Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Alkalmazásfejlesztési környezetek

    A tantárgy angol neve: Application Development Environments

    Adatlap utolsó módosítása: 2017. június 22.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Mérnök informatikus szak, BSc képzés
    Rendszertervezés szakirány     

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIAUAC04 6 2/1/0/v 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Csorba Kristóf, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék
    A tantárgy tanszéki weboldala https://www.aut.bme.hu/Course/VIAUAC04
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Csorba Kristóf

    docens

    AUT

    Bányász Gábor

    tanársegéd

    AUT

    Filep Szabolcs

    tanársegéd

    AUT

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    C++ és objektum orientált szoftverfejlesztési alapismeretek

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    (Szakirany("AMINrendsztervAUT", _) VAGY
    Szakirany("AMINrendsztervIIT", _) VAGY
    Szakirany("AMINrendsztervMIT", _) )

    VAGY Training.code=("5NAA8")

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rendek grafikus formában itt láthatók.

    Ajánlott:

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy célja megismertetni a hallgatókkal azokat az eszközöket, melyek a programozási alapismereteken túl a nagyobb szoftverfejlesztési projektek esetében szükségesek. Ide tartoznak a verziókezelés, a magas szintű osztálykönyvtárak, valamint az egyes környezetek sajátosságai. A tantárgy részletesen bemutatja a platformfüggetlen Qt osztálykönyvtárat és fejlesztő környezetet, a Java hardverközelibb fejlesztésekhez jól használható részeit, kiemelve a szerver oldali, backend szolgáltatásokat, valamint az alacsonyabb szintű, Linux alapú szoftverfejlesztés módszereit.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Az előadások alábbi témákat érintik, míg a gyakorlatok célja az előadáson hallottak gyakorlati elmélyítése.

    Hét

    Előadás

    Gyakorlat

    1

    Bevezető, követelmények ismertetése, kedvcsináló és a tematika áttekintése.

    Qt fejlesztő környezetének bemutatása élőben (hallgatók követhetik saját gépen). Toolchain, debug funkciók, debug és release fordítás különbségei

    2

    QObject, signals and slots, Meta-object compiler

    -

    3

    QML alapok, QRC mechanizmus (demó)

    QML és C++ oldal adatkapcsolata, konkrét példán demózva

    4

    Kommunikáció Qt alatt: QDataBuffer, QSocket, streamek

    -

    5

    Webes kérések, REST API hívása (demó centrikusan)

    Ismerkedés a Linux rendszerrel (fájlrendszer, parancsok, jogosultságok)

    6

    Linux alapok (shell, felépítés, indulás folyamata, csomagkezelők)

    -

    7

    Beágyazott Linux rendszer készítése Röviden busybox, Buildroot, OpenEmbedded. Részletesen Yocto Project használata.

    Yocto Project (SDK Qt fejlesztéshez, keresztfordítás, recept Qt alkalmazásokhoz). Alacsony szintű állománykezelő függvények.

    8

    Alacsony szintű állománykezelő függvények. Kernel modulok.

    -

    9

    Egyszerű GPIO, I2C és SPI driverek.

    Java áttekintés

    10

    JPA, tranzakciók

    -

    11

    Spring framework

    IoC, adatkezelés

    12

    MVC

    -

    13

    Spring REST, Security

    Esettanulmány

     

    Amennyiben az ünnepek mellett ennél több óra van a félévben, a végén további konkrét esettanulmányok (Yocto Project, Quadrocopter fejlesztés eszköztára) bemutatásával egészül ki a tematika. 

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Hetente 2 óra előadás, hetente 1 óra gyakorlat.

    10. Követelmények

    a. Az ismeretek átfogó és részletes áttekintését egy a szorgalmi időszakban elkészítendő házi feladattal ellenőrizzük.

    b. A félév végi aláírás feltétele a legalább elégséges házi feladat.

     

    c. A házi feladat 40%-ban, a vizsga 60%-ban számít az érdemjegybe.

    11. Pótlási lehetőségek

    A házi feladat késedelmes leadására a hatályos TVSZ szerint, a pótlási időszakban van lehetőség.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Az előadóval való megbeszélés alapján.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Tantárgy weboldalán található oktatási segédanyagok.

    Scott Chacon: Pro Git, Apress, 2009, http://git-scm.com/book



    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    Kontaktóra

    42

    Félévközi készülés előadásokra

    7

    Félévközi készülés gyakorlatokra

    7

    Házi feladat kidolgozás, dokumentálás és bemutatás

    32

    Vizsgafelkészülés

    32

    Összesen

    120

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Csorba Kristóf

    docens

    AUT

    Bányász Gábor

    tanársegéd

    AUT

    Filep Szabolcs

    tanársegéd

    AUT