Grafikai és animációs eszközök

A tantárgy angol neve: Graphical and Animation Tools

Adatlap utolsó módosítása: 2009. március 12.

Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Villamosmérnöki Szak

Műszaki Informatika Szak

Választható tárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VIAU9321 7-9. 4/0/0/v 5 1/1
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Mezei Gergely,
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Kovács Tibor

tanársegéd

Aut. és Alk. Inf.

Dr. Mezei Gergely

adjunktus

Aut. és Alk. Inf.

7. A tantárgy célkitűzése

A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a grafikai és animációs eszözöket, a korszerű relkám anyagok számitógépes tervezési és készitési lehetőségeit, formatervezéshez vagy építészeti tervezéshez eszközt mutasson.

8. A tantárgy részletes tematikája

Elméleti alapok: Modell szerkezete, modellezési technikák. Rétegorientált 2D tervezés. 2D rendszerek (görbék, poligonok, stb). 3D rendszerek: mesh alapú, nurbs alapú, stb. Mesh alapú rendszerek jellemzői. Modellépítési technikák (áttekintés): pontokból, grafikus primitívek segítségével, procedurális modellgenerálás, 3D szkennelési eljárások, egyéb elemek. Kamerák: perspektivikus leképzés. Fények. Eljárások (gravitáció, deflektor, emitter, ...). Az anyag: a modellanyag fogalma, fő anyagjellemzők

A szín fogalma. Színrendszerek: RGB, CMY, CMYK, HLS, HSB. Optikai anyagjellemzők. Textúrafeszítés fogalma. Textúrakoordináták. Map típusok: textúra, bump, opacity, reflection, environment mapping, self illumination. A mozgás. Kulcs alapú animációs technikák. Animálható paraméterek: pozíció, rotáció, méret, morfózis, fények spektrális összetétele, kamera látószög, kamera perspektíva, anyagok. A képelőállítás (renderelés). Renderelési eljárások (scanline, raytrace, ...). A renderfolyamat diagramja. Renderelési trükkök (pl.: smoothing).

Gyakorlat: Autodesk 3D Studio Max bemutatása. Képernyőelemek. Modulok bemutatása egy példán keresztül: 2D Shaper, 3D Lofter, 3D Editor, Material Editor, Keyframer.

Videó alapok: Fogalmak, frame, field. videó rendszerek: PAL, NTSC, multimédia szabványok, home/broadcast rendszerek, lineáris, nonlineáris szerkesztés. Vágási alapismeretek: idővonal, átmenet (transition), filter, hangsáv, feliratozás. Az anyag megjelenítése analóg hordozón: Frame buffer alapú kockázás, videó kompresszorok: AVI, MPEG2, átviteli szabványok: Composite, S-Video, Componens (RGB)

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

(előadás, gyakorlat, laboratórium):

Előadás, számítógépes gyakorlat

10. Követelmények

a. A szorgalmi időszakban: házi feladat,

b. A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga

  1. Elővizsga:
13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

3D stúdió kézikönyv

Photoshop kézikönyv

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

(a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

 

Kontakt óra

60

Félévközi készülés órákra

0

Felkészülés zárthelyire

0

Házi feladat elkészítése

30

Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

30

..

 

Vizsgafelkészülés

30

Összesen

150

15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Kovács Tibor

tanársegéd

Aut. és Alk. Inf.

Dr. Mezei Gergely

adjunktus

Aut. és Alk. Inf.