Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Űrkutatás és űrtechnológia

    A tantárgy angol neve: Space research and technology

    Adatlap utolsó módosítása: 2024. február 1.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Űrmérnök mesterszak
    Űrmérnöki szakmai ismeretek

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIHIMA15   2/2/0/f 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Bacsárdi László,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Bacsárdi László

    docens

    VIK Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

    Dr. Beneda Károly

    adjunktus

    KJK Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy űrkutatási és űrtechnológiai alapismereteket nyújt. Az űrkutatási/űrtechnológiai projektek alapvetően különböznek a hagyományos projektektől, ugyanis sokszor a tervezésük, kivitelezésük és kiértékelésük nagyon sok évet (akár évtizedeket) is felölel. A tantárgy különböző történelmi és aktuális űrkutatási és űrtechnológiai projektek révén bemutatja az az űrtevékenység sokszínűségét a Föld megismerésétől kezdve a Naprendszeren is túlmutató kutatásokig. Áttekintjük az egyes projektek sikereit és kudarcait is, levonva a megfelelő következtetéseket. Kiemelten koncentrálunk a 2020-as évtized aktuális projektjeire (pl. műholdseregek, földmegfigyelés kisméretű műholdakkal, visszatérés a Holdra, emberes űrrepülés, magánűrhajózás, stb.), és törekszünk a nemzetközi sokszínűségre is (azaz európai és amerikai példák mellett ismertetésre kerülnek pl. dél-amerikai és ázsiai projektek is). A tárgy során bizonyos kiemelt témákhoz vendégelőadókat is hívunk, a félév során pedig aktívan bevonjuk a tárgy hallgatóit is a témakörök feldolgozásába.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1. Bevezetés

    A tárgy célkitűzéseinek bemutatása, a félév menetének ismertetése. Mit értünk űrkutatás alatt? Az űrtechnológia jelentősége. A régi szereplők és az „új űr" koncepciója. Mit tanulhatunk űrkutatási és űrtechnológiai projektekből? Űrprojektek finanszírozása. A projektekhez tartozó tudománykommunikáció (outreach) fontossága.

     

    1. Bevezető gyakorlat

    A gyakorlat felépítésnek ismertetése. Mintaprojekt bemutatása. Hallgatói csoportok megalakulása, témaválasztás a félévre. Személyes preferenciák átbeszélése.

     

    2. Hétköznapi űralkalmazások

    Az űrtevékenység nem csak a felfedező kutatásokról szól, hanem jelentős hatással van a mindennapjainkra. Hétköznapokban is használt űralkalmazások. Űrtechnológia a Földön: példák technológiatranszferre. Tévhitek: ez nem az űrből jött (pl. tépőzár).

     

    2. Az elmúlt évek spinoffjai

    Válogatás a NASA Spinoff és az ESA BIC által az elmúlt 1-2 évben ismertetett spin-offok közül hallgatói feldolgozásban.

     

    3. Földmegfigyelés

    Földmegfigyelés fontossága. Az amerikai CORONA programtól az európai Copernicus programig.

     

    3. Az „új űr" megközelítés

    Magáncégek szerepe és munkássága. (pl. Planet a földmegfigyelésben, Chipsafer az állattenyésztésben, SpaxeX a rakétákkal, stb).

     

    4. Űridőjárás

    Vendégelőadó. A Nap-Föld rendszer és szerepe, fizikai kapcsolatok. Az űridőjárás, a földi magnetoszféra és ionoszféra szerepe az űridőjárásban.

     

    4. Európai űridőjárási projektek feldolgozása.

    Az ESA „Space Weather" témakörében lévő projektek feldolgozása. Kapcsolódó hazai projektek feldolgozása.

     

    5. Történelmi projektek: Holdraszállás

    Az Apollo-program és hatása. Pavlics Ferenc és a holdautó.

     

    5. Visszatérés a Holdra

    Az aktuális amerikai, európai, orosz, kínai, indiai Hold kutatási programok áttekintése.

     

    6. Célpontban a Mars

    Miért pont a vörös bolygó? A Mariner-4-től a Curiosity-ig. Roverek és űrszondák a Marson. Indiai, kínai és arab Mars-programok.

     

    6. Sikertelen Mars-küldetések

    Sikertelen Mars-projektek feldolgozása. Mit lett a kudarcok következménye? Mit tanulhatunk a hibákból?

     

    7. Leszállás egy üstökösre

    A Rosetta és a Philae program. Magyar közreműködés a projektben. Az eredmények áttekintése.

