Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Programnyelvek struktúrája

    A tantárgy angol neve: Structures of Programming Languages

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Doktori képzés

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIMAD247 tavasz 4/0/0/v 5 1./1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Recski András, Számítástudományi és Információelméleti Tanszék
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. Bach Iván

    egy. docens

    Számítástudományi és Infor-mációelméleti Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Formális nyelvek alapfogalmai, legalább egy programozási nyelv ismerete és programozási gyakorlat.

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Kívánatos a Formális nyelvek tárgy vizsgája.

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal azokat az absztrakciókat és nyelvi konstrukciókat, amelyek a nyelvi fejlődés során kialakultak. Reményeim szerint ez meg fogja könnyíteni a számítástechnikusoknak, hogy eligazodjanak a jövőben megszülető nyelvek között, tudják értékelni és megítélni a nyelv használhatóságát és lehetőségeit. Ha elsajátítanak bizonyos kritikai szemléletet már elértem célom.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Az előadás célja, hogy vagy egy tucat, főképpen algoritmikus programnyelv gondolatvilágán keresztül bemutassa azt a fejlődést , ami a programkonstrukciókban és az alkalmazott absztrakciós szintekben az első programnyelv megjelenése óta, vagyis majd 40 éve végbement. Ennek kapcsán ismertetésre kerülnek azok a szoftver módszerek, amelyek ezen új gondolatok implementálását lehetővé tették.

    Így szó lesz a statikus, stack és heap szervezésű memóriáról valamint a pszeudo és valódi párhuzamos működést biztosító kaktuszmemóriáról, a szubrutinhívás és paraméterátadás mechanizmusáról és annak megvalósításáról, a fordítási és futási időben, illetve az egyáltalán nem detektálható hibákról és azoknak a programnyelv szintakszisával való kapcsolatáról, az azonosítók és operátorok túlterheléséről és ennek az identifikációs folyamatra gyakorolt hatásáról. Az osztályfogalom (Simula 67), a parametrizált egységek (CLU) és a generikus egységek (Ada) által szolgáltatott absztrakciós lehetőségekről.

    Szeretném hangsúlyozni, hogy az előadásnak nem célja, hogy a hallgató a tárgyalt programnyelvet elsajátítsa, azoknak csupán a gondolatvilágát kell feldolgoznia, annak érdekében, hogy készen álljon az új, későbbiekben megjelenő programnyelvek megértésére.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Előadás.

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: -

    b. A vizsgaidőszakban: szóbeli vizsga

    c. Elővizsga: -

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    E. Horowitz: Magasszintű programnyelvek

    Robert W. Sebesta: Concepts of Programming Languages

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Bach Iván

    egy. docens

    Számítástudományi és Infor-mációelméleti Tanszék