Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Oktatás és technológia

    A tantárgy angol neve: Education and Technology

    Adatlap utolsó módosítása: 2014. november 1.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    Műszaki Pedagógia Tanszék

    Villamosmérnöki Szak
    Műszaki Informatika Szak
    Egészségügyi Mérnöki Szak
    Gazdasági Informatikai Szak
    Választható tárgy
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT51A023   1/1/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Benedek András,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://mpt.bme.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=99%3Aoktatas-es-technologia&catid=14%3Aadatlapok&Itemid=32&lang=hu
    4. A tantárgy előadója
    Csécsei Pál
    egyetemi tanársegéd APPI - Műszaki Pedagógia Tsz.
     Horváth Cz. János
    egyetemi tanársegéd
     APPI - Műszaki Pedagógia Tsz.
     Dr. Molnár György
     egyetemi docens
     APPI - Műszaki Pedagógia Tsz.
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Középiskolai társadalomtudományok és természettudományok

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Nincs előfeltétele a tárgy felvételének

    7. A tantárgy célkitűzése

    A szabadon választható tantárgy a technológiák oktatásban-képzésben, egyéni tanulásban betöltött szerepét elemzi, az oktatástechnológia műszaki rendszerek által működtetett eszközeitől (az első audio-vizuális eszközöktől, komplex észlelést lehetővé tévő technikai megoldásoktól) kezdve, a napjainkban mindennapi használatba kerülő interaktív kommunikációs eszközökig (internet, mobiltelefonok stb.) A kurzus keretében a hallgatók megismerkednek azzal a hatásmechanizmussal, amelynek révén az oktatásban alkalmazott kommunikációs technológiák az adott korszak oktatási-nevelési gyakorlatának jellemző műszaki keretét képezik. A hallgatók a kurzus során rendszerezik a technológiák által kínált kommunikációs tevékenységeket a tanulás és az oktatás sajátosságainak megfelelően.

     

    8. A tantárgy részletes tematikája

     
    1. Digitális médiarögzítés és feldolgozás alapjai
    2. FLASH animáció készítés alapjai
    3. Mikrotartalom készítés alapjai
    4. SCORM tananyagkészítés (Wimba és eXe learning)
    5. Interaktív tábla használata
    6. Presenter és vezetéknélküli segédeszközök az oktatásban
    7. Ellenőrzés és értékelés támogatása IKT-val
    8. 3D alkalmazások és okostelefonok a tanulásban
    9. Fotográfia története és elméleti alapjai
    10. Klasszikus fotolaboratóriumi műveletek
    11. Digitális fényképkészítés és feldolgozás alapjai
    12. Hang és videoszerjesztő programok a tanulás támogatásában    

     

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    1 óra előadás, 1 óra gyakorlat

    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban:

    Kettő vonatkozó témájú elektronikus portfólió elkészítése és bemutatása.

     

    11. Pótlási lehetőségek

    A TVSZ-ben foglaltak szerint: A beadandó portfóliók a pótlási időszak végéig pótolhatóak.

     

    12. Konzultációs lehetőségek

    Az előadások ideje alatt illetve a vizsgaidőszakban folyamatosan a megadott konzultációs időpontokban.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Barabási Albert-László: Behálózva. A hálózatok új tudománya. Helikon Kiadó, Budapest, 2008.

    Benedek András (szerk.): Digitális pedagógia Typotex Kiadó. Budapest, 2008.

    Benedek András, "Mobil tanulás és az egész életen át megszerezhető tudás", a Nyíri Kristóf által szerkesztett Mobiltársadalomkutatás: Paradigmák – perspektívák c. kötetben, Budapest: MTA, 2007. (online: <http://www.socialscience.t-mobile.hu/dok/11 _benedek.pdf>)

    Benedek András: Tanulás és tudás a digitális korban. In: Magyar Tudomány 2007. 9. sz. "A jövőről a jelenben". Vendégszerkesztő: Nováky Erzsébet, 1159-1162. p.

    Komenczi Bertalan: Elektronikus tanulási környezetek. Habilitációs értekezés. Debrecen, 2007

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra 28
    Félévközi készülés órákra 14
    Felkészülés zárthelyire -
    Házi feladat elkészítése 9
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 9
    Vizsgafelkészülés -
    Összesen 60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Dr. Benedek András

    egyetemi tanár

    APPI Műszaki Pedagógia Tanszék