Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Tanuló rendszerek

    A tantárgy angol neve: Learning Systems

    Adatlap utolsó módosítása: 2007. november 23.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIAU9113 6-9 4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Vajk István,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. Vajk István

    egyetemi tanár

    Automatizálási és Alk.Inf.

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Jelek és rendszerek illetve Hálózatok és rendszerek

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy a megfigyelésen alapuló modellalkotás kérdéseivel foglalkozik. Célkitűzése, hogy a hallgató jártasságot szerezzen a modellépítés, a tanulási és identifikációs módszerek használatában, valamint ismereteket nyújtson az adaptív jelfeldolgozási és irányítási feladatok megoldásához.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    A tanulás fogalma, a tanulás célja, a tanulási módszerek osztályozása. Alapvető tanulási paradigmák: tanulás tanítóval és tanító nélkül, megerősítéses tanulás. Bevezető példák.

    Matematikai alapok. Az optimalizálás alapvető módszerei (LP,QP, dinamikus programozás), numerikus optimalizálás alapjai. A statisztika alapvető fogalmai és problémái.

    Tanulás tanítóval. Pontbecslés, intervallumbecslés, hipotézis vizsgálat. Alapvető tulajdonságok és módszerek. (ls/tls, ml/stls, Bayes becslők, iv, altér alapú). Struktúrabecslés, komplexitás kezelése, kísérlettervezés. Nemlineáris rendszerek identifikációja, univerzális approximátorok (interpolációs módszerek,  k-legközelebbi szomszéd módszere, neurális háló, support vektor, fuzzy rendszerek, regressziós fa…).  Regressziós és osztályozási problémák és módszerek kapcsolata. Osztályozási algoritmusok.

    Tanító nélküli tanulás. Osztályozás tanító nélkül. Lényegkiemelő, k-közepek , EVD-SVD algoritmusok..

    Megerősítéses tanulás alapjai. Dinamikus programozás, Q tanulás. Az adaptív irányítás általános elmélete, duális irányítás, aktív és passzív adaptív rendszerek, modellreferenciás és paraméteradaptív rendszerek , heurisztikus módszerek.. Implementációs kérdések. Esettanulmányok..

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat, laboratórium):

    előadás

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban:

    A félév során egy házi feladat készítenek a hallgatók. A félévvégi aláírás feltétele a házi feladat legalább elégséges szintű teljesítése.

    b. A vizsgaidőszakban:

    A vizsga módja: írásbeli. A vizsgáztató jogosult szóbeli kérdéseket is feltenni.

    1. Elővizsga: nincs.
    12. Konzultációs lehetőségek

    A hallgatók számára igény szerint konzultációt lehetőséget biztosítunk.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Oktatási segédlet

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

     

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    20

    Felkészülés zárthelyire

    Házi feladat elkészítése

    20

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    ..

    Vizsgafelkészülés

    50

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. Vajk István

    egyetemi tanár

    Automatizálási és Alk.Inf.