás

    Minden mérési alkalomhoz extra feladatok kapcsolódnak, amelyek külön-külön megoldhatók, és értük mindösszesen 15 IMSc pont szerezhető (a félév elején hirdetett feladatonkénti megoszlásban).

    IMSc pontok csak akkor szerezhetők, ha a tantárgyra egyébként jelest kapott a hallgató.

    Az IMSc pontok megszerzése a programban nem résztvevő hallgatók számára is biztosított.