Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Egyénre szabott szoftverfejlesztés

    A tantárgy angol neve: PSP - Personal Software Process

    Adatlap utolsó módosítása: 2010. április 9.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2013. december 31.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Mérnök informatikus szak
    Szabadon választható tantárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIIIBV01   2/0/0/v 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Balla Katalin,
    4. A tantárgy előadója
    Dr. Balla Katalin docens Irányítástechnika és Informatika Tanszék
    Bóka Gábor tanársegéd Irányítástechnika és Informatika Tanszék
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    ·        A Java programnyelv ismerete

    ·        A szoftverfejlesztés technológiája (életciklusa)

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM
    (KépzésLétezik("5N-07")
    VAGY
    KépzésLétezik("5N-A7")
    VAGY
    KépzésLétezik("5N-M7") )

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    Ajánlott:

    VIIIA212 - Szoftver laboratórium 3
    VIIIA217 - Szoftvertechnológia

    7. A tantárgy célkitűzése

    A programozni már tudó hallgatók felvértezése egy, az egyéni képességeket, készségeket , adottságokat figyelembe vevő munkamódszerrel és eszközkészlettel, mely jó minőségű, költséghatékony és a kitűzött időre  elkészülő szoftverek fejlesztéséhez vezet. 

    A hallgatók  megismertetése az egyéni szoftverfejlesztőket támogató PSP (Personal Software Process) módszertannal és a szoftverfejlesztő csapatok munkáját támogató TSP (Team Software Process) módszertanokkal. Az ismertek rögzítésének elősegítése, készségfejlesztés gyakorlati példákkal.

    A PSP és TSP módszertant a Carnegie Mellon Egyetem Software Engineering Institute –jában fejlesztették ki, a világ számos egyetemén oktatják, és sikerrel alkalmazzák szoftverfejlesztő cégek körében. A módszertan alkalmazása bizonyítottan hozzájárul a becslési, tervezési és követési tevékenységek pontosításához, a fejlesztési ciklus lényeges rövidüléséhez, valamint a tesztelésben megtalált hibák számának drasztikus csökkenéséhez. Számos adat bizonyítja, hogy a módszertan oktatásához előírt 10 feladat megoldása után a tesztelésben talált hibák száma negyedére csökken.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1. hét: Előadás. A PSP módszertan általános bemutatása. Kapcsolódás az ismert szoftverminőségi modellekhez és szabványokhoz. Az egyéni szoftverfejlesztés alapvető folyamata.

    2. hét: Előadás. PSP0: Mérés, folyamat szkriptek, fázis szkriptek.

    3. hét: Előadás. PSP0 és PSP0.1. Kód méretének mérése. Számolási szabvány. Kódolási szabvány. Folyamatfejlesztési javaslatok.

    4. hét: Egyéni gyakorlat megoldása PSP0 és PSP0.1 fázisokra.

    5. hét: Előadás. PSP1: Egyéni tervezés. A tervezés áttekintése. A tervezési keret. Méretbecslés. A PROBE módszer. Tesztelési jelentés.

    6. hét: Egyéni gyakorlat megoldása.

    7. hét: Előadás. PSP1.1:  Egyéni tervezés . Erőforrás tervezés. Becslés korlátozott számú adat alapján. Időtervezés. Projekt követés. A becslés pontosságának értékelése.

    8. hét: Egyéni gyakorlat megoldása.

    9. hét: Előadás. PSP2: Egyéni minőségbiztosítás folyamata. Szoftverminőség. A PSP Minőségmenedzsment módszere. A minőség anyagi vonatkozásai. A tervezés és a kód szemlézése. A PSP minőségi mérőszámai.

    10. hét: Egyéni gyakorlat megoldása.

    11. hét: Előadás. PSP2.1: Egyéni minőségbiztosítás folyamata. A tervezés folyamata. A PSP tervezés, template-ek. A tervezés verifikációja (okok, módszerek, véges automaták, végrehajtási táblák, bizonyítás indukcióval, nyomvonalak (trace table), szimbolikus  végrehajtás, ciklusellenőrzés). 

    12. hét: Egyéni gyakorlat megoldása.

    13. Előadás. PSP3:  A ciklikus egyéni szoftverfejlesztés. A fejlesztési folyamat hangolása. PSP ciklikus fejlesztés. Az egyéni folyamat fejlődése (a folyamat alapjai, a folyamat meghatározása, a folyamat fejlődése, a folyamatjavítás folyamata).

    14. hét: Egyéni gyakorlat megoldása. Összefoglalás.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Előadás, egyéni feladatok megoldása.

    10. Követelmények
    1. A szorgalmi időszakban:
      Részvétel az órákon, egyéni feladatok elvégzése (10 program megírása, fokozatosan bevezetve a PSP ajánlásait). Az egyéni feladatok megoldásait a megadott határidőre kell elküldeni a maximálisan lehetséges pontszám megszerzéséhez.
    2. A vizsgaidőszakban:
      A vizsga írásbeli, a vizsgáztató jogosult szóbeli kérdéseket is feltenni. Vizsgára csak azok jelentkezhetnek, akik minden egyéni feladatot legalább elégségesen teljesítettek. Az egyéni feladatok megoldási eredménye alapján vizsgajegy kerül megajánlásra. A megajánlott jegyet el nem fogadók számára a vizsgajegybe az egyéni feladatok megoldása 50%-os súllyal beszámít.
    3. Elővizsga:
      Nincs.
    11. Pótlási lehetőségek

    A TVSz előírásai szerint. Az egyéni feladatok közül 2 a pótlási időszakban pótolható.

    12. Konzultációs lehetőségek

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Az előadások fóliáit a Tanszék honlapján közzétesszük.  További felhasználható irodalom:

    • W. S. Humphrey, A Discipline for Software Engineering. Addison-Wesley, 1995.
    • W. S. Humphrey, Introduction to the Personal Software Process. Addison-Wesley, 1997.
    • W. S. Humphrey, Introduction to the Team Software Process. Addison-Wesley, 2000.
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra2
    Felkészülés zárthelyire
    Házi feladat elkészítése6
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés24
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Név: Beosztás: Tanszék, Int.:
    Dr. Balla Katalin Docens IIT
    Bóka Gábor Tanársegéd IIT