     

    7. Űrbányászat

    Űrbányászattal kapcsolatos projektek és technológiai kihívások áttekintése.

     

    8. Feljutni a világűrbe

    Az amerikai űrrepülőgépprogram tanulságai. Magánűrhajók (Crew Dragon, Starliner). Az űrturizmus hajnala.

     

    8. Magyar űrtevékenység - tudomány született


     

    9. Emberes űrrepülés

    Vendégelőadó. Az emberes űrrepülés aktuális projektjeinek áttekintése (amerikai, európai, kínai tervek). Az űrturizmus szerepe. Hazai űrélettani kísérletek.

     

    9. A hosszú távú emberes űrrepülés kérdései

    Hosszú távú emberes űrrepülés technológiai és egyéb kérdései.

     

    10. Űrállomások

    A Mir űrállomás. Nemzetközi Űrállomás. Kínai űrállomások.

     

    10. Laboratórium a Föld felett

    Űrállomásokon végzett tudományos kísérletek áttekintése

     

    11. Űrtávközlés

    Az első távközlési műholdak (Szputnyik-1, SCORE, Echo 1, OSCAR 1, Telstar 1, Intelsat 1). Űrtávközlési projektek napjainkban. Optikai távközlés az ESA-nál: HydRON és SAGA:

     

    11. Műholdseregek

    Az Iridium-csődtől a Starlinkig. A Starlink-projekt technológia, társadalmi és jogi kihívásai.

     

    12. Bolygóvédelem (szünet esetén a téma kimaradhat)

    A bolygóvédelem (planetary defense) fontossága. Űrszemét. A Torino-skála. Cseljabinszk-i esemény. Bolygóvédelmi módszerek áttekintése (kinetikus, nukleáris).

     

    12. Kitekintés a „nagyokon" túl

    Dél-amerikai, afrikai és ázsiai (India, Kína, Japán) űrkutatási koncepciók.

     

    13. Asztrobiológia (szünet esetén a téma kimaradhat)

    Asztrobiológia jelentősége. Exobolygók. SETI. A San Marino-skála.

     

    13-14. Látogatás űrkutatással foglalkozó kutatóintézetnél vagy űrtechnológiai vállalatnál.

    A látogatás (tekintettel a kapcsolódó közlekedési időre is) két gyakorlat idejének felel meg.

     

    14. Félévzárás és kitekintés

    A félév összefoglalása. Az előttünk álló évtized izgalmas űrprojektjei. Tervezett hazai projektek.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Előadás. A tárgy sikeres elvégzése és az ismeretek egymásra épülése miatt a leadott tananyag folyamatos elsajátítása szükséges.

    Gyakorlat: Egyes kiválasztott témakörök önálló/kiscsoportos feldolgozása különböző szempontok alapján, a gyakorlati alkalmakon ezen témakörök közös átbeszélése.

    10. Követelmények

    a.    A szorgalmi időszakban:

     

    1 darab legalább 15 perces kiselőadás tartása a félév elején felkínált témakörökből választva a tárgy valamelyik (megadott) gyakorlati óráján.

    1 darab nagy házi feladat beadása a félév 11. oktatási hetének végéig (a nagy házi feladat témája a félév elején felkínált témakörök közül kerül kiválasztásra)

     

    b.    A vizsgaidőszakban:

     

    Nincs


    c.    Elővizsga:


    Nincs

    11. Pótlási lehetőségek

    A kiselőadás a pótlási héten pótolható. A nagy házi feladat a pótlási héten pótolható. (A pótlási héten mind a kiselőadás, mind a házi feladat pótlására van lehetőség.)

    12. Konzultációs lehetőségek

    Az előadások előtt és után, valamint bármikor, de előre egyeztetett időpontban.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Almár I., Horváth A., Both Előd: Űrtan. Springer Hungarica, Budapest, 1996., ISBN: 9638455829

    Elek László (szerk): Tudomány születik, Magyar Asztronautikai Társaság, 2014, ISBN 978-963-7367-05-2

    Elek László (szerk): Táguló határok, Magyar Asztronautikai Társaság, 2016, ISBN 978 963 7367 09 0

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra56
    Félévközi készülés órákra6
    Félévközi készülés gyakorlatokra
    14
    Felkészülés laborra
    0
    Felkészülés zárthelyire0
    Önálló tananyag feldolgozás
    8
    Házi feladat elkészítése20
    Kiselőadásra készülés
    16
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Bacsárdi László

    docens

    VIK Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék