Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Információ-megjelenítés

    A tantárgy angol neve: Visual Representation of Information

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Szakirányi tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIAU4314   4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Charaf Hassan,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Kovács Tibor

    Tanársegéd

    Aut. és Alk. Inf. Tanszék

    Péteri Szilárd

    Tanársegéd

    Aut. és Alk. Inf. Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy keretében a hallgatók korszerű ismereteket szereznek a grafikai és animációs technikák, a Web alapú rendszerek és a multimédia eszközök alkalmazása területén. Tárgyalásra kerülnek a felhasználói interfészek kialakításának felhasználhatósági (usability) ergonómiai és megjelenésbeli vonatkozásai.

    A grafikai és animációs technikák keretein belül megismerkedhetnek a két- és három-dimenziós szerkesztő eszközökkel, valamint ezek elméleti alapjaival. A testmodellezés gyakorlati oldalával, a valósághű anyagmodellezés bemutatásán keresztül, a kulcs alapú animációs technikákig bezárólag a hallgatók számos kulisszatitkot megtudhatnak a 3D világáról.

    A Web tekintetében az alapvető célkitűzés a Web programozási technikák alapjainak rendezett formában történő bemutatása és összehasonlító elemzése. A legfontosabb lehetőségek és eszközök áttekintése mellett (HTML, DHTML, JavaScript, stb.), nem feledkezünk meg a manapság divatos témákról (XML, WAP) sem. A hallgatók olyan mélységben sajátítják el a szükséges ismereteket, amely azon túl, hogy hasznos gyakorlati ismereteket tartalmaz, emellett e tudásra támaszkodva az egyes speciális területeken egyéni képzéssel is elérhető a legmélyebb és legkorszerűbb ismeretek.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Bevezetés

    • Szoftver ergonómiai bevezetés
    • Standard Windows vezérlő elemek
    • Általános felhasználói felület tervezési elvek
    • Kompromisszum a funkcionalitás és a látvány között

    Színek, felbontás

    • Az emberi látás
    • Vektoros-raszteres megjelenítés
    • Grafikus file formátumok

    Modellezés

    • Megjelenítési elvek
    • MESH modellezés
    • Patch modellezés
    • NURBS

    Perspektíva, kamera

    • Kamera modell
    • Egy-, két-, három- és sokpontos perspektíva
    • Kompozíció

    Megvilágítás, anyagszerűség

    • Fények szerepe
    • Fényforrás típusok
    • Színkompozíció, színrendszerek
    • Anyagok szerkesztése

    Mozgás tervezése

    • Videotechnikai alapok
    • Kulcsalapú animáció
    • Kontrollerek
    • Forward és inverz kinematika
    • Speciális effektusok: részecskék, dinamika

    3D információbevitel

    • 3D információ felvételi elvek áttekintése
    • Trianguláció
    • Egy megvalósítás

    HTML

    • Hagyományos és webes alkalmazások összehasonlítása
    • Bevezetés, történet, miért elhibázott a HTML
    • HTML szerkesztő eszközök
    • Egy HTML dokumentum felépítése (Fejléc, cím, meta tag-ek, törzs, megjegyzések)
    • TAG típusok, paraméterezés, legfontosabb TAG paraméterek
    • Szövegek, stílusok a HTML-ben
    • Szövegek, blokkok, elemek elrendezése, részekre tagolás
    • Universal Resource Locator – kapcsolatok, címzés, oldalon belüli elérhetőség
    • Képek, képekkel kapcsolatos megfontolások
    • Listák, lista típusok
    • Táblázatok, pozícionálás táblázatokkal, tördelés
    • Kódlapok, speciális karakterek
    • Keretes oldalak

    Tartalom és forma szétválasztása

    • HTML 4.0 szabvány lehetőségei
    • StyleSheet-ek
    • XML

    Netscape és Internet Explorer közötti különbségek

    • DHTML
    • Objektum orientált HTML
    • Layerek

    Mobil Internet megoldások

    • WAP, összehasonlítása a HTML-el
    • Mobil Internet architektúrák

    Kliens oldali programozási lehetőségek

    • Beágyazott objektumok
      • Java Applet, ActiveX komponens, Flash
    • Kliens oldali script nyelvek
      • JavaScript, JScript, VBScript
    • Kliens oldali scriptek programozása
      • Események kezelése
      • Kérdőívek kezelése
      • Oldal létrehozása programból
      • Script Objektumok
      • Script programozási megfontolások

    Szerver oldali programozási módok

    • Program alapú módszerek
      • Java Servlet, CGI, ActiveX
    • Script alapú módszerek
      • JSP, ASP, Perl, PHP, Net.Data

    Kliens és szerver oldali programozási formák összehasonlítása

    • Dinamizmus szerint
    • Platform függőség szerint

    Web alkalmazásokkal kapcsolatos megfontolások

    • Internet technológiák felhasználása lokális környezetben (intranet)
    • Web alkalmazások architektúrális felépítése
      • Web szerverek
      • Adatbázisok
    • E-business megoldások áttekintése
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Előadás.

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: zárthelyi + házi feladat

    b. A vizsgaidőszakban: vizsga

    c. Elővizsga:

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Tanszéki segédlet

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Kovács Tibor

    Tanársegéd

    Aut. és Alk. Inf. Tanszék

    Nagy Tamás

    PHD. hallgató

    Aut. és Alk. Inf. Tanszék

    Péteri Szilárd

    Tanársegéd

    Aut. és Alk. Inf. Tanszék