A nemek pszichológiája

A tantárgy angol neve: The Psychology of Gender

Adatlap utolsó módosítása: 2011. március 28.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Budapesti Műszaki és

Gazdaságtudományi Egyetem

Természettudományi Kar

Kognitív Tudományi Tanszék

Szabadon Választható

Mérnök informatikus,

Villamosmérnöki,

 Egészségügyi mérnöki

Gazdasági informatikus szakok
Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
TE47A004   2/0/0/f 2  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Demeter Gyula,
A tantárgy tanszéki weboldala http://www.cogsci.bme.hu/
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Pléh Csaba

egyetemi tanár

Kognitív Tudományi Tanszék

Demeter Gyula

PhD diák

Kognitív Tudományi Tanszék

6. Előtanulmányi rend
Kötelező:
NEM (TargyEredmeny("BMEGT47A004", "JEGY", _) >= 2)

A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

7. A tantárgy célkitűzése

A kurzus a mai pszichológiának a nemek valódi viselkedés, érzés és megismerésbeli eltéréseire vonatkozó eredményeinek bemutatása.  Nemi sztereotípiák és valódi eltérések különbségéből indulunk ki, bemutatva, hogyan változik e téren az eltéréseket s azonosságokat kiemelő felfogások súlya. A fontosabb kognitív területeket részletesen elemezzük. Vajon valóban eltérően tájékozódnak-e a férfiak és a nők?   Milyen eltérések vannak a matematikai képességekben?  Miben jobb a lányok  beszédkészsége? Eltérések a logikai gondolkodás és az empatikus készségek  tekintetében. Elbeszélő lányok, leíró fiúk: a nyelvhasználat stratégiái. Mi öröklött  s mi kulturális elvárás  itt? Mivel játszanak a kismajmok s a kisgyerekek?  A  nemek közti eltérések s az egyenlőség kérdése. Nemi eltérések s munkahelyi konfliktusok. Vajon a vegyes vagy az egynemű iskola-e a jobb?  Hogyan  egyesítsük a két nem pozitív vonásait?

8. A tantárgy részletes tematikája
  1. A nemek morfológiája és biológiája. Evolúciós és a nemi különbségek. A dimorfizmusok keletkezése és szerepe.
  2. Attitűdök és a nemek.
  3.  Kognitív eltérések a nemek között.  Sztereotípiák és valóságok.

-          érzékelés- észlelés

-          téri működések

-          emlékezeti folyamatok

-           intelligencia szerkeze

  1. Személyiség eltérések és sztereotípiák.  Rendezés versus empátia.
  2. A nyelv és a nyelvhasználat eltérései.  Nyelvi készségek, szókincs, fogalmazás.

     Társalgási viszonyok: az  EGYÜTTMŰKÖDÉS és az ERŐ .

6. A szexualitás evolúciója és az emberi szexualitás.   Október 31

  1. Párkapcsolati és házassági  mintázatok: klasszikusan, a kultúrák között és a mai világban.
  2. A fejlődés. Női és féri életutak.   
  3. A karrier és a nemek.  Ún. női és férfi pályák.  Mi a valóság, hogyan változott?

 

  1. A nemi munkamegosztás eltérései, változásai.

 

  1.  A karrier és a nemek.  Nők és férfiak a  tudományos pályán.
9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
10. Követelmények

a.       A szorgalmi időszakban: 2 zárthelyi

b.       A vizsgaidőszakban:

c.              Elővizsga: a 2. zárthelyi

11. Pótlási lehetőségek

Egy sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban pótzárthelyin pótolható.

A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható.

12. Konzultációs lehetőségek Minden héten fogadóórán
13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Kimura, Doreen : Női agy - férfi agy  Kairosz Kiadó , 2003  

Baron-Cohen, Simon  : Elemi különbség. Férfiak, nők és a szélsőséges férfiagy.  Osiris Kiadó , 2006

Tannen, Daborah : Miért értjük félre egymást? Kapcsolataink a beszélgetési stíluson állnak vagy buknak   Tinta Könyvkiadó Bt. , 2001   

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra28
Félévközi készülés órákra 
Felkészülés zárthelyire32
Házi feladat elkészítése 
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
Vizsgafelkészülés 
Összesen60
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Pléh Csaba

egyetemi tanár

Kognitív Tudományi Tanszék