Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    A nemek pszichológiája

    A tantárgy angol neve: The Psychology of Gender

    Adatlap utolsó módosítása: 2011. március 28.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Budapesti Műszaki és

    Gazdaságtudományi Egyetem

    Természettudományi Kar

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Szabadon Választható

    Mérnök informatikus,

    Villamosmérnöki,

     Egészségügyi mérnöki

    Gazdasági informatikus szakok
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    TE47A004   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Demeter Gyula,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://www.cogsci.bme.hu/
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Pléh Csaba

    egyetemi tanár

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Demeter Gyula

    PhD diák

    Kognitív Tudományi Tanszék

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM (TargyEredmeny("BMEGT47A004", "JEGY", _) >= 2)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    7. A tantárgy célkitűzése

    A kurzus a mai pszichológiának a nemek valódi viselkedés, érzés és megismerésbeli eltéréseire vonatkozó eredményeinek bemutatása.  Nemi sztereotípiák és valódi eltérések különbségéből indulunk ki, bemutatva, hogyan változik e téren az eltéréseket s azonosságokat kiemelő felfogások súlya. A fontosabb kognitív területeket részletesen elemezzük. Vajon valóban eltérően tájékozódnak-e a férfiak és a nők?   Milyen eltérések vannak a matematikai képességekben?  Miben jobb a lányok  beszédkészsége? Eltérések a logikai gondolkodás és az empatikus készségek  tekintetében. Elbeszélő lányok, leíró fiúk: a nyelvhasználat stratégiái. Mi öröklött  s mi kulturális elvárás  itt? Mivel játszanak a kismajmok s a kisgyerekek?  A  nemek közti eltérések s az egyenlőség kérdése. Nemi eltérések s munkahelyi konfliktusok. Vajon a vegyes vagy az egynemű iskola-e a jobb?  Hogyan  egyesítsük a két nem pozitív vonásait?

    8. A tantárgy részletes tematikája
    1. A nemek morfológiája és biológiája. Evolúciós és a nemi különbségek. A dimorfizmusok keletkezése és szerepe.
    2. Attitűdök és a nemek.
    3.  Kognitív eltérések a nemek között.  Sztereotípiák és valóságok.

    -          érzékelés- észlelés

    -          téri működések

    -          emlékezeti folyamatok

    -           intelligencia szerkeze

    1. Személyiség eltérések és sztereotípiák.  Rendezés versus empátia.
    2. A nyelv és a nyelvhasználat eltérései.  Nyelvi készségek, szókincs, fogalmazás.

         Társalgási viszonyok: az  EGYÜTTMŰKÖDÉS és az ERŐ .

    6. A szexualitás evolúciója és az emberi szexualitás.   Október 31

    1. Párkapcsolati és házassági  mintázatok: klasszikusan, a kultúrák között és a mai világban.
    2. A fejlődés. Női és féri életutak.   
    3. A karrier és a nemek.  Ún. női és férfi pályák.  Mi a valóság, hogyan változott?

     

    1. A nemi munkamegosztás eltérései, változásai.

     

    1.  A karrier és a nemek.  Nők és férfiak a  tudományos pályán.
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények

    a.       A szorgalmi időszakban: 2 zárthelyi

    b.       A vizsgaidőszakban:

    c.              Elővizsga: a 2. zárthelyi

    11. Pótlási lehetőségek

    Egy sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban pótzárthelyin pótolható.

    A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható.

    12. Konzultációs lehetőségek Minden héten fogadóórán
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Kimura, Doreen : Női agy - férfi agy  Kairosz Kiadó , 2003  

    Baron-Cohen, Simon  : Elemi különbség. Férfiak, nők és a szélsőséges férfiagy.  Osiris Kiadó , 2006

    Tannen, Daborah : Miért értjük félre egymást? Kapcsolataink a beszélgetési stíluson állnak vagy buknak   Tinta Könyvkiadó Bt. , 2001   

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra 
    Felkészülés zárthelyire32
    Házi feladat elkészítése 
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
    Vizsgafelkészülés 
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Pléh Csaba

    egyetemi tanár

    Kognitív Tudományi Tanszék