Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Számítógépes grafika és animáció

    A tantárgy angol neve: Computer Graphics and Animation

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Számítógépek rendszer és alkalmazástechnikája Főszakirány

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIFO4071 8 4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Szirmay-Kalos László,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. Szirmay-Kalos László,

    egyetemi docens

    Irányítástechnika és Informatika Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    matematika, digitális technika, fizika, programozás

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    -

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy célja, hogy ismeretanyagot nyújtson a grafikus hardver, szoftver eszközökről és alkalmazásukról. Bemutatja a két és három dimenziós modellezés és képszintézis algoritmusait, és áttekintést ad a számitógépes grafika CAD-CAM alkalmazásáról és az ablakozó rendszerek felhasználásáról. Az animációval kapcsolatban tárgyalja a valószerű mozgás tervezésének és szimulációjának a módszereit.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    I. Raszteres grafikai rendszerek hw. kérdései

    Raszter elven működő megjelenitők tipikus felépitése. A rasztertár hozzáférési problémái. Lookup tábla, D/A konverzió.

    II. Grafikus alrendszerek sw felépitése

    Felhasználói interface-k osztályozása, WIMP interface-k, menük. Grafikus könyvtárak. Az MS-WINDOWS és X-WINDOW/OSF-MOTIF.

    III. 2D modellezés, és leiró adatbázisok

    Grafikus primitivek és attribútumaik, interpolációs és approximációs görbék, spline-k, területek. Szegmentált megjelenitő állományok.

    IV. Koordináta transzformációk, 2D képszintézis

    Koordináta rendszerek és transzformációk. Homogén koordináták projektív geometriai megalapozása. A projektív tér homogén lineáris transzformációi. Pásztaonverzió (szakasz, terütet), algoritmusok hardware realizációja. 2D grafikus pipeline.

    V. Fraktálok

    Hausdorff dimenzió, kapcsolat a Brown mozgással, kaotikus dinamikus rendszerek a komplex sikon, IFS kódolás

    VI. 3D modellezés és leiró adatbázisok

    Modellező rendszerek osztályozása, topológiai konzisztencia. Testmodellezés: CSG fa, B-Rep, Winged-Edge adatstruktúra.

    VII. 3D képszintézis

    3D képszintézis fizikai alapmodellje (Hall modell), illumináció, Kamera és fényforrás modell, sugárkövetéses képszintézis. Textúra leképzés. Anti-aliasing.

    VIII. Huzalváz és inkrementális tömör megjelenités

    Huzalváz generáló algoritmusok. Z-buffer, Warnock, prioritásos,scal-line takartfelület algoritmusok. Goroud és Phong árnyalás.

    IX. Analitikus (radiosity) módszer

    Fotometria alaptörvénye, energia egyenlet, forma faktorok, szemi-kocka algoritmus, iterativ finomitás, kombinált módszerek, numerikus problémák (Gauss-Seidel iteráció). Variáció számításon alapuló véges elem módszerek alkalmazása. Ritz és Galjerkin módszerek.

    X. 3D térfogati modellek megjelenítése (Volume visualization)

    3D függvények digitális reprezentációja. Felület rekonstrukció. Elnyelésen alapuló megjelenítés.

    XI. Számitógépes animáció

    Kinematikai és kinetikai tervezés, key-frame animáció, pálya-interpolációs módszerek, kvaternió algebra, mechanikai kényszerek figyelembe vétele, valós idejű animáció, hw támogatás.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    A tantárgy előadáson kerül ismertetésre, melyet demonstrációk egészitenek ki a következő témakörökben: 2D grafikus rendszerek, 3D grafikus rendszerek, Fraktálok, Felhasználói felületek, animáció.

    10. Követelmények

    A tárgynak félévközi követelménye nincs, a jegy a vizsgán kerül megállapitásra.

    A vizsga írásbeli.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    1. Szirmay-Kalos László: Számítógépes grafika, ComputerBooks 1999.

    2. Szirmay-Kalos László (szerkesztő): Theory of Three-dimensional Computer Graphics.

    Akadémia Könyvkiadó (megjelenik 1995-ben)

    3. Foley- Dam- Freiner- Hughes: Computer graphics, Addison Wesley, 1990

    4. Watt: Fundamentals of Three-dimensional Computer Graphics, Addison Wesley, 1989

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. Szirmay-Kalos László,

    egyetemi docens

    Irányítástechnika és Informatika Tanszék