Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Design a szoftverfejlesztésben

    A tantárgy angol neve: Design in Software Development

    Adatlap utolsó módosítása: 2020. október 15.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Mérnökinformatikus Szak

    Villamosmérnök Szak

    Szabadon választható tantárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIAUAV44   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék dr. Kővári Bence András,
    A tantárgy tanszéki weboldala www.aut.bme.hu
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Kővári Bence András

    egyetemi docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Dr. Kovács Tibor

    egyetemi docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Kiss Lőrinc

    UX designer

    AutSoft Zrt.

     

     

     

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Általános szoftverfejlesztési és felhasználói alapismeretek

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy célja egy átfogó módszertani áttekintés a különböző platformú szoftverek felületeinek felhasználóbarát és esztétikus kialakítására. A jó felhasználói felület lehetővé teszi, hogy a használók ne vesszenek el az alkalmazás működésében, hanem kizárólag a munkájuk elvégzésére koncentrálhassanak. A tantárgy elvégzése során a hallgatók számos elméleti és gyakorlati példán keresztül megismerkedhetnek a felhasználói felülettervezés folyamatával az ötlet fázistól a megvalósításon át a tesztelésig, kiértékelésig. Átfogó képet kapnak az UX/UI design szakmában használt kollaboratív módszerek alkalmazásáról résztvevői és szervezői oldalról egyaránt, amely szoftverfejlesztőként megkönnyíti a designer csapattal való együttműködést.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Hét

    Előadás anyaga

    1

    A félév tematikájának ismertetése, ütemezés. A design folyamat illeszkedése a szoftverfejlesztésbe, szerepek a design csapatban. Esettanulmányok, történelmi alapok. Bevezetés a UX és UI designba.

    2

    A UX tervezési folyamat bemutatása, az eszköztár ismertetése (double diamond és egyéb reprezentációk, research, heurisztikus elemzés, sketch, wireframe). Kollaboráció és a közös munka folyamata (design studio, brainstorming, formális review, kritika, workshop) UI kutatás, konkurenciaelemzés, branding alapelvek.

    3

    A kutatási folyamat ismertetése, interjúk, field work, az eredmények feldolgozása (perszónák, HMW, user journey). Brand perszónák, arculattervezés, tone of voice fontossága és megtalálása.

    4

    Tervezési alapelvek (igazítás, elrendezés, ismétlés, kontraszt). Gestalt szabályok, konzisztencia. Tervezés mobil eszközökre, megfelelés a touchscreen igényeknek. Az elmúlt évek stílusai és design trendjei.

    5

    A leggyakoribb UX eszközök bemutatása (Xd, Balsamiq, Photoshop). Különleges képernyők (empty screens, error states). Sketching, wireframing. UX és UI designerek kollaborációja, munka wireframe alapján.

    6

    A leggyakoribb UI eszközök bemutatása (Xd, Zeplin, Illustrator). Prototyping, user testing, az AB-testing fontossága. Együttműködés a fejlesztőkkel.

    7

    UX Workshop

    8

    Onboarding folyamat UX és UI szemmel. Tooltips, dark patterns, hooked model ismertetése. Illusztrációk és azok szerepe, landing page és funkciója.

    9

    Színtan bevezető, tipográfia, tipográfia technológai háttere. A tervezés kimenete, erőforrásigények és azok menedzsmentje.

    10

    Accessibility, nem szokványos UI-ok. A legelterjettebb design systemek és a hozzájuk tartozó UI kit-ek (Material, OSX HIG), design systemek struktúrája (Atomic, Expressive). A szövegírás (copy) szerepe és fontossága.

    11

    Ikonográfia (ikonszettek, logótervezés), animációk megjelenése a designban.

    12

    Delightful details, mikrointerakciók UX-szel összekötve.

    13

    UI Workshop

    14

    Emotional design, game design alapelvek, gamification. Game UI megfontolások.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények

    a.       A szorgalmi időszakban:

     

    (1) A gyakorlást két kis házi feladat biztosítja, amelyek beadási határideje a kapcsolódó workshopot követő előadás kezdete. A házi feladatok beadása kötelező.

    (2) Megajánlott jegyért opcionális nagy házi feladatot lehet vállalni párban vagy egyénileg, melynek leadási határideje a szorgalmi időszak vége.

     

    A tantárgy anyagából a hallgatók a félév végén zárthelyi dolgozatot írnak. A félév végi osztályzatba a kis házi feladatok 25-25%-ban, a zárthelyi jegye (vagy nagyházi feladat pontszáma) 50%-ban számítódik be. A sikertelen zárthelyi pontosan egy alkalommal pótolható.

    11. Pótlási lehetőségek

    A késedelmes házi (otthoni) feladatokat a pótlási héten megadott határidőig be lehet adni. A pótlási időszak a kétciklusú képzésben az ún. pótlási hét (a szorgalmi időszak vége és a vizsgaidőszak kezdete közötti hét). (ld. TVSZ 16. § (2)).

    12. Konzultációs lehetőségek

    Igény szerint előadókkal egyeztetve.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Caroline Jarrett, Gerry Gaffney, Steve Krug: Forms that Work: Designing Web Forms for Usability, Morgan Kaufmann

    Janice (Ginny) Redish: Letting Go of the Words: Writing Web Content that Works, Morgan Kaufmann

    Tom Tullis, Bill Albert: Measuring the User Experience: Collecting, Analyzing, and Presenting Usability Metrics, Morgan Kaufmann

    Susan M. Weinschenk: Neuro Web Design: What Makes Them Click?, New Riders

    Giles Colborne: Simple and Usable Web, Mobile, and Interaction Design, New Riders

    Bill Buxton: Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design, Morgan Kaufmann

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    Kontakt óra

        28

    Félévközi készülés órákra

    14

    Készülés zárthelyire

    8

    Házi feladat elkészítése

    10

    Vizsgafelkészülés

    0

    Összesen

    60

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Kővári Bence András

    egyetemi docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Dr. Kovács Tibor

    egyetemi docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Kiss Lőrinc

    UX designer

    AutSoft Zrt.