Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Kiterjesztett valóság és gépi látás mobil eszközökön

    A tantárgy angol neve: Augmented Reality and Machine Vision on Mobile Devices

    Adatlap utolsó módosítása: 2015. augusztus 28.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Mérnök informatikus szak, mesterképzés
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIIIMA02 2 2/1/0/v 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Szécsi László,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://3dmr.iit.bme.hu/edu/kvm
    4. A tantárgy előadója
    NévBeosztásTanszék, Int.
    Dr. Vajda Ferencegyetemi docensIrányítástechnika és Informatika Tanszék
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
    • Képfeldolgozás
    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM ( TárgyEredmény( "BMEVIIIM369" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIIIM369", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0
    VAGY
    TárgyEredmény( "BMEVIIIMB10", "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIIIMB10", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    Ajánlott:
    • Számítógépes grafika
    • Fizika
    • Matematika
    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy célja, hogy bevezesse a hallgatót a mobil kiterjesztettvalóság-rendszerek használatába, eszközkészletébe és lehetőségeibe. A hallgató megismerkedik a csökkentett erőforrásokat igénylő szenzor- és videojel-feldolgozás megoldásaival is. A félév folyamán a hallgató gyakorlati módszereket is elsajátít kiterjesztettvalóság-rendszerek létrehozásához.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Bevezetés

    • Bevezetés. Fogalmak. Virtuális valóság. Kiterjesztett valóság. Valósidejűség és bemerülés korlátai mobil eszközökön.

    A kiterjesztettvalóság-rendszerek eszközkészlete

    • Interakció a virtuális objektumokkal – beviteli eszközök. Mobil eszközökbe épített szenzorok: inerciális szenzorok (gyorsulásmérő, giroszkóp), GPS, iránytűk. Korszerű kiterjesztett- és virtuálisvalóság-érzékelők: mozgás- és szemkövető eszközök, mélységi érzékelők, BCI-interfészek, Izomtónus-érzékelés
    • Interakció a virtuális objektumokkal – két/háromdimenziós megjelenítési megoldások. Szemüveges és autosztereoszkóp megoldások. Mobil projektorok. Audio és haptikus megjelenítés. Intelligens szemüvegek.

    Eljárások és módszerek

    • Szenzorfeldolgozási módszerek, szűrési technikák, szenzorfúzió
    • Kameraalapú megoldások csökkentett erőforrású környezetekben.
    • Párhuzamos képfeldolgozási eljárások. Grafikus processzor. Képszűrés. Alapvető eljárások. Eljárások vizsgálata, használhatósága kis erőforrású rendszerekben. Eljárások adaptációja a feladat függvényében.
    • Szekvenciális algoritmusok gyorsítása, választása kevés feldolgozó egységet tartalmazó környezetekhez.
    • Regisztráció. Virtuális és valós elemek illesztése. Pozíciómeghatározás és renderelés kapcsolata. Szegmentálás, háttérleválasztás.
    • Objektumfelismerés, objektumkövetés. Gesztusfelismerés.
    • Szerveralapú információkiértékelési megoldások. Operációs rendszer függetlenség. Fejlesztés Layar környezetben: Felépítés, Layar rétegek, 2D/3D modellfelismerés, Geo-rétegek, animáció, interakció.
    • Manipuláció. Navigáció. Kollaboráció. Többfelhasználós, közösségi megoldások.
    • Viselkedésmodellezés. Egyszerű fizikai és kinematikai modellek. Illeszkedés a valós fizikába.
    • Esettanulmányok kiterjesztettvalóság-környezetben. Alkalmazások.
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    A tantárgy előadások elhangzó elméleti anyag és az azok alkalmazását segítő gyakorlati példák felhasználására épít.

    10. Követelmények
    • Szorgalmi időszakban, aláírásért:
      otthon, egyedül elvégzendő házi feladat, beadás a szorgalmi időszak utolsó hetében
    • Vizsgaidőszakban, jegyért:
      írásbeli vizsga
      A kreditpont megszerzésének feltétele legalább elégséges vizsgaosztályzat elérése. (Ehhez a pontok 40%-át kell elérni)
    • Elővizsga:
      igény szerint megoldható

    Minden egyéb kérdésében a TVSZ rendelkezései irányadók.

    11. Pótlási lehetőségek
    • A házi feladatok beadása a pótlási hét utolsó napján 12:00-ig pótolható.
    • A vizsgaidőszakban három vizsgaalkalom kerül kiírásra, sikertelen vizsga esetén a vizsga egy másik előre kiírt alkalommal ismételhető.

    Minden egyéb kérdésében a TVSZ rendelkezései irányadók.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Órák előtt és után, valamint külön megkeresés alapján, egyeztetés szerint.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    • Grigore C. Burdea, Philippe Coiffet: Virtual Reality Technology, ISBN: 978-0-471-36089-6
    • Oliver Bimber, Ramesh Raskar: Spatial Augmented Reality: Merging Real and Virtual Worlds, ISBN: 978-1568812304
    • Ezeken felül a tárgy honlapján mindig friss, naprakész anyagok, elektronikus jegyzetek lesznek elérhetők a tárgyindulásától kezdve.
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra42
    Félévközi készülés órákra10
    Felkészülés zárthelyire
    Házi feladat elkészítése20
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés48
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    NévBeosztásTanszék, Int.
    Dr. Vajda Ferencegyetemi docensIrányítástechnika és Informatika Tanszék