Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Számítógép laboratórium III.

    A tantárgy angol neve: Computers Laboratory III.

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Műszaki Informatika Szak

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIFO2237 3 2/0/0/f 2 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Szirmay-Kalos László,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Csébfalvi Balázs

    tanársegéd

    IIT

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Objektum-orientált programozás C++ nyelven, digitális technika

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    TárgyEredmény( "BMEVIEE1227" , "jegy" , _ ) >= 2 VAGY TárgyEredmény( "BMEVIMH1507" , "jegy" , _ ) >= 2 VAGY TárgyEredmény( "BMEVIEE1240" , "jegy" , _ ) >= 2 VAGY TárgyEredmény( "BMEVIAUF505" , "jegy" , _ ) >= 2 VAGY TárgyEredmény( "BMEVIEEA112" , "jegy" , _ ) >= 2 VAGY TárgyEredmény( "BMEVIIIA114" , "jegy" , _ ) >= 2

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    Ajánlott:

    VIEE1227 Programozás alapjai II. kredit

    7. A tantárgy célkitűzése

    Bevezetés a tisztán objektum-orientált programozásba. A Java nyelv készségszintű elsajátítása.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    I. A Java programozási nyelv tulajdonságai

    - tisztán objektum-orientált szemlélet

    - biztonság, kód ellenőrzése fordításkor és futtatáskor

    - hordozhatóság, platformfüggetlenség

    - interpreteres futtatás

    - osztályok dinamikus betöltése, többszálúság

    II. Java programozás a C++ programozó szemével

    - egyszerű adattípusok, implicit és explicit típuskonverzió

    - osztályok, dinamikus allokáció, hivatkozás referencia szerint

    - csomagoló osztályok, konverziós függvények, típusra jellemző konstansok

    - generikus tároló, tömbök mint objektumok, sztringek

    - vezérlő szerkezetek

    - adattakarás: private, package, protected, public hozzáférés

    - virtuális alaposztályok, virtuális metódusok,

    - osztályváltozók, osztálymetódusok

    - szemétgyűjtés

    - öröklődés, interfészek

    III. Kivételkezelés

    - Exception osztály kiterjesztése

    - kivételek dobása / elkapása - try / catch szerkezet

    - program által generált kivételek és rendszerkivételek

    - kivételt generáló metódusok

    - szabványos adatbevitel kivételkezeléssel

    IV. Dinamikus adatszerkezetek

    - többdimenziós tömbök

    - dinamikusan nyújtózkodó tömb

    - generikus programozás

    - láncolt lista

    - bináris fa

    - kollekciók, iterátorok

    V. OOP tervezési minták a Java osztálykönyvtárban

    - kódmegosztás sablonmetódussal

    - példányosítás absztrakt gyártó metódussal

    - adatszerkezetek bejárása iterátorral

    - funkcionális kiterjesztés toldalékkal

    - homogén összetétel

    - stratégia

    - adapter

    VI. Grafikus felhasználói felületek programozása

    - grafikus programok felépítése, interakciós sémák

    - eseményvezérelt program tervezése állapotgéppel

    - Model-View-Controller paradigma

    - AWT komponensek és tárolók

    - ablakkomponensek elrendezése

    - eseménykezelés interfésszel és adapterrel

    - grafika, rajzolási állapot

    - animáció párhuzamos fonállal

    VII. Appletek

    - applet felépítése, init, start, stop, destroy metódusok

    - applet életciklusa

    - applet beágyazása HTML oldalba

    - példaprogram: rugós inga applet

    VIII. Játékprogramozás

    - objektumok ütemezése, animáció, kölcsönhatások kezelése

    - felhasználói beavatkozások kezelése, polling

    - mozgás fizikai szimulációja

    - sprite-ok, animáció képsorozattal

    - dupla pufferelés

    IX. Swing

    - fontosabb különbségek az AWT-hez képest

    - “Look and Feel”

    - egyszerű Swing komponensek

    - összetett Swing komponensek

    - HTML és RTF dokumentumok megjelenítése

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    előadás + gyakorlat

    10. Követelmények

    a szorgalmi időszakban: házi feladat + ZH

    11. Pótlási lehetőségek

    a szorgalmi időszakban: egy alkalommal pótZH lehetőség

    a vizsgaidőszakban: egy alkalommal pótZH lehetőség gyakIV jelleggel, a házi feladat vizsgaidőszakban nem pótolható

    12. Konzultációs lehetőségek

    előadás után

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Java útikalauz programozóknak, ELTE TTK Hallgatói Alapítvány, Budapest

    Glenn Rowe: Java programozás, PANEM

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    :

    Kontakt óra

    38

    Félévközi készülés órákra

    12

    Felkészülés zárthelyire

    20

    Házi feladat elkészítése

    10

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    ..

    Vizsgafelkészülés

    Összesen

    80

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Szirmay-Kalos László

    docens

    IIT

    Dr. Csébfalvi Balázs

    tanársegéd

    IIT