Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Tesztelés és üzemeltetés laboratórium

    A tantárgy angol neve: Testing and Operation Laboratory

    Adatlap utolsó módosítása: 2018. június 25.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    BProf képzés, Üzemmérnök-informatikus szak
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIIIBC01 5 0/0/4/f 6  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Balla Katalin,
    4. A tantárgy előadója

    Sógorné Dr. Balla Katalin 

    Egyetemi docens

    Irányítástechnika és Informatika Tanszék (IIT)
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    A programozás alapjai / Kódolás /( Szükséges legalább egy programozási nyelv ismerete)

    Szoftvertechnológia és -technikák

    Szoftvertesztelés

    IT üzemeltetés
    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    Training.Code=("5N-A9") ÉS
    (TárgyEredmény("BMEVIAUBB06", "FELVETEL", _) > 0
    VAGY TárgyEredmény( "BMEVIAUBB06" , "aláírás" , _ ) = -1 )
    ÉS
    (TárgyEredmény("BMEVIIIBB01", "FELVETEL", _) > 0
    VAGY TárgyEredmény( "BMEVIIIBB01" , "aláírás" , _ ) = -1 )

    ÉS

    Szakirany("BPINteszt", _)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    Ajánlott:
    A tanterv részeként rögzített.
    7. A tantárgy célkitűzése

    A szoftverteszteléshez kapcsolódó, korábban megszerzett tudás elmélyítése gyakorlatokkal. 

    A hallgatók képessé válnak önálló tesztelési projektfeladatok végrehajtására. Külön figyelmet fordítunk az agilis munkamód alkalmazására, valamint a legelterjedtebb tesztelési eszközök használatának készség szintű elsajátítására.

     

    A tárgy fő témakörei szerinti bontásban a következő  tudásszinteket célozza meg :

    Tesztelési és tesztelést támogató eszközök alkalmazása 

    A teszteléssel kapcsolatos becslések eszköztámogatása  esettanulmányban  - alkalmazási szint - K3

    A tesztelés tervezésének eszköztámogatása , eszköz megismerése - megértés szint - K2

    Teszt tervezése tesztelési eszközzel - K3

    Teszt esetek meghatározása tesztelési eszközzel -  K3

    Teszt adatok generálása - K3

    Tesztek futtatása tesztelési eszközzel- konstrukciós szint - K4

    Tesztek futtatásának dokumentálása tesztelési eszközzel - K3

    Hibák dokumentálása erre alkalmaz eszközzel - K3

    Hibaelemzés végzése erre alkalmas eszközzel - K3

    A teszteléssel kapcsolatos mérések elemzése  - K3

    A tesztelési folyamat hatékonyságának megértése, elemzése az elvégzett elemzések alapján - K3

    Tesztelési projekt lezárása, visszatekintés, tapasztalatok összegzése - K3

    A tesztelési eszközök alkalmazása során a következő tudás-elemek is rögzülnek:

    Tesztelési szintek

    A különböző tesztelési szintek megértése, a közöttük levő különbségek felismerése - K2

    Regressziós és progressziós, valamint karbantartási teszt sajátos elemeinek felismerése - K2

    A tesztelési folyamat alapvető dokumentumai

    A tesztelés legfőbb dokumentumainak felidézése és az életciklusban való helyük ismerete  - ismeret szint - K1

    A tesztelés menedzsmentje

    Szabványos teszt terv elkészítése - K3

    A tesztelési folyamat mérőszámainak felismerése, értelmezése - K2

    Teszt tervezés projekt- és termék - kockázatok alapján - K3

    Tipikus , teszteléshez kapcsolódó konfigurációs elemek azonosítása a gyakorlatban- K3

    Agilis tesztelés

    Agilis tesztelési terv összeállítása - K4

    Agilis és hagyományos tesztelői csapat jellemzőinek összehasonlítása - K3

    8. A tantárgy részletes tematikája

    A laborok tematikája:

     

    Labor

    Labor anyaga

    1.

    Esettanulmány megismerése. A szükséges tesztelés céljának, terjedelmének meghatározása. Tesztelési stratégia azonosítása. Agilis tesztelői csapat összeállítása, szerepek kiosztása. Ismerkedés az alkalmazandó szoftveres környezettel, tesztelési és tesztelést támogató eszközökkel.

    2.

    Becslések végzése a tesztelési projekt ütemezésével kapcsolatban.  Hagyományos és agilis becslés. Projekt és termék kockázatok azonosítása, dokumentálásuk.

    3

    A tesztelési projekt megtervezése megfelelő eszköz alkalmazásával. Tesztelési szintek, tevékenységek, lépések, érdekelt felek azonosítása. Teszt terv dokumentálása.

    4

    Teszt terv finomítása. Részletes tesztelési specifikáció készítése. Tesztelési dokumentumok típusának, formájának és elvárt tartalmának azonosítása. 

