Információ-megjelenítés

A tantárgy angol neve: Visual Representation of Information

Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Villamosmérnöki Szak

Műszaki Informatika Szak

Szakirányi tárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VIAU4314   4/0/0/v 5 1/1
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Charaf Hassan,
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Kovács Tibor

Tanársegéd

Aut. és Alk. Inf. Tanszék

Péteri Szilárd

Tanársegéd

Aut. és Alk. Inf. Tanszék

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:
7. A tantárgy célkitűzése

A tárgy keretében a hallgatók korszerű ismereteket szereznek a grafikai és animációs technikák, a Web alapú rendszerek és a multimédia eszközök alkalmazása területén. Tárgyalásra kerülnek a felhasználói interfészek kialakításának felhasználhatósági (usability) ergonómiai és megjelenésbeli vonatkozásai.

A grafikai és animációs technikák keretein belül megismerkedhetnek a két- és három-dimenziós szerkesztő eszközökkel, valamint ezek elméleti alapjaival. A testmodellezés gyakorlati oldalával, a valósághű anyagmodellezés bemutatásán keresztül, a kulcs alapú animációs technikákig bezárólag a hallgatók számos kulisszatitkot megtudhatnak a 3D világáról.

A Web tekintetében az alapvető célkitűzés a Web programozási technikák alapjainak rendezett formában történő bemutatása és összehasonlító elemzése. A legfontosabb lehetőségek és eszközök áttekintése mellett (HTML, DHTML, JavaScript, stb.), nem feledkezünk meg a manapság divatos témákról (XML, WAP) sem. A hallgatók olyan mélységben sajátítják el a szükséges ismereteket, amely azon túl, hogy hasznos gyakorlati ismereteket tartalmaz, emellett e tudásra támaszkodva az egyes speciális területeken egyéni képzéssel is elérhető a legmélyebb és legkorszerűbb ismeretek.

8. A tantárgy részletes tematikája

Bevezetés

  • Szoftver ergonómiai bevezetés
  • Standard Windows vezérlő elemek
  • Általános felhasználói felület tervezési elvek
  • Kompromisszum a funkcionalitás és a látvány között

Színek, felbontás

  • Az emberi látás
  • Vektoros-raszteres megjelenítés
  • Grafikus file formátumok

Modellezés

  • Megjelenítési elvek
  • MESH modellezés
  • Patch modellezés
  • NURBS

Perspektíva, kamera

  • Kamera modell
  • Egy-, két-, három- és sokpontos perspektíva
  • Kompozíció

Megvilágítás, anyagszerűség

  • Fények szerepe
  • Fényforrás típusok
  • Színkompozíció, színrendszerek
  • Anyagok szerkesztése

Mozgás tervezése

  • Videotechnikai alapok
  • Kulcsalapú animáció
  • Kontrollerek
  • Forward és inverz kinematika
  • Speciális effektusok: részecskék, dinamika

3D információbevitel

  • 3D információ felvételi elvek áttekintése
  • Trianguláció
  • Egy megvalósítás

HTML

  • Hagyományos és webes alkalmazások összehasonlítása
  • Bevezetés, történet, miért elhibázott a HTML
  • HTML szerkesztő eszközök
  • Egy HTML dokumentum felépítése (Fejléc, cím, meta tag-ek, törzs, megjegyzések)
  • TAG típusok, paraméterezés, legfontosabb TAG paraméterek
  • Szövegek, stílusok a HTML-ben
  • Szövegek, blokkok, elemek elrendezése, részekre tagolás
  • Universal Resource Locator – kapcsolatok, címzés, oldalon belüli elérhetőség
  • Képek, képekkel kapcsolatos megfontolások
  • Listák, lista típusok
  • Táblázatok, pozícionálás táblázatokkal, tördelés
  • Kódlapok, speciális karakterek
  • Keretes oldalak

Tartalom és forma szétválasztása

  • HTML 4.0 szabvány lehetőségei
  • StyleSheet-ek
  • XML

Netscape és Internet Explorer közötti különbségek

  • DHTML
  • Objektum orientált HTML
  • Layerek

Mobil Internet megoldások

  • WAP, összehasonlítása a HTML-el
  • Mobil Internet architektúrák

Kliens oldali programozási lehetőségek

  • Beágyazott objektumok
    • Java Applet, ActiveX komponens, Flash
  • Kliens oldali script nyelvek
    • JavaScript, JScript, VBScript
  • Kliens oldali scriptek programozása
    • Események kezelése
    • Kérdőívek kezelése
    • Oldal létrehozása programból
    • Script Objektumok
    • Script programozási megfontolások

Szerver oldali programozási módok

  • Program alapú módszerek
    • Java Servlet, CGI, ActiveX
  • Script alapú módszerek
    • JSP, ASP, Perl, PHP, Net.Data

Kliens és szerver oldali programozási formák összehasonlítása

  • Dinamizmus szerint
  • Platform függőség szerint

Web alkalmazásokkal kapcsolatos megfontolások

  • Internet technológiák felhasználása lokális környezetben (intranet)
  • Web alkalmazások architektúrális felépítése
    • Web szerverek
    • Adatbázisok
  • E-business megoldások áttekintése
9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

Előadás.

10. Követelmények

a. A szorgalmi időszakban: zárthelyi + házi feladat

b. A vizsgaidőszakban: vizsga

c. Elővizsga:

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Tanszéki segédlet

15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Kovács Tibor

Tanársegéd

Aut. és Alk. Inf. Tanszék

Nagy Tamás

PHD. hallgató

Aut. és Alk. Inf. Tanszék

Péteri Szilárd

Tanársegéd

Aut. és Alk. Inf. Tanszék