Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Szoftvertesztelés

    A tantárgy angol neve: Software Testing

    Adatlap utolsó módosítása: 2009. október 30.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Mérnök informatikus szak, MSc képzés
    Rendszerfejlesztés szakirány

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIIIM142 2 2/1/0/v 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Balla Katalin,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://www.iit.bme.hu/%7Eballa/Teszt.htm
    4. A tantárgy előadója Dr. Balla Katalin egyetemi docens
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít Programozás technológiája
    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM ( TárgyEredmény( "BMEVITMMA01" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVITMMA01", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    Ajánlott:
    Kizárás: VIMIM148
    7. A tantárgy célkitűzése A hallgatók megismertetése a szoftvertesztelés alapfogalmaival, alapvető technikáival, a hatékony tesztelési folyamat szervezésének követelményeivel és lehetőségeivel. Hangsúlyozzuk a teljes szoftverfejlesztési életcikluson átívelő tesztelés fontosságát. Az ismeretek rögzítésének elősegítése, készségfejlesztés laboratóriumi gyakorlatok során konkrét tesztelési eszköz alkalmazásával és a hallatók bevonásával végzett esettanulmányokkal.
    .Megszerezhető készségek/képességek: A tárgyat sikeresen abszolváló hallgatók tájékozódni tudnak a teszt típusok között, megértik a teljes fejlesztési folyamaton átívelő tesztelés fontosságát. Megismerik az alapvető szoftvertesztelési technikákat, és gyakorlatban is alkalmazzák őket. Hallanak szoftvercégek tesztelési tapasztalatairól, a tesztelés automatizálását támogató eszközökről. Néhány tesztelési eszközt gyakorlatban is alkalmaznak. 

     

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Bevezetés. A tárgy célkitűzései. Az oktatási anyag szerkezete.
     A tesztelés definíciója. Miért, mikor és mit tesztelünk? A tesztelés problémái. A szoftverminőség meghatározása. 
    Az alapvető tesztelési folyamat. 
    A tesztelés helye a szoftverfejlesztési folyamatban. Vízesés modell, inkrementális fejlesztés, spirál modell, V-modell. A tesztelési folyamat leírása az ISO 12207 szabványban. 
    Teszt típusok. Komponens-teszt, integrációs teszt, rendszerteszt, átvételi teszt. A módosított termék tesztelése. Karbantartási teszt.
    Tesztelési technikák
    Statikus tesztelés
    Emberi elemzés, inspekció 
    Statikus analízis
    Dinamikus tesztelés
    Fekete doboz (funkcionális) tesztelés
    Fehér doboz (strukturális) tesztelés 
    A tesztek lefedettsége
    Különböző típusú tesztek technikái
    Tesztelési szintek
    Komponens teszt (Unit tesztelés) 
     Integrációs tesztelés 
     Rendszertesztelés
    Egyéb tesztelés (pl. teljesítmény, véletlenszerű, intuitív, regressziós, installációs, stb. ) 
    A tesztelés menedzsmentje
    Tesztelési stratégia kialakítása egy szoftvercégnél
    Tesztek tervezése, teszt esetek, teszt adatok
    A tesztek dokumentálása
    Hibajavítás, hibastatisztikák, hibaelemzés 
     A hatékony tesztelési folyamat kialakítása. A tesztelési folyamat mérése, elemzése és folyamatos fejlesztése. A tesztelés értéke és költsége 
     Az objektum-orientált tesztelés sajátosságai
    A tesztelés automatizálásának lehetőségei. Tesztelési eszközök.
    A Mercury cég tesztelési eszközeinek bemutatása
    Különböző rendszerek tesztelésének sajátosságai (esettanulmányok alapján, esetenként vendég-előadókkal). 
      A tesztelés helye a nemzetközi szabványokban (ISO 90003:2004,SPICE, CMMI) 
     Összefoglalás

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) A tárgy előadásból és az előadás anyagát illusztráló gyakorlatokból áll.
    10. Követelmények a. A szorgalmi időszakban:

     

    A gyakorlatok (9) határidőre történő megoldása.

     

    b. A vizsgaidőszakban:

     

    A vizsga írásbeli, a vizsgáztató jogosult szóbeli kérdéseket is feltenni.
    A vizsgajegybe 40%-os súllyal beszámít a félévközi gyakorlati feladatok eredménye. Nem jelentkezhet vizsgára, aki a gyakorlatok legalább 66%-ára (legalább 6 feladatra) nem kapott legalább elégséges osztályztatot.

     

    c. Elővizsga: nincs

    11. Pótlási lehetőségek

    Pótlási lehetőség nincs, mert a félévközi ellenőrzésben az eredmény megállapítása a megtartott ellenőrzések kétharmada alapján történik (TVSZ, 16. § 1.)

     

    12. Konzultációs lehetőségek

    Minden héten 2 óra, a félév első óráján egyeztetett időpontban.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom Az előadások fóliáit web-en közzé tesszük.  (http://www.iit.bme.hu/%7Eballa/teszt/Teszt.htm)

    További felhasználható irodalom:

    • Dorothy Graham, Erik van Veenendaal, Isabel Evans and Rex Black - Foundation of Software Testing: ISTQB Certification, 2007
    • Brian Hambling, Peter Morgan, Angelina Samaroo, Geoff Thompson, Peter Williams - Testing: An ISEB Foundation, 2007
    •  Jorgensen, P. C.: Software Testing. A Craftsman’s Approach. CRC Press, 2002. ISBN: 0-8493-0809-7
    • Barr, A.: Find the Bug A Book of Incorrect Programs.Publisher: Addison Wesley Professional Pub Date: October 06, 2004ISBN: 0-321-22391-8
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra42
    Félévközi készülés órákra20
    Felkészülés zárthelyire0
    Házi feladat elkészítése0
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása10
    Vizsgafelkészülés48
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta Dr. Balla Katalin, egyetemi docens

     

    Bóka Gábor, tanársegéd