3D számítógépes geometria 2
A tantárgy angol neve: Advanced Topics in 3D Computer Aided Geometric Design
Adatlap utolsó módosítása: 2023. május 30.
Mérnökinformatikus Szak
Dr. Várady Tamás
Irányítástechnika és Informatika Tanszék
Dr. Salvi Péter
Egyetemi docens
Lineáris algebra, analízis, számítógépes grafika és 3D geometriai alapismeretek, C++ programozási ismeretek
A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.
A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.
A "3D számítógépes geometria és alakzatrekonstrukció" (BMEVIIIMA01, illetve az ezzel azonos BMEVIIIMA25) tárgy elvégzése nagymértékben megkönnyíti a tanulmányokat. Amennyiben valaki nem hallgatta ezt a tárgyat, az alapok megszerzése érdekében célszerű bizonyos korábbi, a honlapon megtalálható előadási slide-okat áttanulmányozni.
Jelen tárgy kizárja, a hasonló témájú BME VIIIAV21 tárgy (3D számítógépes geometriai algoritmusok) felvételét, mely doktorandusz hallgatóknak szól.
A tárgy a „3D számítógépes geometria és alakzatrekonstrukció” nevű tárgy folytatása azon hallgatók részére, akik megszerették a témát és érdeklődnek további érdekes, egyben mélyebb geometriai problémák iránt. A tárgy háromdimenziós pontfelhők, poligonhálók, görbék és felületek számítógépes reprezentációjával, legfontosabb algoritmusaival és ezek alkalmazásával foglalkozik. Az elméleti alapok mellett, a tudásanyag jól hasznosítható 3D-s számítógépes szoftver rendszerek fejlesztése és integrálása során, az alábbi területeken: számítógéppel segített tervezés, műszaki informatika, digitális alakzatrekonstrukció, 3D nyomtatás, virtuális valóság létrehozása.
Elméleti blokk:
1. hét - Bevezetés
2. hét - Racionális görbék és felületek
3. hét - Bézier háromszögek és N-oldalú Bézier felületek
4. hét - Felületmetszések és lekerekítő felületek
5. hét - Háromszöghálók paraméterezése I
6. hét - Háromszöghálók paraméterezése II
7. hét - Quad-alapú spline-ok
8. hét - Proximity görbék
9. hét - Esztétikus görbereprezentációk
10. hét - Illesztés kényszerekkel
11. hét - Felületcsoportok illesztése kényszerekkel
12. hét - Implicit felületek, implicit felületek illesztése
13. hét - Parametrikus felületek illesztése a labelling módszerrel
14. hét - Összefoglaló
Gyakorlati blokk:
I. Numerikus módszerek a számítógépes geometriában
1. hét - Lineáris algebra alapok, lineáris egyenletrendszerek
2. hét - Gyökkereső és optimalizáló módszerek
3. -4. hét - Numerikus integrálás és differenciálegyenletek
II. Diszkrét geometriai algoritmusok
5. hét - Konkáv poligonok háromszögelése
6. hét - 2D és 3D konvex burkok; középtengely számítás
7. hét - Metszések és távolságok
8. hét - Fa-jellegű geometriai adatszerkezetek
III. Hallgatói előadások és demók
9. hét - Szoftver demó I. (Sketches - tervező rendszer)
10-13. hét - Hallgatói szemináriumok
14. hét - Szoftver demó II. (Shapr3D - számítógépes tervezés, FormLabs - 3D nyomtatás)
A tantárgy nagy része - mind az elméleti blokk, mind a gyakorlati (alkalmazási) blokk - előadásokon kerül ismertetésre. A gyakorlati képzés része, hogy a hallgatók kidolgoznak egy-egy geometriai modellezési feladatot, és erről szemináriumot tartanak. A gyakorlati órák során több hasznos geometriai könyvtár ismertetésére is sor kerül, továbbá három érdekes tervezőrendszert is bemutatunk.
Mindegyik hallgató egy önállóan kidolgozandó témát kap. Ez egy, vagy két angol nyelvű szakcikk feldolgozását jelenti. A vonatkozó elméleti anyag alapján a hallgatók egy demó programot írnak (általában C++-ban); ajánlott a korábbi tárgy által biztosított 3D-s geometriai keretrendszer használata. A félév során a hallgatók szemináriumot tartanak a feldolgozott témáról, és bemutatják demó programjuk működését; ez alapján megajánlott jegyet kaphatnak. Amennyiben nem sikerül megajánlott jegyet szerezni, az érdemjegy írásos vizsgán kerül megállapításra.
Az önálló projekteket bemutató szemináriumi előadásokat a 10.-13. hét valamelyik gyakorlati foglalkozásán kell megtartani; a sorrendet sorsolással alakítjuk ki. Indokolt esetben a szemináriumot pótolni lehet a pótlási héten a TVSZ szerint.
Hallgatói igény szerint, előre egyeztetett időpontban, az előadott anyaggal és az önálló projektekkel kapcsolatban.
Az előadás slide-jai és a különböző applet-ek megtalálhatók a tárgy honlapján:
http://cg.iit.bme.hu/portal/3dgeo2
[Elméleti anyag]
1. G. Farin: Curves and Surfaces for Computer Aided Geometric Design, A Practical Guide, Morgan Kaufmann, 2001
2. M. Botsch et al.: Polygon Mesh Processing, A K Peters, 2010
3. J. Hoschek, D. Lasser: Computer Aided Geometric Design, A K Peters, 1993
4. C. M. Hoffmann: Geometric and solid modeling: an Introduction, Morgan-Kaufman, 1989
[Numerikus módszerek]
5. S. C. Chapra: Applied Numerical Methods with MATLAB for Engineers and Scientists, 3rd Ed., McGraw-Hill, 2012.
6. W. H. Press et al.: Numerical Recipes - The Art of Scientific Computing, 3rd Ed., Cambridge University Press, 2007.
[Geometriai algoritmusok]
7. M. de Berg et al.: Computational Geometry - Algorithms and Applications, 2nd Ed., Springer, 2000.
8. J. O'Rourke: Computational Geometry in C, 2nd Ed., Cambridge University Press, 1998.
9. Ph. J. Schneider et al.: Geometric Tools for Computer Graphics, Morgan Kaufmann, 2003.
Név:
Beosztás:
Tanszék
egyetemi tanár
egyetemi docens