Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Érzelmek, gondolkodás és az agy

    A tantárgy angol neve: Emotions, Thoughts and the Brain

    Adatlap utolsó módosítása: 2012. október 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Természettudományi Kar

    Kognitív Tudományi Tanszék

     

    Villamosmérnöki Szak 
    Műszaki Informatika Szak 
    Egészségügyi Mérnöki Szak 
    Gazdasági Informatikai Szak 
    Választható tárgy
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    TE47A012   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Kocsis Gábor,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://www.cogsci.bme.hu/
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Demeter Gyula

     Kognitív Tudományi Tanszék

    Simor Páter Dániel

     

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Pajkossy Péter

     

    Kognitív Tudományi Tanszék

    8. A tantárgy részletes tematikája

    A kurzus elsődleges célja az alapvető érzelmi és gondolkodási folyamatok ismeretese bemutatva a kurrens kutatásokat, agyi működésmódokat. Arra törekszünk, hogy konkrét példákon, klinikai esteken keresztül szemléltessük az érzelmek és gondolkodás közti bonyolult kapcsolatrendszert bemutatva az érintett idegrendszeri struktúrákat. Kitérünk azokra a súlyos klinikai zavarokra ahol ezen hálózatok sérülése áll fenn és válaszokat próbálunk adni olyan hasonló kérdésekre, mint pl: Előbb gondolkodunk, vagy előbb érzünk? Milyen agyi és evolúciós háttere van a szorongásnak? Hogyan fejlődtek ki az evolúció során az érzelmeink és a gondolkodási képességeink?

    1., Bevezetés, példák, kedvcsináló

    2., Mik azok az érzelmek? - felosztás, evolúciós eredet

    3., Gondolkodás pszichológiája

    4., Érzelmek és az agy -idegrendszeri háttér

    5., Gondolkodás és az agy -idegrendszeri háttér

    6., Hogyan hatnak egymásra az érzelmeink és a gondolataink? Az érzelmek és a gondolkodás kölcsönhatásai I.

    7., Hogyan hatnak egymásra az érzelmeink és a gondolataink? AZ érzelmek és a gondolkodás kölcsönhatásai II.

    8., Az érzelmi élet és a gondolkodás fejlődése gyerekkorban.

    9. Ha sérül az agy- gondolkodás és érzelem agysérülés után

    10., Ha rosszul működik az agy - gondolkodás és érzelem zavarai I.

    11., Ha rosszul működik az agy - gondolkodás és érzelem zavarai II.
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények szorgalmi időszakban: 2 zárthelyi dolgozat (félév közepén és a félév végén)- legalább elégséges teljesítmény
    11. Pótlási lehetőségek Sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban a pótzárthelyin pótolható. 
    A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható.
    12. Konzultációs lehetőségek Előadások alatt/után, valamint heti rendszerességgel fogadóórán (később kihirdetett időpontban).
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Pléh - Kovács - Gulyás (szerk.): Kognitív idegtudomány. Budapest, Osiris Kiadó, 2003

    Csépe - Győri - Ragó (szerk): Általános Pszichológia II-III. Osiris. 2007.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra10
    Felkészülés zárthelyire22
    Házi feladat elkészítése
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név

    beosztás

    Munkahely (tanszék, kutatóintézet stb.)

    Dr. Racsmány Mihály

    egyetemi docens

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Demeter Gyula

    tanársegéd

    Kognitív Tudományi Tanszék