Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Modellezés és animáció 3D Studio Max-ban

    A tantárgy angol neve: Modeling and animation in 3D Studio Max

    Adatlap utolsó módosítása: 2015. április 2.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki szak, 
    Mérnökinformatikus szak,
    Gazdaságinformatikus szak

    Szabadon választható tantárgy
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIAUAV27   4/0/0/v 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Mezei Gergely, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék
    4. A tantárgy előadója

     

    Név

    Beosztás

    Tanszék, Intézet

    Dr. Mezei Gergely

    docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Dr. Kovács Tibor

    docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábbannem hallgatták a következő tárgyakat: Grafikai és animációs eszközö k(VIAU9321, VIAUJV21) 
    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM ( TárgyEredmény( "BMEVIAUJV21" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIAUJV21", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rendek grafikus formában itt láthatók.

    7. A tantárgy célkitűzése A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a grafikai és animációseszözöket, a korszerű reklám anyagok számítógépes tervezési éskészítési lehetőségeit, formatervezéshez vagy építészeti tervezéshezeszközt mutasson. A tárgy segítségével a hallgatók az adatok újfajta megjelenítési és kezelési módját sajátíthatják el.
    8. A tantárgy részletes tematikája

    Elméleti: Modell szerkezete, modellezési technikák.Rétegorientált 2D tervezés. 2D rendszerek (görbék, poligonok, stb). 3Drendszerek: mesh alapú, nurbs alapú, stb. Mesh alapú rendszerekjellemzői. Modellépítési technikák (áttekintés): pontokból, grafikusprimitívek segítségével, procedurális modellgenerálás, 3D szkennelésieljárások, egyéb elemek. Kamerák: perspektivikus leképzés. Fények.Eljárások (gravitáció, deflektor, emitter, ...). Az anyag: amodellanyag fogalma, fő anyagjellemzők

    Gyakorlat: 3D Studio Max bemutatása.Képernyőelemek. Modulok bemutatása egy példán keresztül: 2D Shaper, 3DLofter, 3D Editor, Material Editor, Keyframer. 

     A tárgy gyakorlatorientált.

     

    Hét

    Előadás

    1

    Követelmények ismertetése, demó animáció

    2

    Nézetek, transzformációk, navigáció, grafikai primitívek és használatuk

    3

    Alapfunkciók: Igazítás, elrendezés, sokszorosítás I.

    4

    Modifier stack és viselkedése, sokszorosítás II.

    5
    2D -> 3D átalakítás (Lathe, extrude), további módosítók

    6

    2D -> 3D átalakítás (Loft), Loft deformations, példák az eddig tanultakra

    7

    Fények, fénytípusok, bevilágítás

    8

    Anyagjellemzők típusok, használatuk, paraméterezés

    9

    Anyagjellemzők II., animációs alapok (kulcsképkockák)

    10

    Animáció (track view, ...), Render motorok

    11

    Kapcsolatok (link, forward és inverz kinematika)

    12

    Kiselőadások I. (NURBS és Low Poly)

    13

    Kiselőadások II. (Camera Match, Video Post, Scriptek)

    14

    Kiselőadások III. (Hair and Fur, Reactor, Részecske rendszerek)

    A kiselőadások a félév közben egyenletesen elosztva kerülnek bemutatásra, ezért az utolsó három hét jellemzően korábbra csúszik és a tematika többi része későbbre kerül.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Előadás, a hallgatók számítógépen követik, a gyakorlatban kipróbálják az előadó által elmondott anyagot.
    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban:

     

    Ahallgatók egy nagy házi feladatot kapnak, amelyet az utolsó gyakorlaton kellbemutatni, ez az aláírás feltétele. A nagyházi feladat beleszámít a vizsgajegybe.

     

    b. A vizsgaidőszakban:

     

    Vizsga:A tárgy vizsgával zárul a tárgy anyagából, a vizsga írásbeli elméleti és szóbeli gyakorlati kérdéseket is tartalmaz.

    11. Pótlási lehetőségek
    • Hiányzó házifeladat a pótlási héten beadható.
    • Elégtelen vizsga a TVSZ szabályai szerint pótolható.
    12. Konzultációs lehetőségek Igény szerint az előadókkal egyeztetve.
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    • 3D Studio Max kézikönyv
    • Kelly L. Murdock: 3D Studió Max Bibila
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra56
    Félévközi készülés órákra
    Felkészülés zárthelyire
    Házi feladat elkészítése24
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés40
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név

    Beosztás

    Tanszék, Intézet

    Dr. Mezei Gergely

    docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Dr. Kovács Tibor

    docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Egyéb megjegyzések A tárgyat a karon kívüli hallgatók is felvehetik (pl. építészek, formatervetők, ...).