Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Divat és a reklám lélektana

    A tantárgy angol neve: Fashion and the Psychology of Advertising

    Adatlap utolsó módosítása: 2011. március 28.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Természettudományi Kar

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Villamosmérnöki Szak
    Műszaki Informatika Szak
    Egészségügyi Mérnöki Szak
    Gazdasági Informatikai Szak
    Választható tárgy

     

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    TE47A008   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Kovács Ilona,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://www.cogsci.bme.hu/
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Kovács Ilona

    egyetemi tanár

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Zétényi Tamás

     

    Kognitív Tudományi Tanszék

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM (TargyEredmeny("BMEGT47A008", "JEGY", _) >= 2)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rendek grafikus formában itt láthatók.

    7. A tantárgy célkitűzése

    A kurzus a reklámot tárgyalja a (vélt) befogadó, a reklámot készítő és a reklámozó perspektívájából interdiszciplináris megközelítésben. A filozófia, közgazdaságtudomány, pszichológia, biológia, alkalmazott művészetek stb. együttes tudására támaszkodva tárgyaljuk a megjelölt témákat.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    BEVEZETÉS 1 A gépezet – A kommunikációs késztetés kihasználása. kulcsszavak: alkalmazott tudomány?  és/vagy - művészet? divat?

     

    BEVEZETÉS 2  A megkülönböztetés technikái és eszközei. - kulcsszavak:  egyenruha, bilog, cégér, médiumok és a gazdaság változása – a XX. század

     

    VIZUALITÁS VS. KOMMUNIKÁCIÓ -     Az észlelés érzékelés invarianciái és kihasználhatóságuk. kulcsszavak: szín, gestalt, figura-alap, illúziók ...

     

    VIZUALITÁS VS. KOMMUNIKÁCIÓ 2 - Mit mennyire és hogyan láttassunk? Mit tudnak a tervezők? Guruk és laikusok. kulcsszavak: méret, elrendezés, fotó vs. grafika, film/video

     

    KÉPZELET - A „lelki szem” képernyője és a realitás. A látvány „tovább él”.  kulcsszavak: kép vs. képzeleti kép, mentális forgatás, ábrándozás,

     

    FIGYELEM - A figyelem "megragadása". Mire elég a figyelem felkeltése? kulcsszavak: figyelt és nem figyelt ingerek, figyelem vs. emlékezet, "sajátnév hatás" ...

     

    MOTIVÁCIÓ/ÉRZELMEK – „Elemi ösztönök, elemi motivációk”. Szorongás és birtoklás. Szorongás és vásárlás. kulcsszavak:   Maslow, szorongás és típusai, birtoklási /vásárlási kényszer, biztonság

     

    EMLÉKEZET - Mire is emlékszünk? Emlékezet és fogyasztás. A nevére emlékszünk, a sex-re nem. kulcsszavak:            memória típusok, felismerés vs. felidézés, tartalom

     

    EGYÉN vs. CSOPORT vs. REKLÁM - A puritán. Az okos és a céda. Avagy a hovatartozás, csoporton belüli státusz és a reklám.  kulcsszavak:csoport, kognitív disszonancia, utánzás

     

    VÉLEMÉNY ÉS BEFOLYÁSOLHATÓSÁG - A tudás nem (mindig) segít! Röviden, érthetően és sokszor!             kulcsszavak: attitüd, rábeszélhetőség, demagógia, relatív információbőség, használhatatlan tudás

     

    SZEMÉLYISÉG - Szabadság vs. reklám. Azt látom, amit "akarok", nem azt látom amit "akarok". kulcsszavak: szabadság, perceptuális stílus, személyiség típusok

     

    HATÁSVIZSGÁLATOK – Kinek mennyi a haszna? Hogyan mérjük a reklámokat? Mit használhatunk és mit használunk a vizsgálatokból? kulcsszavak:   fogyasztási görbék, termék rés, kérdőív, műszeres technikák (labor vs. live), people-meter (tv)...

     

    A FOGYASZTÓ ÉS A REKLÁMOZÓ LELKE - Egyikük sem ilyen lovat akar. Miért rosszak – ha igen - a reklámok? kulcsszavak: megoldás, egzisztencia

     

    TERMÉK/SZOLGÁLTATÁS - A tervezéstől a marketingig. kulcsszavak: "színes, szagos, sztereo", a desing mindent visz

     

    VÉLEMÉNY BEFOLYÁSOLÁS NAGYBAN - A politikai reklám, public relations és a tömegmédia. Avagy semmi sem az, aminek látszik. kulcsszavak: szerepelni pedig kell, elkötelezett média, bulvár

     

         ZH

         Pótzh

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban zárthelyi dolgozat 2 alkalommal, többszörös választásos tesztkérdések formájában.


    11. Pótlási lehetőségek

    Sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban a pótzárthelyin pótolható.
    A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható.

    12. Konzultációs lehetőségek Az órák ideje alatt heti rendszerességgel, később megjelölendő időpontban
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Ogilvy,D. (1992/2006) A reklámról. Budapest: Park Kiadó

    Ogilvy,D. (1995) Egy reklámszakember vallomásai. Budapest: Park Kiadó

    Pratkanis,A. – Aronson, E. (1992) A rábeszélőgép. Budapest: Ab Ovo Kiadó

    Toscani,O. (1999) Reklám te mosolygó hulla. Budapest: Park Kiadó

    Steel, J. (2003) Igazság, hazugság, reklám. Budapest: Sanoma

     

    ajánlott:

    Dichter,E. (1964) Handbook of consumer motivation. New York: McGraw-Hill

    Zétényi T. (1999) Direkt marketing kézikönyv. Budapest: Magyar Posta

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra4
    Felkészülés zárthelyire28
    Házi feladat elkészítése 
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
    Vizsgafelkészülés 
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

     Kovács Ilona

       egyetemi tanár

    Kognitív Tudományi Tanszék