    5

     A teszteléshez szükséges konfigurációs elemek azonosítása. A teszteléssel kapcsolatos mérőszámok és mérési módok azonosítása.

    6

    Teszt esetek létrehozása, dokumentálásuk a megfelelő eszközben.

    7

    Tesztek futtatása. Az eredmények dokumentálása.

    8

    Tesztek futtatása. Az eredmények dokumentálása. Hibaleírások készítése.

    9

    Hibaelemzés végzése; a teszteléssel kapcsolatos mérések elemzése ; a tesztelési folyamat hatékonyságának megértése, elemzése az elvégzett elemzések alapján

    10-11

      Tesztelési projekt lezárása, visszatekintés, tapasztalatok összegzése

    12-13

    Kiselőadások - egyénileg; előre egyeztetett témában (lásd 9. pont)

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    A tárgy oktatása során arra törekszünk, hogy a hallgatók a valós szoftvertesztelői problémákkal találkozzanak. A tárgy keretében a 4. szemeszter Szoftvertesztelés illetve IT üzemeltetés tárgyak keretében elsajátított tananyag elmélyítésére kerül sor, laborgyakorlatok keretében. Hangsúlyozzuk az automatizált tesztelés fontosságát. A hallgatók megismerkednek egy tesztelést támogató eszközzel, mely segítségével a félév során egy komplex teszt elemzési, tervezési, végrehajtási, követési feladatot / esettanulmányt oldanak meg.  A hallgatók kisebb (3-5 fős) csoportokban dolgoznak.  Egy , már kifejlesztett szoftver esetében végeznek teszt tervezést a meghatározott esettanulmány alapján. Elvégzik a feladatok ütemezését, teszt esetek és teszt adatok meghatározását, tesztek futtatását, hibák dokumentálását, hibaelemzést, teszt lezáró elemzést.  Agilis  megközelítés alkalmazását preferáljuk.

    A gyakorlatokon a hallgatók mindegyikét bevonjuk a munkavégzésbe. Minden gyakorlaton (4 óra alatt) az adott feladatot projektcsapatban meg kell oldani, majd a gyakorlat végén minden csoport bemutatja eredményét a többieknek. Az oktatók pontozzák a bemutatott megoldásokat.

    A félév során minden hallgató sorra kerül bemutatás tartásában, ilyenformán felkészítjük a hallgatókat arra, hogy tesztelőként rendszerezzék és kommunikálják álláspontjukat (mely attitűd különbözik a szoftverfejlesztőétől).

    A tárgyat sikeresen abszolválók, valamint Tesztelés és üzemeltetés  specializáció 4. félévében sorra kerülő Szoftvertesztelés labort abszolválók felkészültek lesznek az ISTQB alapszintű  (ISTQB-CTFL) letételére.

    Igény esetén megszervezzük, hogy a Magyar Szoftvertesztelői Tanács a BME-n tartson ISTQB-CTFL vizsgát (magyar és / vagy angol nyelven). 

    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban:

    Részvétel a laborokon

    Aktív részvétel a csoportos gyakorlatokon. A gyakorlatok eredményének bemutatása  a laborok végén (csoportonként) .

    A félév végén kiselőadás tartása, egyénileg, a félév során elvégzett feladatok egy kiválasztott, az oktatóval előre egyeztetett témájáról.

    A félév végi aláírás feltételei:

    A laborok legalább 2/3 –ának elvégzése (jelenlét a laboron + eredmények bemutatása). Kiselőadás tartása.

    A vizsgaidőszakban: 

    Nincs vizsga.

    Az osztályzat megállapításának módja:

    A gyakorlatokat az oktató pontozza, csoportonként 0-tól x -ig terjedő skálán, ahol x = (5 x (a csoport hallgatóinak száma)). A végső egyéni pontszám úgy alakul ki, hogy a csoportok a kapott pontszámot egymás között elosztják (figyelembe véve, hogy ki mennyit dolgozott a feladaton).

    A kiselőadást az oktató pontozza; a pontozás 1-től 5-ig terjedő skálán történik.

    A félév végi jegy : ( ∑ laborjegyek + kiselőadás jegy) / (gyakorlatok száma + 1)

    11. Pótlási lehetőségek -
    12. Konzultációs lehetőségek A tárgy oktatóinak konzultációs napján.
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    A tárgy honlapján megtalálható esettanulmányok

    Tesztelési és teszt menedzsment eszközök (a mindenkor aktuálisak, telepíthetők), például:

    ·         Tricentis- Tosca (https://www.tricentis.com/software-testing-tools/)

    ·         Jira  https://www.atlassian.com/software/jira

    ·         Atlassian Test Management and QA Tools https://www.atlassian.com/

    ·         Github /  https://github.com/github

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra56
    Félévközi készülés órákra56
    Felkészülés zárthelyire0
    Házi feladat elkészítése16
    Önálló tananyag-feldolgozás20
    Kiselőadás32
    Összesen180
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Sógorné Dr. Balla Katalin

    Egyetemi docens

    IIT