Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Beágyazott és ambiens rendszerek rehabilitációs alkalmazása

    A tantárgy angol neve: Application of Embedded and Ambient Systems in Rehabilitation

    Adatlap utolsó módosítása: 2010. augusztus 30.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Foglalkoztatási rehabilitációs humán és műszaki szaktanácsadó szakirányú továbbképzési szak
    (a BME Gazdaság- és Társadalom­tudományi Kar gesztorálásában)

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIIIS001 2 1/0/0/v 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Hanák Péter, Irányítástechnika és Informatika Tanszék
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, intézet:

    Hanák Péter dr.

    tudományos munkatárs

    BME VIK IIT

    Takács Barnabás dr., PhD

    tudományos munkatárs

    BME VIK EIT

    Tóth András

    ügyvivő szakértő

    BME GPK GYT

     
      
       
       
       
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít -
    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    -
    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy célja megismertetni a hallgatókkal a beágyazott és ambiens rendszerek alkalmazási lehetőségeit a rehabilitációban. Egyrészt bemutatjuk beágyazott és ambiens rendszerek kialakításához és működésének alapfokú megértéséhez szükséges alapelveket, másrészt a legalább kísérleti jelleggel rendelkezésre álló eszközöket és a velük eddig szerzett tapasztalatokat. A hallgatók gyakorlati feladatok megoldásával igazolják a témakörben szerzett jártasságukat. A kurzus végére a hallgatók megtanulják a beágyazott és ambiens eszközök és rendszerek felhasználásával kialakítható rehabilitációs megoldások létrehozásához szükséges alapelveket, hogy ilyeneket majd a gyakorlatban is alkalmazhassanak a későbbi munkájuk folyamán.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Első blokk

    • A beágyazott és ambiens rendszerek (BAR) eszköztára és a rehabilitáció

    Beágyazott rendszer, ambiens rendszer

    Vezérlő elemek, kommunikációs elemek és protokollok, rendszerarchitektúrák

    Felügyeleti és rehabilitációs alkalmazási lehetőségek

    • A virtuális valóság (VV) eszköztára, számítógépes grafika, 3D modellezési és animációs eszközök, érzékelők és zárt láncú interakciós modell

    • A VV terápiás alkalmazási lehetőségei a rehabilitációban

    Kitekintés a VV orvosi rehabilitációs alkalmazásaira

    Kutatás-fejlesztési és innovációs projektek

    Cyber Care klinka modell, kognitív, fizikai és pszichológiai rehabilitáció

    Példa: VV-terápia a fóbiák enyhítésére, autizmus, ADHD és tanulási rendellenességek

    • A VV terápiás alkalmazási lehetőségei 2.

    Fizikai rehabilitációs alkalmazások, szenzorok, képfeldolgozás, stb.

    Nem-verbális interfészek és virtuális emberek, mint interfész technológia

    Felhasználó interfész adaptáció

    Második blokk

    • A robotika eszköztára és a rehabilitáció

    • A robotok rehabilitációs és segítő alkalmazási lehetőségei

    Kutatás-fejlesztési és innovációs projektek

    Példák: gyógytornát támogató robotok (RehaRob), DOMEO

    • A BAR otthoni alkalmazási lehetőségei az önálló életvitel támogatására

    Kutatás-fejlesztési és innovációs projektek

    Pl. Emerge, Silvergate-112, CARE, CCE, M3W

    • Infokomm eszközökkel segített életvitel

    Kutatás-fejlesztési és innovációs programok és pályázatok, konferenciák

    AAL Közös Program, benefit (Ausztria), eVITA NTP, FP7 eHealth, AALIANCE (Németo.) AAL Forum stb.

    Ambiens rendszerek árnyoldalai, etikai és jogi korlátai

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    2x4 óra előadás, otthoni munka (irodalomfeldolgozás).

    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban: -.

    A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga.

    11. Pótlási lehetőségek -
    12. Konzultációs lehetőségek

    A tárgy előadóival személyesen vagy e-levélben egyeztetett időpontban.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    • Jókai E., Koloszár K., Mogánné Tölgyesy Sz., Pataki M. (szerk.): Rehabilitációs támogató technológiák, BME GTK – Typotex Kiadó, 2010, ISBN 978 963 279 097 8

    • Hanák Péter: Beágyazott és ambiens rendszerek. In: Pörzse Gábor (szerk.): Innovációmenedzsment, Semmelweis Kiadó, Budapest, 2008. ISBN 978 963 9129 70 2, pp. 75-88.

    • ROE, P. W. (ed.) (2006). Towards an Inclusive Future: Impact and Wider Potential of Information and Communication Technologies, A COST219ter publication. (http://www.tiresias.org/cost219ter/inclusive_future/index.htm)

    • Safeguards in a World of Ambient Intelligence (2008). Springer, (http://www.isi.fhg.de/publ/t_en.ht, http://ipts.jrc.ec.europa.eu/newsandevents/new.cfm?new=114)

    • RAUHALA, M. (2008). Ethics and Assistive Technology Design for Vulnerable Users: A Case Study, Research Report 165, Stakes, Helsinki.

    • European projects on ambient assisted living and e-Inclusion (http://ec.europa.eu/information_society/activities/einclusion/index_en.htm)

    • eVITA (életviteli technológiák és alkalmazások) Nemzeti Technológiai Platform (http://evitaplatform.hu)

    • Fazekas Gábor, Tóth András, Pilissy Tamás, Zsiga Katalin, Stefanik Györgyi, Trócsányi Márta: Szervizrobotok alkalmazása neurológiai károsodás következtében fogyatékossá vált személyeknél (Application of service robots in people with disabilities due to neurological impairments), Rehabilitáció 2010; 20(1): 43–48.

    • Tóth A., Fazekas G., Arz G., Jurák M.: 9. Robotok a gyógytornáztatásban, Kocsis L., Kiss R., Illyés Á. (szerk.): Mozgásszervek biomechanikája, Terc Kft., Budapest, Magyarország, 2007, ISBN 978 963 9535 64 0, pp. 391-404

    • Fazekas, G.; Fehér M.; Stefanik Gy.; Boros Zs.; Tóth A.: Robotok alkalmazása féloldali bénultak felső végtagi gyógytornásztatásában. Orvosi Hetilap, 2004; 145(25):1327-31.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra8
    Félévközi készülés órákra-
    Felkészülés zárthelyire-
    Házi feladat elkészítése-
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása-
    Vizsgafelkészülés52
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
     

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, intézet:

    Hanák Péter dr.

    tudományos munkatárs

    BME VIK IIT

    Takács Barnabás dr., PhD

    tudományos munkatárs

    BME VIK EIT

    Tóth András

    ügyvivő szakértő

    BME GPK GYT