Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
angol nyelvű adatlap
Tanulás és életpálya
A tantárgy angol neve: (Lifelong) Learning and Working Life
Adatlap utolsó módosítása: 2014. november 3.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Műszaki Pedagógia Tanszék
Villamosmérnöki szak Mérnökinformatikus szak Egészségügyi mérnök szak Gazdaságinformatikus szak
Szabadon választható tárgy
Iskolarendszer által szerzett tanulási tapasztalatok, ismeretek. A műszaki értelmiségi pályák munkaerőpiaci megítélése, változásuk. Külföldi élmények, benyomások tapasztalatok. Saját pályakép, jövőkép. Tanulási stílusok.
- Nincs előfeltétele a tárgy felvételének
- Önálló probléma-felismerési és megoldási készség fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt a hazai és európai munkaerőpiaci kihívások elemzésével.
- Választható feladatok és önirányított tanulási folyamatok keretében, a műszaki területekre koncentráló programtervezés lépéseinek elsajátítása során, a hallgatók érdeklődésének leginkább megfelelő műszaki területek orientációjára nyílik lehetőség.
- A képzés során törekszünk az elméleti ismeretek, változások elemzésével, minél szélesebb körű műszaki példákon, és esettanulmányokon keresztül a gyakorlati alkalmazhatóság bemutatására és a nagyfokú gyakorlatorientációra.
- A hallgatók a képzés során megszerzik a szükséges ismereteket és képességeket. Megismerik az életen át tartó versenyképes tudás fenntartásának jelentőségét, önálló foglalkozás és munkakör elemzést végezve saját tanulási képességeit és módszereit elemezve. Megértik a tanulási készség mint életkészség problematikáját az új típusú kapcsolati tőke, hálózati munka, team munka, munkamódszereit az életen át tartó tanulás kontextusában.
- Mit jelent nem csak fennmaradni, hanem sikeresnek is lenni a mai dinamikusan változó szakmai és globális környezetben?
- Készek Önök a kihívásra?
(1) Egyéni / csoportos felkészülés a nemzetközi munkaerőpiacraAlkalmazkodás a változó munkakörökhöz
(2) EU LLL témakörök elemzése, működő szervezetek
(3) Hálózatok / kapcsolatok létrehozása és fejlesztése, a partnerség, kapcsolati tőke jelentősége (Human Capital)Munkaköri kapcsolatok / nemzetközi kapcsolatok
(4) Az életen át tartó versenyképes tudás fenntartásaKépesség- és teljesítményfejlesztés
(5) Folyamattervezés / folyamatvezetésFoglalkoztatás elemzés
(6) Csoport menedzsmenthez szükséges kompetenciák /készségek fejlesztéseSzakmai együttműködés
(7) Választható feladatok – projektmunka
(8) Vállalati projekt szimulációk
(9) Tanulási készség mint életkészség
(10) Az életen át tartó szituatíve fejlődés
(11) Önértékelés / csoportértékelésÉrtékorientáció – szabadidő
(12) Öntevékenység / önnevelés formái, változásai, irányítása
(13) Probléma megoldási készségek fejlesztéseHelyzetorientált / gyakorlat orientált szakmai és professzionális fejlődés / fejlesztés
(14) Projektmunka prezentáció
- 1 óra előadás, 1 óra gyakorlat
A szorgalmi időszakban: (A) képesség- és teljesítményfejlesztési, (B) helyzetorientált / gyakorlat orientált és (C) folyamattervezési projektfeladatok / esettanulmányok és feladatok elkészítése, bemutatása, értékelése. Elektronikus online Zh megírása.
- A Tvsz-ben foglaltak szerint - a feladatok a pótlási időszak végéig pótolhatóak.
- A félév során az előadóval folyamatosan az előadásokhoz csatlakozva
- Kálmán, A. (2006): Tanári szerepek – tanulási stílusok (A felnőtt-tanulás folyamata), ISBN 963-8088-16-8, ISSN 1588-9572, OKKER, Budapest
- Kálmán, A. (2005): Andragógiai módszertan: a felnőttoktatók kompetenciái, Budapest: Lifelong Learning Füzetek, ISBN 963-9228-96-6, OKKER, Budapest, 136 oldal
- Brookfield, Stephen D.: Tanári szerepek és tanítási stílusok 1-10. oldaligin: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Education for Adults - An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1
- Brookfield, Stephen D.: A felnőtt tanulás megértése és facilitálása. 1-26. oldaligUnderstanding and Facilitating Adult Learning (A Comprehensive Analysis of Principles and Effective Practices), Open University Press, Milton Keynes, 1986
- Kolb, David A.: A tanulási stílusok leltára. 1-12. oldaligLSI-Learning-Style Inventory. Self- scoring Inventory and Interpretation Booklet. McBer and Company, Training Resources Group, Boston, 1985.
- MacKeracher, D.: Élettávú tanulás: következtetések az oktatók számára 1-6. oldalig.Lifespan Learning: Implications for Educators, 187-193. in: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Education for Adults. An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1
- Sinnett, Wiliam E.: A kompetenciából kiinduló képzés és programfejlesztés. Bevezetés és vázlat. Humbert College, Toronto, Ontario, Canada, 1993. 2-18. oldalig