Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Szórakoztatóelektronikai eszközök programozása

    A tantárgy angol neve: Software Development for Consumer Electronic Devices

    Adatlap utolsó módosítása: 2015. április 2.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Mérnökinformatikus szak,
    Villamormérnök szak,
    Szabadon választható tantárgy
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIAUAV05   2/0/0/f 2 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Mezei Gergely, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék
    4. A tantárgy előadója
    Név:

     

    Beosztás:

     

    Tanszék, Int.:

     

    Dr. Ekler Péter

     

    adjunktus

     

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

     

    Dr. Kelényi Imre

     

    adjunktus

     

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

     

    Dr. Mezei Gergely

     

    docens

     

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

     

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Objektum orientált programozási elvek

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Nincs.

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy célja a szórakoztatóelektronikai eszközök bemutatása és a programozási lehetőségek, valamint a legfontosabb módszerek ismertetése. A tárgy kitér a legfrissebb technológiákra (JavaFX, BD-J, Flash, HTML5, modern televíziók és set-top-boxok programozása, GoogleTV, stb.) és bemutatja az egyes technológiák sajátosságait. A tárgyban bemutatjuk a CE alkalmazások megkülönböztető elemeit, a beviteli és megjelenítési lehetőségeket, illetve a tipikus CE alkalmazások jellemzőit. Emellett kitérünk a nyílt és zárt platformok sajátosságaira, valamint az eszközök közötti kód-újrahasznosítás lehetőségeire. A tárgy keretein belül a hallgatók megismerkedhetnek a modern szórakoztatóelektronikai szoftverfejlesztés lehetőségeivel és azok legjobb gyakorlati felhasználásával.

    8. A tantárgy részletes tematikája
    Hét

     

    Előadás anyaga

     

    1.

     

    Bevezetés, a szórakoztatóelektronikai eszközök és platformok bemutatása, a főbb jellemzők ismertetése. A széles körű felhasználási módok bemutatása, tipikus alkalmazások felépítése. Általános CE alkalmazás életciklus modellje. CE alkalmazások fejlesztési módszerei.

     

    2.

     

    A JavaFX platform bemutatása, az alkalmazások életciklus modelljének ismertetése. Felhasználói felület készítése Java FX platformon. A JavaFX és a standard Java kapcsolata. JavaFX alkalmazások telepítése, futtatása.

     

    3.

     

    Grafikus lehetőségek, animációk JavaFX platformon. Hálózatkezelés, multimédia tartalmak beágyazása és kezelése.

     

    4.

     

    A BD-J technológia ismertetése, a Java ME CDC bemutatása, Xlet életciklus modell ismertetése. Felhasználói felület és hálózatkezelés BD-J környezetben.

     

    5.

     

    Flash alkalmazások általános tulajdonságai. Flash támogatás CE eszközökön. Az Actionscript nyelv bemutatása, általános alkalmazásfejlesztési elvek ismertetése. Flash alkalmazások telepítése, futtatása és jogosultságok kezelése.

     

    6.

     

    Felhasználói felület tervezése és készítése Flash környezetben. Animációk és különféle effektek hatékony megvalósítása. Tipikus felületi elvek és módszerek ismertetése. Esemény- és kivételkezelés.

     

    7.

     

    Hálózatkezelés Flash környezetben. HTTP és WebService alapú kommunikáció, adatok küldése és fogadása. Térképkezelés. XML dokumentumok feldolgozása.

     

    8.

     

    Multimédia elemek beágyazása Flash alkalmazásokba, képek, hangok, videók kezelése. Kamera és mikrofon használata.

     

    9.

     

    Zárthelyi dolgozat

     

    10.

     

    Alkalmazásfejlesztés modern televíziókra. Televíziós alkalmazások életciklusa, tipikus alkalmazási területek. A GoogleTV és a Samsung Apps bemutatása.

     

    11.

     

    Alkalmazásfejlesztés modern televíziókra. Televíziós alkalmazások életciklusa, tipikus alkalmazási területek. Az Y! Connected TV platform és az IPTV ismertetése.

     

    12.

     

    A HTML5 újdonságainak bemutatása. A HTML5 oldalak készítésének alapelvei. Új elemek a HTML5-ben. A WebGL technológia bemutatása.

     

    13.

     

    Set-top-box eszközök programozási lehetőségeinek bemutatása. A Popcorn ismertetése. A Meego bemutatása. Tipikus alkalmazások és azok jellemzői.

     

    14.

     

    Házi feladat bemutatása

     

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Előadás

    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban:

    (1) Az ismeretek átfogó és részletes áttekintését a szorgalmi időszak alatt 1 alkalommal, az évfolyam terhelési táblázata szerinti időpontban íratott nagy zárthelyivel mérjük, valamint

     

    (2) A gyakorlást nagy házi feladat biztosítja, amelynek beadási határideje a szorgalmi időszak vége.

     

     

    A félév elismerését jelentő félév végi jegy megszerzésére akkor van lehetőség, ha a hallgató a Zárthelyit minimum 40%-ra megírta, és a házi feladatot elkészítette.

    A házi feladatot 60 %-ban számoljuk a jegybe, a ZH-t 40%-ban.

     

    11. Pótlási lehetőségek A házi (otthoni) feladatot a szorgalmi időszak végéig be kell adni, annak pótlása a pótlási időszakban lehetséges. A pótlási időszak a kétciklusú képzésben az ún. pótlási hét (a szorgalmi időszak vége és a vizsgaidőszak kezdete közötti hét), az ötéves képzésben a vizsgaidőszak első 3 hete (ld. TVSZ 16. § (2)).

     A zárthelyi pótlására lehetőség van egyszer a szorgalmi időszakban, illetve egyszer a pótlási időszakban.

     

    12. Konzultációs lehetőségek

    Igény szerint előadóval egyeztetve. 

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom Előadásanyag, oktatói jegyzet

    Jeff Dwyer: Pro Web 2.0 Application Development with GWT. Apress, 2010

    D. Stiller et al: The ActionScript 3.0 Quick Reference Guide: For Developers and Designers Using Flash. O’Reilly, 2010

    L. Premkumar: Beginning JavaFX. Apress, 2010

     

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra0
    Felkészülés zárthelyire10
    Házi feladat elkészítése22
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Név:

     

    Beosztás:

     

    Tanszék, Int.:

     

    Dr Forstner Bertalan

     

    docens

     

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

     

    Dr. Ekler Péter

     

    adjunktus Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

     

    Dr. Kelényi Imre

     

    adjunktus

     

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

     

    Dr Mezei Gergely

     

    docens

     

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

     

    Fehér Marcell

     

    doktorandusz

     

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék