Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Akusztikai tervezés számítógépi módszerei

    A tantárgy angol neve: Computer Aided Methods of Acoustical Design

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIHI9313   4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Augusztinovicz Gusztáv Fülöp,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. Augusztinovicz Fülöp

    docens

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Matematika, fizika.

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    -

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy célja, hogy a hallgatókkal megismertesse az akusztikai rendszerek korszerű numerikus és kísérleti elemzésének módszereit, az eljárások alapelveit és alkalmazási területeit. A hallgatók a megszerzett ismeretek alapján, “gyári” programcsomagok alkalmazásával tetszőlegesen választott, egyszerű számítási vagy mérési feladatot oldanak meg.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    a.) Előadási anyag

    Mechanikai és akusztikai rendszerek gerjesztett és szabad rezgései. Állóhullámok, sajátrezgések (rezgési módusok) és rezonancia fogalma, keletkezése és leírása. A módusok elméleti számítása elemi esetekre (egy- ill. többszabadságfokú mechanikai rezgő rendszerek, egyszerű geometriájú akusztikai terek).

    A kísérleti móduselemzés alapelemei. Rezgő rendszerek leírása a frekvenciatartományban átviteli függvények segítségével, módusok meghatározása az átviteli mátrix mérése alapján.

    Móduselemző szoftvercsomagok felépítése, főbb moduljai. Demonstráció korszerű szoftvercsomag működésének bemutatására.

    Akusztikai rendszerek leírása véges elemek bevezetésével. A variációs elv fogalma, az akusztikai leíró mátrixok származtatása. A sajátérték-probléma felírása és megoldása. Gerjesztett akusztikai rendszer válaszának meghatározása.

    Akusztikai végeselem szoftvercsomagok felépítése, használata. Demonstráció korszerű numerikus elemző programcsomag működésének bemutatására.

    Sugárkövetéses módszer termek akusztikai jellemzőinek meghatározására. A módszer alapelve és alkalmazási lehetőségei.

    Esettanulmányok: számítógépes módszerrel megoldható gyakorlati feladatok ismertetése.

    b) Az előadásokat követően a hallgatók adott készletből, vagy saját javaslataik alapján mérési vagy számítási feladatot választanak maguknak, amelyet megfelelően kialakitott csoportokban oktatói segítséggel, de lényegében önállóan oldanak meg.
    A feladatra kapott jegy a félévvégi jegy részét képezi.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat, laboratórium): Előadás és önállóan választott mérési vagy számítási feladat megoldása

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: 2 db kis ZH, mérési vagy számítási feladat megoldása (választható),

    b. A vizsgaidőszakban: vizsga.

    Vizsgára bocsátás feltételei: min. 2-es ZH átlag, sikeres feladatmegoldás. Az aláírás a vizsgaidőszak első három hetében pótolható.

    Félévvégi osztályzat kialakítása: feladat érdemjegye és szóbeli vizsga eredménye együttesen

    1. Elővizsga: -
    11. Pótlási lehetőségek

    -

    12. Konzultációs lehetőségek

    Az előadóval történő egyéni megbeszélés szerint.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Augusztinovicz F: Az akusztikai tervezés számítógépi módszerei (Kézirat), valamint
    az előadó által összeállított idegen nyelvű cikkek gyűjteménye.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    (a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    10

    Felkészülés zárthelyire

    15

    Házi feladat elkészítése

    25

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    10

    ..

    Vizsgafelkészülés

    30

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. Augusztinovicz Fülöp

    docens

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék