Számítógépes vizualizáció

A tantárgy angol neve: Visualization

Adatlap utolsó módosítása: 2011. január 12.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar
 Mérnök informatikus szak, MSc. képzés

Villamosmérnöki szak, MSc. képzés

Virtuális valóság rendszerek és számítógépes játékok mellékszakirány

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VIIIM370 3 2/1/0/v 4  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Csébfalvi Balázs,
4. A tantárgy előadója Dr. Csébfalvi Balázs egyetemi docens
5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít Számítógépes grafika, Jelfeldolgozás, C++ programozás
6. Előtanulmányi rend
Kötelező:
NEM ( TárgyEredmény( "BMEVIIIMA00" , "jegy" , _ ) >= 2
VAGY
TárgyEredmény("BMEVIIIMA00", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

A kötelező előtanulmányi rendek grafikus formában itt láthatók.

Ajánlott:
Számítógépes grafika és képfeldolgozás
7. A tantárgy célkitűzése

Orvosi képalkotó (CT, MRI, PET, SPECT) és tudományos szimulációs rendszerek adatainak feldolgozásához és megjelenítéséhez szükséges ismeretek átadása, fejlesztői illetve kutatói pálya megalapozása.

Elméleti ismeretek a mintavételezés, visszaállítás, szűrés, approximáció, osztályozás, vizualizáció témaköreiből, valamint programfejlesztői készség szimulációs és vizualizációs fejlesztésekhez C++/OpenGL/Cg környezetben.

8. A tantárgy részletes tematikája
  1. Képalkotó módszerek (CT, MRI, PET) áttekintése.
  2. Mintavételezési elmélet, Fourier analízis.
  3. Approximációs elmélet: rekonstrukciós szűrők tervezése, approximáció, interpoláció, kvázi-interpoláció.
  4. Radon-transzformáció, tomográfiás rekonstrukciós módszerek: algebrai rekonstrukció, szűrt visszavetítés, statisztikus módszerek.
  5. Képfeldolgozás: szűrés, szegmentálás, tömörítés.
  6. Indirekt vizualizáció: Fourier térfogat-vizualizáció, masírozó kockák (marching cubes), Monte Carlo térfogat-vizualizáció.
  7. Direkt vizualizáció: sugárkövetés (ray casting), pacázás (splatting), nyírás/torzítás (shear/warp) transzformáció. 
  8. Térfogat-vizualizáció GPU támogatással.
  9. Virtuális endoszkópia: szegmentálás, középvonal keresése, navigáció.
  10. Nem-fotorealisztikus, illusztratív jellegű vizualizációs technikák.
9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) A tárgy előadásból és az előadás anyagát illusztráló gyakorlatokból áll.
10. Követelmények

Szorgalmi időszakban: Nagy zárthelyi. Az aláírás feltétele a legalább elégséges osztályzat. Eredménye 20% arányban beszámít a vizsgajegybe.

Vizsgaidőszakban: Írásbeli vizsga. A vizsgára bocsátás feltétele az aláírás megszerzése. A vizsgadolgozat 80% arányban határozza meg a vizsgajegyet. A kreditpont megszerzésének feltétele a legalább elégséges vizsgajegy.
 

 

11. Pótlási lehetőségek

 

Eredménytelen zárthelyi a szorgalmi időszakban egy alkalommal, illetve pótlási héten IV jelleggel pótolható.

12. Konzultációs lehetőségek Zárthelyi előtti héten hallgatói igény szerint.
13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

[1]  Charles Hansen, Chris R. Johnson: The Visualization Handbook, Academic Press, 2004

Az előadások anyagát a tanszék honlapján közzétesszük.

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra42
Félévközi készülés órákra10
Felkészülés zárthelyire20
Házi feladat elkészítése 
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
Vizsgafelkészülés48
Összesen120
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta Dr. Csébfalvi Balázs egyetemi docens