Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Grafikai és animációs eszközök

    A tantárgy angol neve: Graphical and Animation Tools

    Adatlap utolsó módosítása: 2015. március 22.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2015. június 30.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki szak, 
    Mérnök informatikus szak,
    Gazdaságinformatikus szak

    Szabadon választható tantárgy

     

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIAUJV21   4/0/0/v 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Mezei Gergely, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék
    4. A tantárgy előadója

     

    Név

    Beosztás

    Tanszék, Intézet

    Dr. Mezei Gergely

    docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Dr. Kovács Tibor

    docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít -
    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM ( TárgyTeljesítve("BMEVIAU9321") )

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rendek grafikus formában itt láthatók.

    Ajánlott:

    -

    Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábbannem hallgatták a következő tárgyakat: Grafikai és animációs eszközök(VIAU9321)

    7. A tantárgy célkitűzése A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a grafikai és animációseszözöket, a korszerű reklám anyagok számítógépes tervezési éskészítési lehetőségeit, formatervezéshez vagy építészeti tervezéshezeszközt mutasson. A tárgy segítségével a hallgatók az adatok újfajta megjelenítési és kezelési módját sajátíthatják el.
    8. A tantárgy részletes tematikája

    Elméleti: Modell szerkezete, modellezési technikák.Rétegorientált 2D tervezés. 2D rendszerek (görbék, poligonok, stb). 3Drendszerek: mesh alapú, nurbs alapú, stb. Mesh alapú rendszerekjellemzői. Modellépítési technikák (áttekintés): pontokból, grafikusprimitívek segítségével, procedurális modellgenerálás, 3D szkennelésieljárások, egyéb elemek. Kamerák: perspektivikus leképzés. Fények.Eljárások (gravitáció, deflektor, emitter, ...). Az anyag: amodellanyag fogalma, fő anyagjellemzők

    Gyakorlat: 3D Studio Max bemutatása.Képernyőelemek. Modulok bemutatása egy példán keresztül: 2D Shaper, 3DLofter, 3D Editor, Material Editor, Keyframer.

     A tárgy gyakorlatorientált.

    Hét

    Előadás

    1

    Követelmények ismertetése, demó animáció

    2

    Nézetek, transzformációk, navigáció, grafikai primitívek és használatuk

    3

    Alapfunkciók: Igazítás, elrendezés, sokszorosítás I.

    4

    Modifier stack és viselkedése, sokszorosítás II.

    5
    2D -> 3D átalakítás (Lathe, extrude), további módosítók

    6

    2D -> 3D átalakítás (Loft), Loft deformations, példák az eddig tanultakra

    7

    Fények, fénytípusok, bevilágítás

    8

    Anyagjellemzők típusok, használatuk, paraméterezés

    9

    Anyagjellemzők II., animációs alapok (kulcsképkockák)

    10

    Animáció (track view, ...), Render motorok

    11

    Kapcsolatok (link, forward és inverz kinematika)

    12

    Kiselőadások I. (NURBS és Low Poly)

    13

    Kiselőadások II. (Camera Match, Video Post, Scriptek)

    14

    Kiselőadások III. (Hair and Fur, Reactor, Részecske rendszerek)

    A kiselőadások a félév közben egyenletesen elosztva kerülnek bemutatásra, ezért az utolsó három hét jellemzően korábbra csúszik és a tematika többi része későbbre kerül.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Előadás, a hallgatók számítógépen követik, a gyakorlatban kipróbálják az előadó által elmondott anyagot.
    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban:

     

    Ahallgatók egy nagy házi feladatot kapnak, amelyet az utolsó gyakorlaton kellbemutatni, ez az aláírás feltétele. A nagyházi feladat beleszámít a vizsgajegybe.

     

    b. A vizsgaidőszakban:

     

    Vizsga:A tárgy vizsgával zárul a tárgy anyagából, a vizsga írásbeli elméleti és szóbeli gyakorlati kérdéseket is tartalmaz.


    11. Pótlási lehetőségek
    • Hiányzó házifeladat a pótlási héten beadható.
    • Elégtelen vizsga a TVSZ szabályai szerintpótolható.
    12. Konzultációs lehetőségek

    Igény szerint az előadókkal egyeztetve.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    • 3D Studio Max kézikönyv
    • Kelly L. Murdock: 3D Studió Max Bibila
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra56
    Félévközi készülés órákra 
    Felkészülés zárthelyire0
    Házi feladat elkészítése16
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
    Vizsgafelkészülés48
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név

    Beosztás

    Tanszék, Intézet

    Dr. Mezei Gergely

    docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Dr. Kovács Tibor

    docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Egyéb megjegyzések A tárgyat a karon kívüli hallgatók is felvehetik (pl. építészek, formatervetők, ...).