Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Grafikai és animációs eszközök

    A tantárgy angol neve: Graphical and Animation Tools

    Adatlap utolsó módosítása: 2009. március 12.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIAU9321 7-9. 4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Mezei Gergely,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Kovács Tibor

    tanársegéd

    Aut. és Alk. Inf.

    Dr. Mezei Gergely

    adjunktus

    Aut. és Alk. Inf.

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a grafikai és animációs eszözöket, a korszerű relkám anyagok számitógépes tervezési és készitési lehetőségeit, formatervezéshez vagy építészeti tervezéshez eszközt mutasson.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Elméleti alapok: Modell szerkezete, modellezési technikák. Rétegorientált 2D tervezés. 2D rendszerek (görbék, poligonok, stb). 3D rendszerek: mesh alapú, nurbs alapú, stb. Mesh alapú rendszerek jellemzői. Modellépítési technikák (áttekintés): pontokból, grafikus primitívek segítségével, procedurális modellgenerálás, 3D szkennelési eljárások, egyéb elemek. Kamerák: perspektivikus leképzés. Fények. Eljárások (gravitáció, deflektor, emitter, ...). Az anyag: a modellanyag fogalma, fő anyagjellemzők

    A szín fogalma. Színrendszerek: RGB, CMY, CMYK, HLS, HSB. Optikai anyagjellemzők. Textúrafeszítés fogalma. Textúrakoordináták. Map típusok: textúra, bump, opacity, reflection, environment mapping, self illumination. A mozgás. Kulcs alapú animációs technikák. Animálható paraméterek: pozíció, rotáció, méret, morfózis, fények spektrális összetétele, kamera látószög, kamera perspektíva, anyagok. A képelőállítás (renderelés). Renderelési eljárások (scanline, raytrace, ...). A renderfolyamat diagramja. Renderelési trükkök (pl.: smoothing).

    Gyakorlat: Autodesk 3D Studio Max bemutatása. Képernyőelemek. Modulok bemutatása egy példán keresztül: 2D Shaper, 3D Lofter, 3D Editor, Material Editor, Keyframer.

    Videó alapok: Fogalmak, frame, field. videó rendszerek: PAL, NTSC, multimédia szabványok, home/broadcast rendszerek, lineáris, nonlineáris szerkesztés. Vágási alapismeretek: idővonal, átmenet (transition), filter, hangsáv, feliratozás. Az anyag megjelenítése analóg hordozón: Frame buffer alapú kockázás, videó kompresszorok: AVI, MPEG2, átviteli szabványok: Composite, S-Video, Componens (RGB)

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat, laboratórium):

    Előadás, számítógépes gyakorlat

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: házi feladat,

    b. A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga

    1. Elővizsga:
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    3D stúdió kézikönyv

    Photoshop kézikönyv

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    (a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

     

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    0

    Felkészülés zárthelyire

    0

    Házi feladat elkészítése

    30

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    30

    ..

     

    Vizsgafelkészülés

    30

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Kovács Tibor

    tanársegéd

    Aut. és Alk. Inf.

    Dr. Mezei Gergely

    adjunktus

    Aut. és Alk. Inf.