Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Tanulás és életpálya

    A tantárgy angol neve: (Lifelong) Learning and Working Life

    Adatlap utolsó módosítása: 2014. november 3.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    Műszaki Pedagógia Tanszék

    Villamosmérnöki szak
    Mérnökinformatikus szak
    Egészségügyi mérnök szak
    Gazdaságinformatikus szak

    Szabadon választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT51A020   1/1/0/f 2  
    A tantárgy tanszéki weboldala http://mpt.bme.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=111%3Atanulas-es-eletpalya-bmegt51a020&catid=14%3Aadatlapok&Itemid=32&lang=hu
    4. A tantárgy előadója
    Dr. Kálmán Anikó

     

    egyetemi docens

     

    APPI Műszaki Pedagógia Tanszék

     

    Dr. Molnár György
     egyetemi docens APPI Műszaki Pedagógia Tanszék
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Iskolarendszer által szerzett tanulási tapasztalatok, ismeretek. A műszaki értelmiségi pályák munkaerőpiaci megítélése, változásuk. Külföldi élmények, benyomások tapasztalatok. Saját pályakép, jövőkép. Tanulási stílusok.

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    -          Nincs előfeltétele a tárgy felvételének

    7. A tantárgy célkitűzése

    -          Önálló probléma-felismerési és megoldási készség fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt a hazai és európai munkaerőpiaci kihívások elemzésével.

    -          Választható feladatok és önirányított tanulási folyamatok keretében, a műszaki területekre koncentráló programtervezés lépéseinek elsajátítása során, a hallgatók érdeklődésének leginkább megfelelő műszaki területek orientációjára nyílik lehetőség.

    -          A képzés során törekszünk az elméleti ismeretek, változások elemzésével, minél szélesebb körű műszaki példákon, és esettanulmányokon keresztül a gyakorlati alkalmazhatóság bemutatására és a nagyfokú gyakorlatorientációra.

    -          A hallgatók a képzés során megszerzik a szükséges ismereteket és képességeket. Megismerik az életen át tartó versenyképes tudás fenntartásának jelentőségét, önálló foglalkozás és munkakör elemzést végezve saját tanulási képességeit és módszereit elemezve. Megértik a tanulási készség mint életkészség problematikáját az új típusú kapcsolati tőke, hálózati munka, team munka, munkamódszereit az életen át tartó tanulás kontextusában.

    -          Mit jelent nem csak fennmaradni, hanem sikeresnek is lenni a mai dinamikusan változó szakmai és globális környezetben?

    -          Készek Önök a kihívásra?

    8. A tantárgy részletes tematikája EU foglalkoztathatóság – mobilitás:

     

    (1)         Egyéni / csoportos felkészülés a nemzetközi munkaerőpiacra
    Alkalmazkodás a változó munkakörökhöz

    (2)         EU LLL témakörök elemzése, működő szervezetek

    (3)         Hálózatok / kapcsolatok létrehozása és fejlesztése, a partnerség, kapcsolati tőke jelentősége (Human Capital)
    Munkaköri kapcsolatok / nemzetközi kapcsolatok

        Önirányított programtervezés:

     

    (4)         Az életen át tartó versenyképes tudás fenntartása
    Képesség- és teljesítményfejlesztés

    (5)         Folyamattervezés / folyamatvezetés
    Foglalkoztatás elemzés

    (6)         Csoport menedzsmenthez szükséges kompetenciák /készségek fejlesztése
    Szakmai együttműködés

    (7)         Választható feladatok – projektmunka

    (8)         Vállalati projekt szimulációk

        Az életen át tartó önirányítás fejlesztése:

     

    (9)         Tanulási készség mint életkészség

    (10)     Az életen át tartó szituatíve fejlődés

    (11)     Önértékelés / csoportértékelés
    Értékorientáció – szabadidő

    (12)     Öntevékenység / önnevelés formái, változásai, irányítása

    (13)     Probléma megoldási készségek fejlesztése
    Helyzetorientált / gyakorlat orientált szakmai és professzionális fejlődés / fejlesztés

    Projektmunka prezentáció:

     

    (14)     Projektmunka prezentáció

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    -          1 óra előadás, 1 óra gyakorlat

    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban: (A) képesség- és teljesítményfejlesztési, (B) helyzetorientált / gyakorlat orientált és (C) folyamattervezési projektfeladatok / esettanulmányok és feladatok elkészítése, bemutatása, értékelése. Elektronikus online Zh megírása.


    11. Pótlási lehetőségek

    -          A Tvsz-ben foglaltak szerint - a feladatok a pótlási  időszak végéig pótolhatóak.

    12. Konzultációs lehetőségek

    -          A félév során az előadóval folyamatosan az előadásokhoz csatlakozva

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    -          Kálmán, A. (2006): Tanári szerepek – tanulási stílusok (A felnőtt-tanulás folyamata), ISBN 963-8088-16-8, ISSN 1588-9572, OKKER, Budapest

    -          Kálmán, A. (2005): Andragógiai módszertan: a felnőttoktatók kompetenciái, Budapest: Lifelong Learning Füzetek, ISBN 963-9228-96-6, OKKER, Budapest, 136 oldal

     

    E-learning formájában feldolgozandó tanulmányok:

     

    -          Brookfield, Stephen D.: Tanári szerepek és tanítási stílusok                           1-10. oldalig
    in: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Education for Adults - An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1

    -          Brookfield, Stephen D.: A felnőtt tanulás megértése és facilitálása.              1-26. oldalig
    Understanding and Facilitating Adult Learning (A Comprehensive Analysis of Principles and Effective Practices), Open University Press, Milton Keynes, 1986

    -          Kolb, David A.: A tanulási stílusok leltára.                                                     1-12. oldalig
    LSI-Learning-Style Inventory. Self- scoring Inventory and Interpretation Booklet. McBer and Company, Training Resources Group, Boston, 1985.

    -          MacKeracher, D.: Élettávú tanulás: következtetések az oktatók számára       1-6. oldalig.
    Lifespan Learning: Implications for Educators, 187-193.
    in: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Education for Adults. An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1

    -          Sinnett, Wiliam E.: A kompetenciából kiinduló képzés és programfejlesztés. Bevezetés és vázlat. Humbert College, Toronto, Ontario, Canada, 1993.                                                      2-18. oldalig

    Renner, Peter F.: Az oktató „túlélési felszerelése”   2-18. oldalig
    The instructor ’s survival kit. Vancouver, BC: PFR Training Associates Ltd, 1978
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra 28
    Félévközi készülés órákra 4
    Felkészülés zárthelyire 4
    Házi feladat elkészítése 14
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása10
    Vizsgafelkészülés -
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Dr. Kálmán Anikó

     

    egyetemi docens

     

    APPI Műszaki Pedagógia Tanszék