Tanulástechnika

A tantárgy angol neve: Learning Technique

Adatlap utolsó módosítása: 2014. október 29.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Gazdaság - és Társadalomtudományi Kar

Műszaki Pedagógia Tanszék

Villamosmérnöki Szak 
Műszaki Informatika Szak 
Egészségügyi Mérnöki Szak 
Gazdasági Informatikai Szak

Szabadon választható tárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
GT51A021   1/1/0/f 2  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Kata János,
A tantárgy tanszéki weboldala http://mpt.bme.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=109%3Atanulastechnika-bmegt51a021&catid=14%3Aadatlapok&Itemid=32&lang=hu
4. A tantárgy előadója
Dr. Kata János mestertanár APPI -  Műszaki Pedagógia Tsz.
5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít Nincs közvetlen alapozó ismeretanyag/általános műszaki alapismeretek

 

6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:
Nincs előfeltétele a tárgy felvételének

 

7. A tantárgy célkitűzése Felkészülés az egyetemi tanulmányok során fellépő tanulási feladatok didaktikailag és tanuláslélektanilag megalapozott teljesítésére. A tanulási folyamat pedagógiai elemzése, az önismeret eszközei és a tanulásszervezés módszerei segítségével a hatékonyabb tanulásra való felkészülés. 

 

8. A tantárgy részletes tematikája 1)         A tanítási-tanulási folyamat értelmezése, részei. A tanulás folyamán megoldandó didaktikai feladatok.

 

2)         Motiváció, önmotiváció és önismeret. Tanulási kompetenciák.

 

Tanulói és személyiségtípusok.

 

3)         A tanulás általános jellemzői (emlékezés, séma, intelligencia, személyiség, visszacsatolás, önellenőrzés).

 

4)         A tanulás fizikai környezetének optimális kialakítása (tanulási ergonómia).

 

5)         Tanulási stratégiák és magatartások az előadáson, a gyakorlaton, a laborfoglalkozáson.

 

6)         Az önálló tanulás stratégiái. Egyéni, páros és csoportos tanulás. Tanulás könyvekből. Az olvasástechnika elemei.

 

7)         A házi dolgozatok és az évfolyamfeladatok elkészítése. Könyvtári és számítógépes kutatómunka.

 

8)         Hagyományos és korszerű tanítási paradigmák, illetve ezek jellemzői.

 

9)         A vizsgák jellemzői (írásbeli dolgozatok, feladatlapok, szóbeli vizsgák). A puskázás célja, értelme, technikái. („Miért nem szabad puskázni és hogyan kell?”)

 

10)       A vizsgákra való felkészülés tervezése. A vizsgák sorrendjének és a felkészülési idő tervezésének elemei.

 

11)       Hatékony tanulási és felkészülési technikák a vizsgaidőszakban.

 

12)       Az értékelés és osztályozás feladata, fajtái és technikái. A bukás lélektana és korrekciós technikái. A korrepetálás igénye, feladata és lehetőségei.

 

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás 1,5 óra, gyakorlat 0,5 óra

 

10. Követelmények

A szorgalmi időszakban: projektfeladat 1. a hallgató saját tanulási szokásainak feltárása 2. vizsgaidőszak tervezése témakörökben

11. Pótlási lehetőségek

A projektfeladatok esetében a vizsgaidőszak 3. hetéig

12. Konzultációs lehetőségek

A Tvsz-ben foglaltak szerint

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Kata János:Korszerű módszerek a szakképzésben Typotex Kiadó, Budapest, 2007.

Knausz Imre: A tanítás mestersége (Magyar Elektronikus Könyvtár)

Walter F. Kugemann: Megtanulok tanulni Gondolat Kiadó, Budapest,1976.

C.M. Hills: Nem félünk a vizsgáktól Fabula Kiadó, Budapest, 1992.

James Deese és Ellin K. Deese: Hogyan tanuljunk ?, Egyetemi Nyomda, Budapest, 1993

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra28 
Félévközi készülés órákra
Felkészülés zárthelyire 
Házi feladat elkészítése12 
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása13
Vizsgafelkészülés 
Összesen60 
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Dr. Kata János

mestertanár

APPI - Műszaki Pedagógia Tsz.