Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Az emberi emlékezet

    A tantárgy angol neve: Human Memory

    Adatlap utolsó módosítása: 2011. március 28.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Természettudományi Kar

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Villamosmérnöki Szak
    Műszaki Informatika Szak
    Egészségügyi Mérnöki Szak
    Gazdasági Informatikai Szak
    Választható tárgy
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    TE471004   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Racsmány Mihály,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://www.cogsci.bme.hu/
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Racsmány Mihály

    tanszékvezető, egyetemi docens

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Keresztes Attila

    tudományos segédmunkatárs

    Kognitív Tudományi Tanszék

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM (TargyEredmeny("BMEGT471004", "JEGY", _) >= 2)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    7. A tantárgy célkitűzése

    A kurzus az emberi megismerés három fontos mozzanatát tárgyalja megismeréstudományi perspektívából. A megismeréstudományi megközelítés annyit jelent, hogy nem egyoldalúan, például nem csak pszichológiai szempontból, hanem interdiszciplináris módon, tehát a filozófia, számitógéptudomány, pszichológia, biológia, stb. együttes tudására támaszkodva tárgyaljuk a megjelölt témákat.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1. óra

    Bevezetés

    Mi az emlékezet?, az emlékezet kutatásának megközelítései, az emlékezetkutatás múltja, jelene és jövője, az emlékezetkutatás hétköznapi alkalmazhatósága, alapvető fogalmak és elméletek

    Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 17-36.

     

    2. óra

    Az emlékezetkutatás módszerei

    Állatkísérletektől az introspekción át az agyi képalkotó eljárásokig

    Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 36-41.

     

    3. óra

    Emlékezeti tárak és folyamatok

    Rövid- és hosszútávú emlékezet, munkaemlékezet, kódolás, tárolás, előhívás, végrehajtó funkciók szerepe az emlékezetben

    Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet.43-54, 77-103, 251-280.

     

    4. óra

    Az emlékezet agyi háttere

    A sejtektől a rendszerekig

    Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 36-37.

     

    5. óra

    Explicit emlékezet

    Tudás és élményszerű emlékezet, önéletrajzi emlékezet

    Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 155-171, 176-181, 185-186, 196-198, 215-228.

     

    6. óra

    Implicit emlékezet

    Tudás és emlékezés az emlékezés élménye nélkül

    Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 134-152.

     

    7. óra

    I. Zárthelyi vizsga

     

    8. óra

    Tanulás

    A tanulás hatékonysága, az ütemezés, a szervezés, a tesztelés szerepe, tudatosság a tanulásban: implicit tanulás

    Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 119-145.

     

    9. óra

    Emlékezés idős korban

    a jövő felé irányuló emlékezet, prospektív emlékezet, életkori különbségek, emlékezetjavító stratégiák

    Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 437-442, 457-467, 507-510, 516-521.

     

    10. óra

    Emlékezeti folyamatok befolyásolása I.

    Érzelmeink, a figyelem és az alvás szerepe az emlékezetben

    Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 228-233, 235-243, 272-274.

     

    11. óra

    Emlékezeti folyamatok befolyásolása II.

    Emlékezeti torzítások, hamis emlékek, emlékek újraírása, a rekonszolidáció folyamata

    Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 234-235, 244-247.

     

    12. óra

    Felejtés

    Normális felejtési folyamatok, szerves és lelki eredetű amnéziák

    Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 291-314, 329-334, 369-377, 385-397.

     

    13. óra

    II. Zárthelyi vizsga

     

    14. óra

    Zárthelyi vizsgák pótlása

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    előadás

    10. Követelmények

    Pontozás

     

    A félév során összesen 100 pont szerezhető két darab zárthelyi vizsga megírásával. Ezen felül a Kognitív Tudományi Tanszéken folyó kísérletekben való részvételért lehet plusz pontokat szerezni, maximum 10-et.

     

    Zárthelyi vizsgák - 100 pontért

    A félév során 2 zárthelyi (ZH) vizsgát kell megírni. Mindkét ZH-n maximum 50 pont szerezhető. Mindkét ZH két 25 pontos részből tevődik össze. Lesz bennük egy feleletválasztós teszt és kifejtős kérdések. A feleletválasztós tesztsorban 15 db 1 pontot érő, könnyebb és 5 db 2 pontot érő, nehezebb tesztkérdés lesz. Minden egyes tesztkérdésre négy lehetséges válasz közül kell kiválasztani az egyetlen helyes választ. A kifejtős részben 3 db 5 pontot és 1 db 10 pontot érő kérdés lesz. A kérdésekre rövid,  5 pontos kérdéseknél maximum 5, a 10 pontos kérdésnél maximum 10 mondatos válaszokat kell fogalmazni.

     

    Kísérletekben való részvétel - max. plusz 10 pontért

    A kísérletekkel maximum 10 plusz pont szerezhető. Egy egyórás kísérletben való részvétel 10 pontot ér, egy ennél rövidebb, de legalább félórás kísérlet 5 pontot ér, egy ennél rövidebb vizsgálat pedig 2 pontot. A tanszéken számos kísérlet zajlik folyamatosan. A félév során mindenkinek lesz lehetősége legalább egy kísérletben részt venni. A számotokra meghirdetett kísérletekről, időpontokról, és jelentkezés módjáról a neptunon keresztül fogtok email értesítést kapni.

    11. Pótlási lehetőségek

    Sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban a pótzárthelyin pótolható.
    A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Az órák ideje alatt heti rendszerességgel, később megjelölendő időpontban

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Kötelező irodalom

    ·        Alan Baddeley, Michael W. Eysenck, Michael C. Anderson (2010): Emlékezet. Budapest: Akadémiai. A tematikában megadott részek.

     

    Ajánlott irodalom

    ·        Alan Baddeley, Michael W. Eysenck, Michael C. Anderson (2010): Emlékezet. Budapest: Akadémiai.

    ·        Daniel Schacter (2002) Az emlékezet hét bűne. Budapest: HVG Kiadói Rt.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra16
    Felkészülés zárthelyire16
    Házi feladat elkészítése 
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
    Vizsgafelkészülés 
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr Racsmány Mihály

    Tanszékvezető egyetemi docens

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Keresztes Attila

    tudományos segédmunkatárs

    Kognitív Tudományi Tanszék